به روز شده در ۱۴۰۳/۰۶/۲۸ - ۲۳:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۶/۲۴ ساعت ۰۰:۲۷
کد مطلب : ۴۲۸۰۳۹

اوکراین سامانه پیشرفته هوایی‌روسیه را منهدم کرد

گروه بین‌الملل: ارتش اوکراین یک سیستم پیشرفته دفاع هوایی روسیه را در شبه‌جزیره کریمه منهدم کرده است.
یک سامانه موشکی اس۴۰۰ ساخت روسیه
یک سامانه موشکی اس۴۰۰ ساخت روسیه
یک منبع اطلاعاتی اوکراین به بی‌بی‌سی گفت که سرویس‌های امنیتی و نیروی دریایی این کشور با استفاده از موشک‌های کروز و هواپیماهای بدون سرنشین به تأسیسات روسیه در نزدیکی یفپاتوریا حمله کرده‌اند. تصاویر ویدئویی منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی آتش و دود را در نزدیکی یفپاتوریا در غرب شبه جزیره کریمه که تحت اشغال روسیه است را نشان می‌دهد.
پیشتر و در روز پنجشنبه، تعدادی انفجار در شبه جزیره کریمه گزارش شده بود. روسیه شبه‌ جزیره کریمه را از سال ۲۰۱۴ اشغال و به خاک خود الحاق کرده است، اقدامی که اوکراین و جامعه جهانی آن را محکوم و غیرقانونی می‌خوانند. به گفته این منبع اطلاعاتی، در عملیات اوکراین از پهپادها برای از بین بردن سیستم راداری و سپس موشک‌های کروز برای اصابت به سیستم موشک‌های پدافند هوایی استفاده شده است.
به گفته وی: «این پهپادها روی سامانه‌های پدافند هوایی و رادارها متمرکز شدند و پس از از کار انداختن ایستگاه‌های راداری، یگان‌های نیروی دریایی، سامانه‌های اس۳۰۰ و اس۴۰۰ را که ارزشی حدود ۱.۲ میلیارد دلار داشت را با دو موشک کروز نپتون مورد اصابت قرار دادند».
هیچ جزئیاتی در مورد تعداد سامانه‌هایی که مورد اصابت قرار گرفته‌اند، ارائه نشده است. رسانه‌های اوکراینی به نقل از ساکنان محلی گزارش داده‌اند که انفجارها حوالی ساعت ۵:۴۰ صبح به وقت محلی رخ داد و دود در نزدیکی پایگاه نظامی مشاهده شد. بی‌بی‌سی توانسته است تصاویری را که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده و نشان دهنده بلند شدن دود است را تجزیه و تحلیل کند و معتقد است که این فیلم مربوط به حمله به یفپاتوریا است. از سوی دیگر، وزارت دفاع روسیه این حمله را کم اهمیت جلوه داده و گفته است که آنها ۱۱ پهپاد را بر فراز کریمه سرنگون کردند. مقامات محلی منصوب شده توسط روسیه در کریمه هم هیچ گونه خسارتی را در تاسیسات نظامی یا سیستم های دفاع هوایی گزارش نکرده‌اند. سامانه دفاع هوایی اس۴۰۰ روسیه از سال ۲۰۰۷ در ارتش بکار گرفته شده بود، که نسخه ارتقا یافته اس۳۰۰ است که در دوران جنگ سرد مورد استفاده قرار می‌گرفت. جدیدترین موشک‌های اس۴۰۰ می‌توانند مسافت۴۰۰ کیلومتری را طی کنند و اهداف خود را تا ارتفاع ۵۰ کیلومتری هدف قرار دهند. سامانه موشکی اس۴۰۰ همچنین می‌تواند هواپیماها و موشک‌های بالستیک را هدف قرار داده و از بین ببرد.
به نظر می‌رسد اوکراین در حال افزایش حملات خود علیه نیروهای روسیه در شبه‌جزیره اشغالی کریمه است. نیروهای این کشور دیروز هم حمله بزرگی را به بندر سواستوپل، مقر ناوگان دریای سیاه روسیه انجام داد. مقامات اوکراینی مدعی هستند در این حمله به دو کشتی نیروی دریایی روسیه آسیب جدی زده‌اند. مقامات روسی گفته‌اند که در این حمله، نیروهای اوکراینی از ۱۰ موشک استفاده کردند که بر اساس گزارش‌ها موجب مجروح شدن ۲۴ نفر شده است. استفاده از این موشک‌ها نشان دهنده استفاده فزاینده اوکراین از مهمات دوربردی است که برخی از آنها اکنون در داخل تولید می‌شوند. اخیرا ارتش اوکراین اعلام کرد که شروع به ساخت موشک‌های کروز نپتون در خاک خود کرده است.
برچسب ها: ارتش اوکراین
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها