به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۳ - ۱۸:۲۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ ساعت ۱۲:۰۱
کد مطلب : ۴۶۶۰۵۷
چرا ارزش دلاری بورس به سطح سال ۱۳۹۹ نزول کرده است؟

وقتی اعتماد نباشد پول از بازار سرمایه خارج می‌شود

وقتی اعتماد نباشد پول از بازار سرمایه خارج می‌شود
گروه اقتصادی:بورس تهران پس از حمله ایران به رژیم صهیونیستی، ریزش سنگینی را تجربه کرد. این در حالی است که بازار‌های سهام در کشور‌های مختلف حساسیت فوق‌العاده‌ای به وقایعی همچون جنگ، درگیری و نااطمینانی سیاسی داشته و عموماً افت معناداری را تجربه می‌کنند، اما پس از برطرف شدن این نگرانی، به روند تعادلی بازمی‌گردند؛ با این وجود با هدف کنترل سطح بیش واکنشی، کاهش دامنه نوسان می‌تواند واکنشی منطقی در مواجهه با این وقایع باشد.
 
به گزارش اقتصاد24،یکی از کارشناسان بازار سرمایه درخصوص ارزیابی‌اش از روند بازار در صورت تداوم شرایط فعلی می گوید که شرایط امروز بورس با چند سال قبل از نظر تعداد شرکت‌ها، تعداد سهامداران و ... قابل مقایسه نیست درنتیجه نمی‌توانیم بازار این روز‌ها را با ۵ سال گذشته مقایسه کنیم. مریم محبی، کارشناس بازار سرمایه گفت: معمولا بازار‌های مالی به اخبار هیجانی واکنش‌های سریع نشان می‌دهند و چنانچه این اخبار واقعی، ادامه دار و برای بلندمدت اثرگذار باشد، می‌تواند باعث چرخش در بازار‌های مالی شود.

اعتماد سرمایه‌گذاران از بین رفته است
وی ادامه داد: در حال حاضر بورس ایران شرایط بی‌ثباتی را تجربه می‌کند به طوری که در ۴ سال گذشته یعنی از شهریور ۱۳۹۹ دچار یک روند فرسایشی نزولی شده و در این مسیر دیدیم که اخبار مثبت پایدار نیستند، اما اخبار منفی وقتی وارد بازار می‌شوند، اثر ماندگاری به جای می‌گذارند به این دلیل که اعتماد سرمایه‌گذاران از بین رفته و شاهد خروج سرمایه از بازار سرمایه هستیم.

محبی افزود: البته یکی از دلایل اصلی این موضوع هم می‌تواند عدم ارتباط مالی ایران با سایر کشور‌های جهان و تحریم‌ها باشد بنابراین تا زمانی که بازار ایران از منظر دستیابی به بازار‌های بین‌المللی دچار مشکل است، حمایت داخلی هم وجود ندارد، قیمت‌گذاری‌های دستوری در این بازار تأثیر می‌گذارد، شرایط مطلوبی در بازار مشاهده نمی‌شود و از طرفی اعتماد سهامداران هر روز به این بازار کمتر می‌شود، انتظار داریم خروج پول از بازار سرمایه ادامه دار باشد.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: از طرفی باتوجه به اینکه کاهش قدرت پول ملی را در نظر داریم و در بلندمدت انتظار داریم روند کاهشی پول ملی ادامه دار باشد، ارزش بازار مالی ما می‌تواند کم و کوچک‌تر شود. تا زمانی که اصلاحات اقتصادی و سیاسی درستی انجام نشود، این اعداد می‌تواند رقم‌های پایین‌تر را ببیند و روند فرسایشی بورس همچنان می‌تواند ادامه دار باشد، زیرا بازار ما در حال حاضر بیمار و آسیب پذیر است.

نقطه حمایت بازار تعیین شود
به گفته وی، بنابراین درمورد اینکه این بازار تا چه عددی از ارزش دلاری می‌تواند برسد باید گفت عدد زیادی را نمی‌توان برای آن متصور بود چراکه شرایط امروز بازار با چند سال قبل از نظر تعداد شرکت‌ها، تعداد سهامداران و ... قابل مقایسه نیست درنتیجه نمی‌توانیم بازار این روز‌ها را با ۵ سال گذشته مقایسه و عدد مشخصی را برای نقطه حمایت بازار تعیین کنیم.

محبی تأکید کرد: بنابراین همانطور که گفته شد شرایط بازار به نسبت ۵ سال پیش بسیار متفاوت شده و عدد مشخصی را نمی‌توان تعیین کرد، اما مسیر نزول در صورت برنگشتن ثبات به بازار می‌تواند ادامه‌دار باشد، اما اگر شرایط به ثبات برسد، مسیر رشد بازار هموارتر از مسیر کاهش آن به نظر می‌رسد.
برچسب ها: بورس
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها