به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۶ - ۱۱:۳۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ ساعت ۱۴:۰۱
کد مطلب : ۴۶۷۲۲۷

آمریکا مخفیانه موشک‌ به کی‌یف داده است

آمریکا مخفیانه موشک‌ به کی‌یف داده است
گروه بین الملل: مقامات آمریکا تایید کردند که اوکراین استفاده از موشک‌های بالستیک دوربرد علیه نیروهای روسیه را آغاز کرده‌ است.
این تسلیحات بخشی از بسته کمکی ۳۰۰ میلیون دلاری بود که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، آن را در ماه مارس تصویب کرد و در ماه جاری مخفیانه به اوکراین تحویل شد.
رسانه‌های آمریکایی گزارش کرده‌اند که تاکنون حداقل یک بار از این موشک‌ها برای حمله به اهداف روسیه در کریمه اشغالی، استفاده شده است.
بایدن اخیرا دستور یک کمک نظامی جدید ۶۱ میلیارد دلاری به اوکراین را داده است.
ایالات متحده قبلا یک سامانه موشکی میان‌برد از سامانه‌های موشکی تاکتیکی ارتش(ATACMS) را به اوکراین داده بود و تمایلی به ارسال موشک‌هایی با برد بیشتر نداشت.
دلیل این امر نگرانی در مورد به خطر انداختن آمادگی نظامی ایالات متحده عنوان شده بود.
با این حال، گفته می‌شود در ماه فوریه بایدن با ارسال مخفیانه این سامانه دوربرد که می‌تواند تا مسافت ۳۰۰ کیلومتری را هدف بگیرد، موافقت کرده است.
ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، گفت: «می‌توانم تایید کنم که ایالات متحده به دستور مستقیم رئیس جمهور، موشک‌های تاکتیکی دوربرد ATACMS را به اوکراین ارائه کرده است.»
او افزود که ایالات متحده «این مسئله را به درخواست اوکراین و به دلایل امنیتی و عملیات نظامی علنی نکرده بود.»
مشخص نیست که آمریکا چند موشک دوربرد برای اوکراین ارسال کرده، اما جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی ایالات متحده، گفت که واشنگتن قصد دارد تعداد بیشتری در اختیار اوکراین قرار دهد.
او گفت: «این موشک‌ها در نبرد تفاوت ایجاد خواهند کرد.»
خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام دولت آمریکا، که نامش منتشر نشده، نوشته است که این موشک‌های دوربرد برای اولین بار هفته گذشته در حمله به فرودگاه روسیه در کریمه اشغالی مورد استفاده قرار گرفت.
بر اساس گزارش نیویورک تایمز، از موشک‌های جدید همچنین در حمله شبانه‌ سه‌شنبه گذشته، علیه نیروهای روسی در شهر بندری بردیانسک اوکراین، که در اشغال روسیه است، استفاده شده است.
در ماه‌های اخیر به دلیل اتمام ذخایر مهمات اوکراین و موفقیت‌های روسیه در میدان نبرد، شاهد درخواست‌های متعدد کی‌یف برای افزایش کمک‌های نظامی غرب بوده‌ایم.
بسته جدید این کمک‌ها به اوکراین پس ماه‌ها مخالفت عده‌ای از نمایندگان کنگره آمریکا به تصویب رسید.
بایدن پس از امضای این لایحه و تبدیل آن به قانون گفت: «این امر آمریکا و جهان را امن‌تر می‌کند.»
ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین نیز در واکنش به تایید این کمک‌ها از طرف آمریکا گفت: «اکنون ما هر کار لازم را انجام می‌دهیم تا نیم سالی را که در بحث‌ها و تردیدها صرف شده، جبران کنیم.»
زلنسکی اخیرا هشدار داده بود که پس از دست دادن شهر آودیوکا در طول زمستان، انتظار می‌رود در هفته‌های آینده روسیه دست به حمله جدیدی بزند.
نیروهای اوکراین در ماه‌های اخیر گرفتار کمبود مهمات و سامانه‌های دفاع هوایی شده‌اند و مقامات این کشور تاخیر آمریکا و دیگر متحدان غربی در ارسال کمک‌های نظامی را عامل تلفات جانی و از دست دادن اراضی می‌دانند.
سالیوان  گفت که «این احتمال وجود دارد که روسیه بتواند در هفته‌های آینده به دستاوردهای تاکتیکی بیشتری دست یابد.»
از زمان حمله روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ تا به امروز ده‌ها هزار نفر، که بیشتر آنها سرباز بوده‌اند، از هر دو طرف کشته یا زخمی شده‌اند و میلیون‌ها نفر در اوکراین مجبور به ترک خانه‌های خود شده‌اند.
برچسب ها: اوکراین
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها