به روز شده در ۱۴۰۳/۰۴/۰۶ - ۲۲:۲۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۳/۲۴ ساعت ۱۰:۲۷
کد مطلب : ۴۷۵۷۴۱

اتهام سازمان ملل به اسرائیل و حماس 

اتهام سازمان ملل به اسرائیل و حماس 
گروه بین الملل: یک کمیسیون تحقیق شورای حقوق بشر سازمان ملل در پی تحقیقات خود به این نتیجه رسیده‌ است که هم اسرائیل و هم حماس و دیگر گروه‌های مسلح فلسطینی در نوار غزه از هفتم اکتبر ۲۰۲۳ (حمله حماس به اسرائیل) تا کنون مرتکب جنایات جنگی شده‌اند.
بازرسان حقوق بشر سازمان ملل در گزارش تحقیقی خود در این رابطه از جمله از قتل، کشتن عامدانه، شکنجه، خشونت جنسی و همچنین نقض کرامت انسانی سخن گفته‌اند.
ناوی پیلای، رئیس این کمیسیون تحقیق، به هنگام معرفی این گزارش در ژنو تصریح کرد: «کاملا ضروری است تمامی کسانی که این جنایات را مرتکب شده‌اند، پاسخگو شوند.»
نتایج ارائه‌شده بر پایه دو گزارش استوار است: یک گزارش بر حمله حماس به اسرائیل در روز هفتم اکتبر ۲۰۲۳ متمرکز است و گزارش دیگر به واکنش‌های نظامی اسرائیل به این رویداد تا پایان ماه دسامبر سال ۲۰۲۳. شورای حقوق بشر سازمان ملل قصد دارد، هفته آینده درباره این گزارش بحث و رایزنی کند.
پیلای گفت: «گروگان گرفتن انسان‌ها جنایت جنگی است.» او خواهان پایان حملات  به اسرائیل و آزادی تمامی گروگان‌های به اسارت گرفته شده توسط حماس شد.
این گزارش انگشت اتهام را به سوی اسرائیل نیز نشانه رفته است. طبق این گزارش: «حملات و عملیات نظامی اسرائیل در نوار غزه با توجه به شمار بالای قربانیان جنایت علیه بشریت است». پیلای به همین خاطر نیز خواهان پایان عملیات اسرائیل شد و تصریح کرد: «شمار بسیار بالای قربانیان غیرنظامی در غزه و تخریب گسترده بناهای غیرنظامی و زیرساختارها [در غزه] نتیجه استراتژی‌‌ای است که هدف آن به بار آوردن حداکثر خسارات بوده است.»
بنا بر این گزارش، اسرائیل همچنین مرتکب یک جنایات جنگی دیگر شده است، از جمله "گرسنه نگه‌داشتن به عنوان ابزاری جنگی".
در گزارش کمیسیون تحقیق شورای حقوق بشر سازمان ملل آمده است که اسرائیل «نه تنها در رساندن کالاهای حیاتی چون آب، غذا و دارو به ساکنان غزه اهمال کرده، بلکه جلوی کمک‌رسانی‌ها توسط دیگران را نیز گرفته است».کمیسیون مزبور همچنین اسرائیل را متهم کرده که در کار و فعالیت آن ممانعت به عمل آورده و به اعضای آن اجازه بازدید از مناطق در خاک اسرائیل و مناطق اشغالی فلسطینی‌نشین را نداده است.
اسرائیل همکاری با این کمیسیون را رد کرده و آن را به داشتن موضع پیش‌داورانه و یهودستیزانه متهم می‌کند. در بیانیه‌ای که سفارت اسرائیل در ژنو در این ارتباط منتشر کرده، آمده است که «کمیسیون مزبور به وضعیت موجود دید و نگاهی یک‌طرفانه دارد».
 
برچسب ها: اسرائیل
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها