به روز شده در ۱۴۰۳/۰۴/۱۱ - ۲۱:۵۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۳/۱۹ ساعت ۱۸:۴۸
کد مطلب : ۴۷۴۸۳۳

رفت و آمد ۲۶ کاندیدا به ستاد انتخابات

رفت و آمد ۲۶ کاندیدا به ستاد انتخابات
گروه سیاسی: «۸۰ کاندیدا» در انتخاباتی که قرار است به دنبال سقوط بالگرد رئیسی و شهادت او، زودتر از موعد برگزار شود، وارد گود رقابت شده اند، کاندیداهایی که برخی سابقه حضور در ادوار گذشته را داشته اند، برخی حتی پیروز انتخابات نیز شده اند و برخی نیز آمده اند و ردصلاحیت شده اند یا رأی لازم برای ورود به پاستور را بدست نیاورده اند.
در میان اسامی که طی ۵ روز ثبت نام به ستاد انتخابات آمده بودند افرادی نیز دیده می شوند که شاید حضورشان در این انتخابات سوال برانگیز باشد  از همین روست که برخی تحلیلگران حضور این چهره ها در ستاد انتخابات را یا معطوف به مطرح کردن خودشان می دانند یا در راستای سهم خواهی از کاندیداهای نهایی و حتی دولت آینده.
۲۶ چهره با سابقه کاندیداتوری
از میان ۸۰ کاندیدای ریاست جمهوری این دوره، ۲۶ نفر در ادوار گذشته نیز کاندیدا شده اند، برخی چهره ها معروف تر هستند و حتی در حافظه ذهنی مانده اند اما اسامی برخی دیگر تنها در جستجوها قابل ردیابی است.
محمدرضا صباغیان بافقی، عباس مقتدایی خوراسگانی، مصطفی کواکبیان، قدرتعلی حشمتیان، سعید جلیلی، علی لاریجانی، عبدالناصر همتی، مسعود پزشکیان، علیرضا زاکانی، مسعود زریبافان، محمود احمدی نژاد، محمودصادقی، صادق خلیلیان، محمدحسن قدیری ابیانه، محمد شریعتمداری، حسن سبحانی، اسحاق جهانگیری، حسن نوروزی، مصطفی پورمحمدی، محمدمهدی زاهدی، شمس الدین حسینی، محمدحسن نامی، محمدباقر قالیباف، عباس آخوندی، امیرحسین قاضی زاده هاشمی و رفعت بیات ۲۶ چهره با سابقه کاندیداتوری هستند.
افراد رد صلاحیت شده در همه ادوار کاندیداتوری
در میان ۸۰ کاندیدایی که ثبت نام آنها در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری قطعی شده و در انتظار نظر شورای نگهبان هستند، اسامی دیده می شود که پیشتر هم در یک یا چند دوره کاندیدا شده اند و همیشه با مُهر ردصلاحیت بر پرونده شان روبرو شده اند.
از جمله مصطفی کواکبیان که در انتخابات ریاست جمهوری سال های ۱۴۰۰، ۱۳۹۶، ۱۳۹۲ و ۱۳۸۴ اعلام کاندیداتوری کرد ولی صلاحیتش نزد شورای نگهبان به تایید نرسید یا قدرتعلی حشمتیان که در سال های ۱۴۰۰ و ۱۳۹۶ اعلام کاندیداتوری کرد و سرنوشتی شبیه به کواکبیان داشت.
مسعود پزشکیان، مسعود زریبافان، صادق خلیلیان، محمدحسن قدیری ابیانه، محمد شریعتمداری و حسن سبحانی نیز از این قبیل افراد هستند. موج حضور این افراد در این دوره از انتخابات نیز ادامه یافته است.
هم رد هم تایید صلاحیت!
در میان این اسامی که برای انتخابات پیش‌رو اعلام آمادگی کرده‌اند، اسامی افرادی به چشم می خورد که در برخی از دوره هایی که برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرده بودند تایید صلاحیت شورای نگهبان را گرفته بودند اما در دوره ای دیگر دست رد شورای نگهبان بر سینه شان خورده است.
افرادی مانند علی لاریجانی، علیرضا زاکانی، محمود احمدی‌نژاد و اسحاق جهانگیری، جزو این دسته از افراد هستند. دلایل رد صلاحیت برخی از این افراد مشخص و دلایل ردصلاحیت برخی دیگر همچنان نامشخص و در هاله ای از ابهام قرار دارد.
کاندیداهایی که آمدند ولی رأی نیاوردند /آنها که رأی آوردند
در لیست ۸۰ نفره کاندیداهای ریاست جمهوری دوره چهاردهم، چهره هایی حضور دارند که تا مرحله آخر انتخابات ریاست جمهوری پیش رفته و حضور داشته اند اما موفق به راهیابی به پاستور نشده اند. از جمله آنها می توان به سعید جلیلی، قالیباف، همتی، قاضی زاده هاشمی و لاریجانی اشاره کرد. در این لیست قالیباف رکورددار است چه آنکه او در دو انتخابات تا مرحله آخر رفته و رأی نیاورده است؛ انتخابات ۸۴ و ۹۲
در همین لیست تنها یک چهره حضور دارد که در کارنامه خود «ریاست دولت» را به ثبت رسانده اما بازهم عزم کاندیداتوری کرده است. محمود احمدی نژاد که در سال ۱۳۸۴ با کسب ۱۷٬۲۴۸٬۷۸۲ رأی و در سال ۱۳۸۸ با کسب ۲۴٬۵۲۷٬۵۱۶ رأی به عنوان ششمین رئیس‌جمهور، ریاست بر دولت های نهم و دهم را تجربه کرده بود بعد از یک دوره استراحت در سه انتخابات ریاست جمهوری اخیر تلاش کرده که بازهم به پاستور بازگردد اما تاکنون دوبار حضور او در سال های ۹۶ و ۱۴۰۰ با ردصلاحیت روبرو شده و پیش بینی می شود برای سومین بار نیز ردصلاحیت شود.
آمدند اما انصراف دادند
به لیست ۸۰ نفره کاندیداها که نگاه کنید اسامی نیز دیده می شوند که یا بعد از تایید صلاحیت انصراف داده اند یا قبل از اعلام نتایج . از جمله این افراد سعید جلیلی و علیرضا زاکانی در انتخابات ۱۴۰۰ را می توان نام برد که تا مناظره های انتخاباتی هم پیش رفتند اما بعد از آن انصراف دادند.
مرجع : خبرآنلاین
برچسب ها: انتخابات
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها