گروه فرهنگ و هنر: فاطمه گودرزی با اعتقاد بر اینکه فضای مردانهای بر سریالهای تلویزیونی حاکم است، گفت: متاسفانه یکی از مشکلاتی که ما در حوزه سریالسازی داریم این است که زنان در خانواده نقش و حضور محوری دارند و نبودشان کاستیها و لطمههای زیادی را به زندگی وارد میکند اما در سریالها این محوریت آنطور که شایسته است دیده نمیشود و سریالها بیشتر فضایی مردانه دارند.
این بازیگر به بهانه فرارسیدن روز زن از فضای مردانهی حاکم بر سریالهای تلویزیونی و همچنین تجربه نقشآفرینی خود در مجموعههای زنمحور همچون «درد سر والدین» و «ترانه مادری» گفت. وی درباره علت حضورش در سریال «ترانه مادری» گفت: برای یک بازیگر در انتخاب نقش آنچه بیش از همه اهمیت دارد، فیلمنامه و داستان کار است. قصه «ترانه مادری» جذابیتهای زیادی داشت. مهمتر از همه این که آقای سهیلیزاده به عنوان کارگردان این سریال را هدایت میکردند. ایشان کارشان را به خوبی بلدند و میدانند هدفشان چیست و از کار چه میخواهند.
وی در همین رابطه ادامه داد: کارگردانی آقای سهیلیزاده نقش موثری در جذابیت و استقبال از مجموعه داشت. ایشان نسبت به شخصیتهای داستان اشراف کاملی داشتند. آنها را به طور کامل میشناختند و همه فاکتورها را در زمان ساخت سریال در نظر میگرفتند. این بازیگر با اشاره به نقش خود در سریال «ترانه مادری» توضیح داد: نقشی که در «ترانه مادری» بازی میکردم، مثل همه مادران ایرانی دلشورهها و نگرانیهای خاص خود را نسبت به اعضای خانواده به ویژه فرزندش داشت. بهخصوص این که پویا پسر واقعی او نبود و همین مساله مسئولیتش را در مراقبت از او بیشتر میکرد و وسواس بیشتری در تربیت پویا به خرج میداد. همچنین جذابیتهای خود قصه و فراز و فرودهایی که در کار اعمال شده بود، همگی باعث میشد تا بینندگان زیادی کار را دنبال کنند.
گودرزی درباره علت بازنماییهای غیرمحوری زنان در سریالهای ایرانی اظهار کرد: متاسفانه یکی از مشکلاتی که ما در حوزه سریالسازی داریم این است که زنان در خانواده نقش و حضور محوری دارند و نبودشان کاستیها و لطمههای زیادی را به زندگی وارد می کند اما در سریال ها این محوریت آنطور که شایسته است دیده نمیشود و سریالها بیشتر فضایی مردانه دارند. شاید علت اصلی این مساله را بتوان در این نکته جستجو کرد که بیشتر نویسندگان سریالها مرد هستند. وی برای محوریت یافتن زنان در سریالهای تلویزیونی راهکاریی را ارائه کرد و در این خصوص گفت: به نظر من باید در هنگام نگارش و پردازش داستان به مقوله روانشناسی زنان و جایگاه و نقش او در جامعه توجه اساسی داشت. تجربه نشان داده مجموعههایی که به این اصل توجه کردهاند معمولا در جذب مخاطب هم موفق بودهاند.
گودرزی که در سریال «دردسر والدین» هم نقش یک مادر را ایفا کرده است، داستان و سوژه این سریال را نو و تجربه نشده دانست و گفت: یکی از دلایل استقبال، قصه نو و جدید این سریال بود؛ داستان زن و شوهری که جدا از هم زندگی میکنند. هر کدام چند فرزند دارند و نمیدانند که تکلیفشان چیست و در سردرگمی به سر میبرند. گذشته از این «دردسر والدین» ماجراهای طنز زیادی را در دل داستان اصلی دربرمیگرفت، درام و قصه خاصی داشت و همینها هم در موفقیت سریال موثر بود. فاطمه گودرزی در پایان این گفتوگو یادآور شد که این روزها مادرش در بیمارستان بستری است. او بهترین هدیه به مادرش را فراهم کردن امکاناتی برای بهبود شرایط جسمانی او دانست.