به روز شده در ۱۴۰۳/۰۴/۱۰ - ۱۴:۳۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۳/۲۲ ساعت ۱۱:۱۵
کد مطلب : ۴۷۵۳۷۷

غیرمنتظره ترین ردصلاحیت در انتخابات ۱۴۰۳

غیرمنتظره ترین ردصلاحیت در انتخابات ۱۴۰۳
گروه سیاسی: اسامی ۶ کاندیدای نهایی انتخابات ریاست جمهوری اعلام شد و همانطور که پیش بینی می شد محمود احمدی نژاد ردصلاحیت شد اما در اقدامی عجیب صلاحیت علی لاریجانی، مشاور رهبر انقلاب برای دومین بار رد شد.
در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۰، محسن رضایی، سید ابراهیم رئیسی، سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، عبدالناصر همتی، محسن مهرعلیزاده، علیرضا زاکانی و سعید جلیلی به عنوان نامزد های انتخاباتی حضور داشتند.
۳ چهره از این جمع در انتخابات امسال نیز حضور دارند، آنهم در شرایطی که دو کاندیدا یعنی زاکانی و جلیلی در انتخابات ۱۴۰۰ نقش کاندیدای پوششی را ایفا کردند و سبد رأی قاضی زاده هاشمی هم بسیار حداقلی بود و اثری بر مشارکت افزایی در انتخابات نداشت.
مسعود پزشکیان نیز درحالی در لیست تایید صلاحیت ها قرار گرفته است که دو بار دیگر نیز کاندیدای این انتخابات بوده اما با دست رد شورای نگهبان روبرو شده بود. مصطفی پورمحمدی نیز پیشتر برای ریاست جمهوری خیز برداشته بود اما به مرحله بررسی صلاحیت نرسیده و انصراف داده بود. محمدباقر قالیباف نیز تجربه دو شکست در انتخابات و ۴ دوره کاندیداتوری دارد. او ۵ روز بعد از نشستن بر کرسی ریاست مجلس کاندیدای ریاست جمهوری نیز شد آنهم در شرایطی که گفته می شد او وعده داده بود در صورت حمایت مستقلین از او در انتخابات هیات رئیسه مجلس وارد رقابت های ریاست جمهوری نشود.
غیرمنتظره‌ترین ردصلاحیت
غیرمنتظره ترین ردصلاحیت را باید به نام علی لاریجانی نوشت، او که در انتخابات ۱۴۰۰ نیز ردصلاحیت شده بود و حتی رهبری انقلاب آن ردصلاحیت را جفا دانسته بودند اما به نظر می رسد عزم این شورای نگهبان برای لاریجانی آنقدر جدی است که نه در آن انتخابات حکم به تایید صلاحیت تغییر کرد نه اینبار حاضر شد علی لاریجانی را واجد شرایط ریاست جمهوری تشخیص دهد.
قابل پیش‌بینی ترین ردصلاحیت
در لیست ۸۰ نفره تنها محمود احمدی نژاد سابقه حضور در کرسی ریاست جمهوری را داشت اما او در انتخابات ۹۶ و ۱۴۰۰ با ردصلاحیت روبرو شده بود و با توجه به مواضع و مشی سیاسی و رفتاری او طی چند سال اخیر ردصلاحیت او امر غیرقابل پیش بینی نبود.
داستان تکراری ردصلاحیت
در میان کاندیداهایی که ردصلاحیت آنها قطعی شده است، اسامی دیده می شود که پیشتر هم در یک یا چند دوره کاندیدا شده اند و همیشه با مُهر ردصلاحیت بر پرونده شان روبرو شده اند.
از جمله این افراد، مصطفی کواکبیان است که علاوه بر انتخابات پیش‌رو، در انتخابات ریاست جمهوری سال های ۱۴۰۰، ۱۳۹۶، ۱۳۹۲ و ۱۳۸۴ اعلام کاندیداتوری کرد ولی صلاحیتش نزد شورای نگهبان به تایید نرسید.
مسعود زریبافان، صادق خلیلیان، محمدحسن قدیری ابیانه، محمد شریعتمداری و حسن سبحانی نیز از دیگر افرادی هستند که علاوه بر این انتخابات، در یک یا چند دوره گذشته نیز صلاحیتشان توسط شورای نگهبان به تایید نرسید.
آنها که جدی گرفته نشدند
در این دوره از انتخابات ریاست‌جمهوری شاهد حضور پر رنگ نمایندگان ادوار مجلس در قامت کاندیدای ریاست جمهوری بودیم، چهره هایی که احتمال تایید صلاحیت شان بعید به نظر می رسید اما گویا برای مطرح کردن خود یا سهم خواهی از کابینه آینده یا آمدن به سرخط رسانه ها به وزارت کشور رفته بودند. افرادی چون ابراهیم عزیزی، سید احمد موسوی، عبدالرحیم بهاروند، هاجر چنارانی، ضرغام‌صادقی، اصغر سلیمی، محمدمهدی زاهدی، مهدی شیخ، محمدعلی وکیلی، حسین گروسی، محمد وحدتی، رفعت بیات، علی وقفچی، داود منظور، حمیده زرآبادی حسن کامران و...که حضورشان در ستاد انتخابات با علامت تعجب هایی نیز همراه بود.
برچسب ها: انتخابات
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها