به روز شده در ۱۴۰۳/۰۶/۲۹ - ۲۳:۲۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۳/۲۵ ساعت ۱۴:۵۸
کد مطلب : ۴۱۰۰۸۳
مذاکره بی‌سروصدای ایران و آمریکا در عمان

عمان: توافق میان تهران و واشنگتن نزدیک است

عمان: توافق میان تهران و واشنگتن نزدیک است
گروه سیاسی:  وزیر امور خارجه عمان از نزدیک بودن حصول توافق میان نمایندگان ایران و آمریکا بر سر تبادل زندانی و احتمال حل و فصل موضوعات هسته‌ای میان دو کشور خبر داد.
بدر بن حمد البوسعیدی در گفتگو با المانیتور همچنین تاکید کرده است که ایران و آمریکا به صورت «جدی» در پی احیای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ و برنامه جامع اقدام مشترک، برجام هستند.
وی در ادامه به تمایل جدی ایران برای دستیابی به توافق با ایالات متحده اشاره کرد و یادآور شد که تا زمانی که طرف آمریکایی «با حسن نیت به این تمایل واکنش نشان دهد می‌توان به نتیجه این تعامل امیدوار بود.»
وی در همین راستا توافق بر سر تبادل زندانی میان دو طرف را «نزدیک» توصیف کرد و گفت که در این زمینه تنها بحث و گفتگو بر سر موضوعات فنی باقی مانده است.
 البوسعیدی در ادامه یادآور شده است که ایران و آمریکا در حال نهایی کردن مذاکرات بر سر پول‌های مسدود شده ایران در دیگر کشورها هستند و برای آن نیاز به سازماندهی یک چارچوب عملیاتی و جدول زمانی دارند.
وزیر امور خارجه عمان از تایید دخالت مستقیم کشورش در نهایی شدن توافق میان تهران و واشنگتن خودداری کرد و تنها به این نکته بسنده کرد که مسقط به عنوان میانجی با حسن نیت تلاش برای حصول توافق را به دو طرف پیشنهاد کرده است.عمان پیش‌تر نیز نقشی محوری در شکل گیری گفتگوهای محرمانه میان تهران و واشنگتن پیش از شکل‌گیری توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ میان ایران و قدرت‌های جهانی ایفا کرده بود.
مذاکرات بر سر احیای برجام که پس از خروج یکجانبه دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا از توافق هسته‌ای وین عملا با بن بست کامل مواجه شده بود تابستان گذشته میان طرف‌ها اروپایی و به شکل غیرمستقیم با آمریکا از سر گرفته شد.
دولت جو بایدن، در حالی بر اساس شواهد موجود بار دیگر روند بازگشت به توافق با ایران را از سر گرفته که به اعتقاد تحلیل‌گران حل این موضوع بدون توافق بر سر تبادل زندانیان امکان پذیر نخواهد بود.یک سخنگوی کاخ سفید ضمن تاکید بر موضوع تبادل زندانی با ایران برای کشورش و اهمیت باز بودن کانال‌های گفتگو گفت که واشنگتن همچنان دیپلماسی را در قبال ایران ترجیح می‌دهد.
این در حالیست که سخنگوی وزارت خارجه آمریکا پیش‌تر گزارش‌های منتشر شده مبنی بر جریان داشتن مذاکرات غیرمستقیم با ایران در خصوص توافق هسته‌ای را نادرست عنوان کرده بود.
با این حال ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران به تازگی مذاکرات غیرمستقیم با آمریکا را به ویژه بر سر تبادل زندانی مورد تایید قرار داد و گفت که تهران منتظر «نتیجه‌دهی گفتگوها و مذاکرات دیپلماتیک از طریق واسطه‌ها» است.
از سوی دیگر روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در جدیدترین گزارش خود درباره توافق با ایران نوشت: به گفته مقامات سه کشور، دولت بایدن برای محدود کردن برنامه هسته‌ای تهران و آزادی آمریکایی‌های زندانی بی سر و صدا با ایران مذاکره کرده است.
 در ادامه گزارش این روزنامه آمریکایی آمده است: هدف آمریکا دستیابی به یک توافق غیررسمی و غیرمکتوب است که برخی مقامات ایرانی آن را «آتش بس سیاسی» می‌نامند. هدف آن جلوگیری از تشدید تنش بیشتر است.
در ادامه گزارش نیویورک تایمز می‌خوانیم: ایران بر اساس توافق جدید موافقت خواهد کرد که اورانیوم را فراتر از سطح تولید فعلی خود که ۶۰ درصد است، غنی سازی نکند.
 این روزنامه آمریکایی در ادامه مدعی شد: تهران حملات مرگبار به پیمانکاران آمریکایی در سوریه و عراق توسط نیرو‌های نیابتی خود در منطقه را متوقف می‌کند، همکاری خود را با بازرسان آژانس گسترش می‌دهد و از فروش موشک‌های بالستیک به روسیه خودداری می‌کند.
به گفته نیویورک تایمز در مقابل، ایران انتظار دارد که آمریکا از تشدید تحریم‌ها، اجتناب کند. توقیف نفتکش‌های خارجی حامل نفت، همانطور که اخیرا در آوریل انجام شد، متوقف کند. به دنبال قطعنامه‌های تنبیهی جدید در سازمان ملل یا آژانس علیه ایران به دلیل فعالیت‌های هسته‌ای‌اش نباشند. ایران همچنین از آمریکا انتظار دارد که میلیارد‌ها دلار از دارایی‌های ایران را که استفاده از آن‌ها محدود به اهداف بشردوستانه است، در ازای آزادی سه زندانی ایرانی آمریکایی آزاد کند. مقامات آمریکایی چنین ارتباطی بین زندانیان و پول‌های بلوکه شده و یا ارتباط بین زندانیان و مسائل هسته‌ای را تایید نکرده اند. مقامات ایرانی همچنین تلاش می‌کنند تا حدود ۷ میلیارد دلار پول ایران در کره جنوبی را بدست آورند که با آزادی زندانیان آمریکایی مرتبط است. به گفته یک مقام ایرانی و چند نفر دیگر که با مذاکرات آشنا هستند، این پول نیز برای استفاده بشردوستانه مورد استفاده قرار خواهد گرفت و در یک بانک قطری نگهداری خواهد بود.
در همین راستا، آمریکا هفته گذشته معافیتی صادر کرد که به عراق اجازه داد ۲.۷۶ میلیارد دلار بدهی خود به ایران را بپردازد. به گفته وزارت امور خارجه، این پول محدود به انتقال به فروشندگان شخص ثالث مورد تایید واشنگتن برای اهداف بشردوستانه خواهد بود.
برچسب ها: آمریکا

۱۴۰۲/۰۳/۲۷ ۱۵:۳۷
برای ما هیچ فرقی نداره و ما به عقب برنمیگردیم (432500)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها