به روز شده در ۱۴۰۳/۰۶/۱۷ - ۲۳:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۷/۰۹ ساعت ۱۴:۱۶
کد مطلب : ۴۳۱۳۰۹

سناریو‌های احتمالی درباره تعطیلی دولت آمریکا

سناریو‌های احتمالی درباره تعطیلی دولت آمریکا
گروه بین الملل:  احتمالا تعجب آور نیست که جمهوری خواهان در روز جمعه در مجلس نمایندگان اقدامات انجام شده برای جلوگیری از تعطیلی دولت در تاریخ ۳۰ سپتامبر را خنثی کردند. این آخرین مهلت تصویب قانون بودجه جدید برای تامین مالی دولت ایالات متحده در سال مالی آینده است که از یکشنبه آغاز می‌شود.
به گزارش فرارو به نقل از الجزیره، با این وجود، با خودداری جمهوری خواهان تندرو از تصویب هر نوع قانونی بدون کاهش گسترده بودجه اختیاری، آمریکا اکنون به تعطیلی احتمالی همه عملکرد‌های فدرال که غیر ضروری تلقی می‌شوند، خیره شده است.
"جاستین بیگلی" اقتصاددان در مودیز آنالیتیکس می‌گوید: "حتی افرادی که در مناصبی قرار دارند که ضروری به نظر می‌رسند نیز به طور کامل دستمزد دریافت نخواهند کرد؛ اگرچه آنان پس از پایان تعطیلی حقوق کامل خود را دریافت خواهند کرد. ما بدین خاطر به این نقطه رسیدیم چرا که به نظر می‌رسد حزب گرایی سیاسی در آمریکا بالا گرفته است".
در حالی که کنگره ایالات متحده تصمیم می‌گیرد چه چیزی ضروری است و چه چیزی ضروری نیست یک خط قرمز تقریبا قطعی ترسیم شده است: عدم بودجه دولتی به معنای عدم هزینه دولت است. این امر می‌تواند صد‌ها هزار نفر از کارکنان بخش فدرال را بدون دستمزد نگهداشته و میلیون‌ها شهروند را بدون دسترسی به برنامه‌هایی مانند کمک‌های تغذیه رها کند. بسته به مدت زمان تعطیلی اقتصاد آمریکا به طور کلی می‌تواند به سمت بدتر شدن پیش برود. بگلی می‌گوید تعطیلی دو تا چهار هفته‌ای محتمل‌ترین سناریو است.
در حالی که این امر تا حدی بر اقتصاد تاثیر می‌گذارد اقتصاددانان در مورد این که وضعیت تا چه اندازه می‌تواند بد شود با یکدیگر اختلاف نظر دارند. هم چنین این نگرانی وجود دارد که رتبه اعتباری ایالات متحده آسیب ببیند و نرخ بهره وام‌های دولتی را افزایش دهد.
رتبه بندی "فیچ" ماه گذشته رتبه اعتباری ایالات متحده را به دلیل بحران سقف بدهی و تقسیمات سیاسی یک درجه کاهش داد. مودیز نیز اوایل هفته جاری هشدار داد که تعطیلی دولت آمریکا بر اعتبار آن کشور تاثیر منفی می‌گذرد. ایالات متحده در حال حاضر دارای رتبه AAA بالاترین رتبه ممکن است.
ضرر به اقتصاد
حدود یک چهارم تولید ناخالص داخلی آمریکا مخارج دولت است. بیگلی می‌گوید اگر این هزینه‌ها "به شدت کاهش یابد" انواع اثرات ضربه‌ای را بر سرمایه‌گذاری و مصرف خواهد داشت و بر کل اقتصاد تاثیر می‌گذارد.
به گفته "جارد برن استاین" رئیس شورای مشاوران اقتصادی کاخ سفید برای هر هفته ادامه تعطیلی ممکن است زیان بالقوه ۰.۱ تا ۰.۲ درصدی رشد اقتصادی سه ماهه وجود داشته باشد. در همین حال، اقتصاددانان گلدمن ساکس این عدد را برای هر هفته تعطیلی به ۰.۲ درصد کاهش دادند. به گفته بگلی در صورت تعطیلی چهار هفته‌ای مودیز کاهش ۰.۴ درصدی تولید ناخالص داخلی پیش بینی می‌شود، اما این رقم قطعی نیست، زیرا اثر ترکیبی وجود دارد که می‌تواند این رقم را افزایش دهد.
بدترین سناریو تعطیلی کامل سه ماهه است. مودیز تخمین می‌زند که این امر می‌تواند باعث کاهش ۲ درصدی در رشد تولید ناخالص داخلی شود. "بیگلی" می‌گوید: "ساعت‌ها، دستمزد‌ها و بهره وری از دست رفته کارکنان دولت فدرال تولید ناخالص داخلی را کاهش می‌دهد".
در حالی که اقتصاددانان انتظار دارند پس از دریافت حقوق معوقه برای کارمندان دولت بهبودی حاصل شود تقریبا پنج میلیون پیمانکار دولتی تحت تاثیر تعطیلی قرار خواهند گرفت و زمان و دستمزد دائمی از دست خواهد رفت. تعطیلی طولانی مدت هم چنین به معنای کاهش وام‌های کسب و کار کوچک و شرکت‌های کم‌تر فهرست شده در بازار سهام است. در واقع، "گری جنسلر" رئیس کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده به شرکت‌ها پیش از تعطیلی دولت هشدار داد که اگر خدمات غیر ضروری دولتی متوقف شوند روند بررسی شرکت‌ها برای عرضه عمومی در بازار سهام کُند می‌شود.
سپس سناریوی دیگری وجود دارد. اگر تعطیلی سه ماهه به طول انجامد و به اول ژانویه برسد دولت مجبور خواهد شد هزینه‌های اختیاری خود را یک درصد کاهش دهد و به جمهوری خواهان تندرو حداقل بخشی از آن چه می‌خواهند را ارائه دهد.
سناریو‌های احتمالی در آینده چیست؟
در حال حاضر گزینه‌های جلوگیری از تعطیلی دولت در حال کاهش هستند. کنگره هر ساله باید ۱۲ لایحه تخصصی را تصویب نماید تا دولت بتواند به کارش ادامه دهد، اما بعید به نظر می‌رسد که این روند پیش از اتمام زمان تکمیل شود. به‌جای آن کنگره می‌تواند درعوض یک اقدام توقفی به نام "قطعنامه سه هفته‌ای ادامه‌دار" یا CR برای تامین مالی موقت دولت اعمال کند، در حالی که به کار روی لوایح تخصیصی ادامه می‌دهد. با این وجود، جمهوری خواهان تندرو چشم انداز یک راه حل کوتاه مدت را رد کرده اند.
"اندی بیگز" نماینده جمهوریخواه ایالت آریزونا در مجلس نمایندگان آمریکا در حساب کاربری خود در رسانه‌های اجتماعی نوشته است:"قطعنامه‌های ادامه دار صرفا اقتصاد آمریکا را بدتر کرده اند".
در حالی که طرح توقف روز جمعه در مجلس نمایندگان با ۱۹۸ رای موافق در برابر ۲۳۲ رای مخالف لغو شد دموکرات‌های مجلس نمایندگان امید خود را به یک توقف جداگانه دو حزبی که احتمالا می‌تواند از سنا برسد بسته اند. با این وجود، مشخص نیست که آیا "کوین مک کارتی" رئیس مجلس نمایندگان لایحه سنا را در صحن مجلس ارائه خواهد کرد یا خیر.
جمهوری خواهان راست افراطی تهدید کرده اند که در صورت انجام این کار ریاست وی را لغو خواهند کرد. بیگلی می‌گوید:"به طور فزاینده‌ای آشکار می‌شود که جمهوری خواهان بیش‌ترین سهم را از تقصیر تعطیلی دولت بر دوش می‌کشند و این موضوع ممکن است دیوار‌های حزبی بین مک کارتی و متحدان اش و دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان و سنا را کاهش دهد".
با این وجود، هنوز مشخص نیست که آیا بررسی دقیق جمهوری خواهان به اقدام موثری تبدیل خواهد شد یا خیر. او می‌افزاید:" فشار اضافه به این معنی است که تعطیلی کوتاه‌تر دو تا سه هفته‌ای هنوز امکان پذیر است، اما تشدید تنش‌های درون حزبی خطر طولانی‌تر شدن تعطیلی را افزایش می‌دهد".
برچسب ها: آمریکا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها