به روز شده در ۱۴۰۳/۰۶/۲۹ - ۲۳:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۱۱/۱۴ ساعت ۱۵:۵۲
کد مطلب : ۴۵۳۸۱۱

تاثیر بحران خاورمیانه بر انتخابات آمریکا 

تاثیر بحران خاورمیانه بر انتخابات آمریکا 
گروه بین الملل: وضعیت منطقه و بحران‌های خاورمیانه برای دو نامزد اصلی انتخابات ریاست‌ جمهوری آمریکا تبدیل به تهدید و فرصت شده است. در حالی که دولت جو بایدن با مجموعه‌ای از مشکلات دست و پنجه نرم می‌کند، دونالد ترامپ در حال بهره‌گیری از شرایط موجود برای به دست آوردن امتیازات سیاسی است.
واشینگتن پست در گزارشی به وخیم‌تر شدن بحران خاورمیانه پس از کشته شدن سه سرباز آمریکایی در حمله  به پایگاه ارتش آمریکا در مرز اردن و سوریه پرداخت و چالش‌های پیش روی دولت بایدن در منطقه را بررسی کرد.این نشریه در گزارش خود نوشت برخی جمهوری‌خواهان در آمریکا از کاخ سفید می‌خواهند تا اقدامات شدیدی از جمله حملات هدفمند را به داخل خاک ایران انجام دهد.
تمایل آشکار بایدن به تنظیم پاسخ و اجتناب از درگیری گسترده‌تر با ایران برای ترامپ بسیار مفید بوده است.ترامپ در شبکه‌های اجتماعی با انتشار پستی نوشت: «این حمله وقیحانه به ایالات متحده پیامد وحشتناک و غم‌انگیز دیگری از ضعف و تسلیم جو بایدن است.»
او اضافه کرد زیر نظارت دولت او چنین اتفاقی رخ نمی‌داد. گرچه حملات به مواضع آمریکا در عراق و سوریه در زمان ریاست‌جمهوری ترامپ نیز صورت گرفته است.
به گزارش واشینگتن پست، در زمان ترامپ تنها پایگاه عین‌الاسد ۳۳ بار هدف حملات قرار گرفته بود.
ترامپ و تعدادی از همکاران جمهوری‌خواه او تصمیمات دولت بایدن را علت وجود هرج و مرج در منطقه می‌دانند و آن را در مقابل پروژه دست‌یابی به «صلح از طریق قدرت» قرار می‌دهند که رییس‌جمهوری سابق به دنبال ایجادش بود.
ترامپ در روند دیپلماتیک مخرب خود با تهران، توافق هسته‌ای بین ایران و قدرت‌های جهانی را زیر پا گذاشت، فهرستی از تحریم‌ها را بر جمهوری اسلامی بازگرداند و سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران را در یک حمله پهپادی در سال ۲۰۲۰ ترور کرد.
در این میان سیاست ترامپ در قبال اسرائیل حمایت همه‌جانبه از بنیامین نتانیاهو و سیاست‌های حزب راست اسرائیل بود.
او با به رسمیت شناختن اورشلیم به‌عنوان پایتخت اسرائیل، تعطیل کردن کنسول‌گری ایالات متحده برای فلسطینی‌ها و ایفای نقش میانجی‌گری در مذاکرات صلح میان اسرائیل و شماری از پادشاهی‌های عربی منطقه، سعی در تنبیه کردن فلسطینی‌ها و به حاشیه بردن خواست‌های سیاسی آن‌ها داشت.
پس از روی کار آمدن دولت بایدن، لفاظی‌های اولیه در مورد بازگرداندن حقوق بشر به مرکز سیاست ایالات متحده خیلی زود از بین رفت.
کاخ سفید همکاری نزدیک‌تر با عربستان سعودی را دنبال و وضعیت موجود را با اسرائیل حفظ کرد و مشتاق بود روند توافقات عادی‌سازی دوران ترامپ ادامه داشته باشد.
ژیل پاریس، مقاله‌نویس لوموند با اشاره به میراث ترامپ در منطقه نوشت: «ایران از پیگیری تلاش‌های هسته‌ای خود منصرف نشده است.»پاریس افزود: «وعده‌های آمریکا اعتبار خود را از دست داده‌اند؛ موضوعی که تا حدی، ناتوانی دولت بایدن را در تعامل مجدد با تهران توضیح می‌دهد.»
او در ادامه نوشت: «همچنان پس از هفتم اکتبر، جمهوری اسلامی با ایستادگی محور مقاومت و تشدید هم‌زمان تنش‌ها از طریق حملات غیر‌منتظره حوثی‌ها در دریای سرخ، به داخل مرزهای خود رانده نشده است.»
ترامپ جدی‌تر شدن خطرِ ایران هسته‌ای را پیش کشید. او همچنین مشوق راست افراطی اسرائیل بود.
 
برچسب ها: آمریکا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها