گروه بین الملل: با گذشت بیش از یک سال از تحریمهای هوایی علیه ناوگان پروازی روسیه، این کشور یک فروند هواپیما از خط هوایی عمده خود را برای تعمیر به ایران فرستاده است.
مسکو تایمز خبر داد که یک فروند هواپیمای شرکت آئروفلوت، از مدل پهنپیکر ایرباس ای ۳۰۰-۳۳۰ راهی ایران شد تا کار تعمیرات آن از سوی شرکت هوایی ایرانی ماهانایر در تهران انجام شود.
این نخستین بار در تاریخ فعالیت هوایی شرکت آئروفلوت است که یک هواپیمای آن برای تعمیر به ایران انتقال یافته و به نظر میرسد تا هنگامی که روسیه درگیر جنگ در اوکراین است، سخن از یک همکاری دامنهدار با ایران باشد.
شرکت آئروفلوت اعلام کرد که ماهانایر به این دلیل انتخاب شده که تجهیزات، امکانات، مجوزها و تجربه غنی لازم در این زمینه را دارد.
بیانیه آئروفلوت ابراز اطمینان کرده که کار ایران در تعمیر هواپیما دارای کیفیتی در «سطح بالا» خواهد بود.
نماینده آئروفلوت گفت: «شایستگیهای شرکتهای ایرانی در زمینه تعمیر و سرویس هواپیما تکمیلکننده توانمندیهای شرکت آئروفلوت است.»
از آغاز لشکرکشی روسیه به اوکراین در ۱۴ ماه پیش، غرب با برقراری تحریم گسترده علیه روسیه پرواز به روسیه و از آن را به مقصد کشورهای بسیاری در اروپا، کانادا و آمریکا ممنوع کرده و هرگونه کمک به تعمیرات ناوگان هوایی روسیه را نیز تحریم کرده است.
در چارچوب تحریمهای غرب، فروش قطعات یدکی و بیمه هواپیماهای مورد استفاده در خطوط هوایی روسیه ممنوع شده و شرکتهای خارجی وادار شدهاند از اجاره دادن هواپیما به روسیه خودداری کنند.
به نوشته مسکو تایمز، روسیه در دوره اخیر برای تعمیر هواپیماهای خود، از بخشهایی از هواپیماهایی که زمینگیر شدهاند، به عنوان قطعات یدکی هواپیماهای ناوگان هواییاش استفاده میکرد.
ویتالی ساولیف، وزیر حمل و نقل روسیه، گفته بود که روسیه در تلاش است تا از تجارب ایران برای رسیدگی به صنعت هوانوردی خود بهره ببرد.
با ادامه جنگ روسیه در اوکراین، شرکت آئروفلوت پس از بررسی چند ماهه و به دنبال کمک محدودی که از هنگکنگ دریافت کرد، تابستان پارسال قراردادی را با ایران برای تأمین تجهیزات و قطعات یدکی و همچنین تعمیر هواپیماهای روسی امضا کرد.
آئروفلوت با داشتن ۱۷۹ هواپیمای ایرباس اروپایی و بوئینگ آمریکایی، که میانگین عمر پروازی آنها هفت سال و سه ماه است، بزرگترین شرکت هوانوردی غیرنظامی روسیه است و ماهانایر نیز با برخورداری از هواپیماهای مشابه بزرگترین شرکت هواپیمایی خصوصی ایران محسوب میشود.
هنوز مشخص نیست که کمک ایران در زمینه تعمیرات و بازآماد هواپیماهای روسیه تنها شامل هواپیماهای مسافربری آن کشور است یا هواپیماهای نظامی را نیز دربرمیگیرد.