به روز شده در ۱۴۰۳/۰۳/۰۱ - ۱۹:۳۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۱/۲۳ ساعت ۱۰:۵۱
کد مطلب : ۴۶۴۷۸۲

فشار بایدن بر اسرائیل کافی نیست

فشار بایدن بر اسرائیل کافی نیست
گروه بین الملل: به گفته مقامات شاغل و پیشین آمریکایی ، فشار جو بایدن رئیس جمهور آمریکا بر اسرائیل پس از حمله مرگبار هفته گذشته به امدادگران به اندازه کافی پیش نرفته و در مهار بحران انسانی در غزه ناکام بوده است.
آنها گفته‌اند که مخالفت‌های درون دولت در حال افزایش است و مخالفان خواستار اقدامات شدیدتر در مورد تحویل تسلیحات به اسرائیل شده‌اند.
پس از آنکه جو بایدن در پی کشته شدن هفت تن از کارکنان موسسه خیریه آشپزخانه مرکزی جهانی از جمله یک آمریکایی در نتیجه حمله اسرائیل، هشدار داد که سیاست آمریکا در قبال اسرائیل را بازنگری می‌کند، اسرائیل اعلام کرد که مسیرهای جدیدی را برای کمک‌رسانی باز خواهد کرد.
اما آنل شلین، یکی از مقامات مسئول حقوق بشر که دو هفته پیش در اعتراض به رویکرد وزارت امور خارجه به جنگ غزه از سمت خود استعفا داد، گفت که این رویکرد سختگیرانه «خیلی کم، خیلی دیر» اتخاذ شد.او گفت که کاخ سفید «می‌توانست این کار را ماه‌ها پیشتر انجام دهد و از بروز قحطی در شمال غزه جلوگیری کند.»
پس از تماس تلفنی بایدن با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در هفته گذشته که به لحظه‌ای تعیین‌کننده در مناقشه شش ماهه تبدیل شد، روابط آمریکا و اسرائیل جدی‌ترین تنش در دهه‌های اخیر را تجربه می‌کند.
چند ساعت پس از تماس  بایدن، اسرائیل گفت که گذرگاه اریز در شمال غزه و بندر اشدود در جنوب اسرائیل را برای ارسال کمک برای مردم غزه باز خواهد کرد و متعهد شد که هماهنگی امنیتی با گروه‌هایی را که به فلسطینیان کمک می‌کنند را به شکلی چشمگیر بهبود بخشد.
 بایدن در مصاحبه‌ای که به تازگی پخش شده گفته که معتقد است نخست وزیر اسرائیل در رویکرد خود به غزه مرتکب «اشتباه» شده است.
او در این مصاحبه در انتقاد از نخست وزیر اسرائیل گفت: «من با رویکرد او موافق نیستم.»
به‌رغم اقداماتی که  نتانیاهو در هفته گذشته انجام داد، نظر هفت مقام کنونی و سابق دولت ایالات متحده نشان دهنده نحوه افزایش اعتراض درون دولت به سیاست آمریکا نسبت به اسرائیل است.
به گفته آنها، بسیاری از کارمندان دولت در محافل غیر رسمی که شامل حداقل ده‌ها گروه در برنامه‌های پیام رسان می‌شود، نظر مخالف خود را ابراز می‌کنند. همین مقام‌ها می‌گویند که صدها نفر از کارکنان دولت عضو این گروه‌ها هستند.
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفته است که این وزارتخانه مشوق ابراز دیدگاه‌های متفاوت در مورد سیاست‌ خارجی است و کارکنان آن می‌توانند از طریق «کانال‌های مناسب» دیدگاه‌های خود را بیان کنند.
این سخنگو گفت که ایالات متحده «در تماس با اسرائیل در بالاترین سطوح به طور علنی و خصوصی به وضوح گفته است که آن کشور باید قوانین بشردوستانه بین‌المللی را کاملا رعایت کند.»
چهار مقام فعلی در سطوح بالای ادارات دولتی به شرط ناشناس ماندن  صحبت کردند. دو نفر در حوزه‌هایی اشتغال دارند که ارتباط مستقیم با سیاست خارجی دارد، و از جمله در حوزه‌های امور اسرائیل و غزه نقش دارند.یکی از آنها که در امور امنیت ملی بیست و پنج سال تجربه دارد، گفت که مخالفت‌های درون دولت نسبت به مراحل قبلی جنگ «عمیق‌تر، گسترده‌تر و یاس‌آورتر» شده است.
به گفته آنها، در حالیکه افزایش فشارها از سوی بایدن در هفته گذشته مورد استقبال قرار گرفت، اما به اندازه کافی برای نشان دادن «فوریت اخلاقی» در زمینه اقدام عملی پیش نرفت.
این مقام افزود: «استنباط من از شرایط کنونی و اظهارات او اینگونه است که اسرائیل فقط حداقل‌ها را برای گذراندن روز و جلوگیری از توقف دریافت تسلیحات از آمریکا رعایت می‌کند.»
اظهارات این مقامات جدیدترین نشانه تشدید نگرانی و آمادگی فزاینده در صفوف دولت بایدن برای زیر سوال بردن مبنای اخلاقی و قانونی حمایت آمریکا از اسرائیل است، که سنگ بنای سیاست واشنگتن بوده و سابقه آن به دهه‌ها قبل بازمی‌گردد.
برخی با اشاره به بسته کمک نظامی‌سالانه ۳.۸ میلیارد دلاری واشنگتن به اسرائیل و فروش احتمالی ۱۸ میلیارد دلار جنگنده‌های اف-۱۵، از حمایت ظاهراً بدون قید و شرط آمریکا انتقاد کردند.

 
برچسب ها: جو بایدن
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها
پربحث‎ترين مطالب و خبرها