گروه سلامت: امروزه بسیاری از محصولات غذایی با برچسب کم چرب به فروش رسیده و مصرف کنندگان تصور می کنند این غذاها سالم تر هستند در حالی که بررسی های انجام شده نشان می دهد. محصولات کم چرب معمولا حاوی قند و شکر زیادی هستند.
به گزارش سیناپرس، بر اساس تحقیقات جدید انجام شده در آلمان، مشخص شد قرار دادن برچسب کم چربی روی غذاها ممکن است برای تولیدکنندگان مواد غذایی بیشتر از ارزش آن مشکل ایجاد کند. محققان دانشگاه مارتین لوتر هال ویتنبرگ در این رابطه می گویند در حالی که این عمل از نظر فنی درست و با نیت مثبت تولید کنندگان تهیه می شود، مصرف کنندگان نباید تصور اشتباهی در مورد آنچه می خورند و می نوشند داشته باشند.
محققان دریافتند:وقتی که بسیاری از خریداران برچسب های مواد غذایی را با عنوان کم چرب می بینند، تصور می کنند که این محصول حاوی قند کمتری نیز است که این موضوع همیشه درست نیست. این مطالعه به وضوح نشان می دهد بسیاری از غذاهای کم چرب معمولاً دارای همان میزان قند سایر محصولات عادی هستند.
پس از گفتن این واقعیت به مصرف کنندگان، بسیاری از پاسخ دهندگان مطالعه در واقع احساس کردند که توسط برچسب ها فریب خورده اند و اعلام کردند که از این پس تمایل کمتری به خرید محصولات خاص کم چرب دارند.
این تیم در مجموع سه آزمایش را برای دستیابی به این یافته ها انجام داد که همه آن ها بر این موضوع متمرکز بودند که چگونه اطلاعات نمایش داده شده در بسته بندی محصولاتی مانند ماست بر ادراکات و رفتارهای خرید بعدی تأثیر می گذارد.
در این میان کمتر کسی تصور می کرد که یک سطل ماست کم چرب دارای حجم بسیار زیادی از شکر باشد. دکتر استفن جان، سرپرس این مطالعه درباره واقعیت فوق می گوید: ما می خواستیم بفهمیم که آیا اطلاعات مربوط به محتوای چربی کاهش یافته، درک کلی یک محصول را تغییر داده است یا خیر. تقریباً همه شرکت کنندگان در مطالعه به درستی میزان کالری کمتر ماست کم چرب را تخمین زدند.
در همین حال، مصرف کنندگان بر این باور بودند که ماست های کم چرب حاوی قند کمتری نسبت به سایر ماست هایی هستند که برچسب کم چربی نداشتند. در طول آزمایش دوم و سوم، به برخی از شرکت کنندگان محصول کم چرب با اطلاعات تغذیه ای واقعی که در قسمت جلوی آن چاپ شده بود نشان داده شد. این موضوع باعث شد که آن گروه نظرات خود را در مورد محتوای قند اصلاح کنند، اما با افزایش آگاهی تمایل آن ها به خرید این اقلام نیز کاهش یافت.
دکتر جان در این رابطه می گوید: بسیاری از مردم می خواهند سالم غذا بخورند، اما به دلایل مختلف این کار را انجام نمی دهند. اطلاعات روی بسته بندی مواد غذایی نیز در این امر نقش دارد، زیرا می تواند ادراکات مصرف کننده را تحت تأثیر قرار دهد.
نویسندگان مطالعه نظریه می دهند: تولید کنندگان خاصی از این اثر بهره می برند. به عنوان مثال، در استرالیا، یک ترکیب کیک به عنوان «۹۷ درصد بدون چربی» تبلیغ می شد که حاوی ۵۵ درصد شکر بوده و مصرف کنندگان این موضوع را نمی دانستند.بنابراین توصیه می شود اگر اینبار قصد خرید محصولی کم چرب را داشتید، ابتدا میزان قند و شکر آن را بررسی کرده و سپس محصول را خریداری کنید. شرح کامل این مطالعه در آخرین شماره مجله تخصصی Food Quality and Preference منتشر شده است.