به روز شده در ۱۴۰۳/۰۴/۱۰ - ۱۹:۱۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۳/۳۰ ساعت ۱۲:۳۴
کد مطلب : ۴۷۶۸۷۶

طرحی برای اعطای شهروندی آمریکا به مهاجران

طرحی برای اعطای شهروندی آمریکا به مهاجران
گروه بین الملل:جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، در اقدامی که در سال انتخابات ریاست جمهوری می‌تواند پرهزینه باشد، برای صدها هزار مهاجر که وضعیت اقامت آن‌ها ناروشن است امکان دریافت شهروندی آمریکا را فراهم کرد.
یکی از اهداف این طرح می‌تواند ایجاد تعادل در تصمیم دو هفته پیش  بایدن برای برخورد سختگیرانه‌تر با مهاجران در مرزهای جنوبی آمریکا باشد که علاوه بر نهادهای مدافع حقوق مهاجران، موجب نارضایتی بسیاری از قانونگذاران دمکرات شد.
کاخ سفید  اعلام کرد که دولت آمریکا در ماه‌های آینده به گروه مشخصی از همسران اتباع آمریکا که در حال حاضر وضعیت اقامت آن‌ها نامعلوم است اجازه خواهد داد که تقاضای اقامت و در نهایت شهروندی آمریکا بدهند.به گفته مقامات ارشد دولت آمریکا این تصمیم می‌تواند حدود نیم میلیون نفر را شامل شود.شروط اصلی برخورداری از این مقررات اقامت حداقل ۱۰ سال در آمریکا و مزدوج بودن با یک شهروند آمریکایی است.
این افراد در صورت پذیرش تقاضای آن‌ها برای درخواست اقامت دائم (گرین کارت)، دریافت اجازه کار موقت و در نتیجه مستثنی شدن از احتمال اخراج از کشور سه سال فرصت خواهند داشت.
به گفته یک مقام آمریکایی که نخواست نامش در گزارش قید شود حدود ۵۰ هزار کودک فاقد تابعیت آمریکا نیز که یکی از والدین آن‌ها با شهروندان آمریکایی ازدواج کرده است مشمول این مقررات می‌شوند.این مقام افزود که مدت ازدواج مهاجران با اتباع آمریکایی شرط قلمداد نمی‌شود ولی ازدواج آن‌ها باید قبل از  روز تصویب این مقررات از سوی رئیس‌جمهور، ثبت شده باشد و افرادی را که پس از این تاریخ ازدواج کنند شامل نخواهد شد.مقامات آمریکایی می‌گویند که به احتمال فراوان روند اداری ثبت درخواست‌ها از اواخر تابستان آغاز می‌شود و هزینه آن هنوز تعیین نشده است.
 کاخ سفید اعضای دمکرات مجلس نمانیدگان را که این هفته در مرخصی است به شکل خصوصی تشویق کرده که برای شرکت در جلسه سخنرانی  بایدن به واشینگتن بیایند.
طرح جدید رئیس‌جمهور آمریکا به بخشی از همین مهاجران جوان امکان می‌دهد که برای اجازه کار دائمی‌تر درخواست بدهند.اهمیت این بخش از تصمیم  بایدن در این است که مقررات مصوب دوران ریاست جمهوری باراک اوباما اکنون با چالش‌های قضایی متعددی روبرو است و اگر اجازه کار مهاجران جوان طولانی‌تر شود موقعیت قانونی آن‌ها تا حد بیشتری تثبیت شده و احتمال اخراج آن‌ها نسبت به گذشته کاهش می‌یابد.
تصمیم جو بایدن که شامل همسران اتباع آمریکا می‌شود بی‌سابقه نیست. کارشناسان و مدافعان حقوق مهاجران می‌گویند این تصمیم در واقع حیطه اجرای مقرراتی را که در دوره ریاست جمهوری جورج دبلیو بوش و باراک اومابا تصویب شده بود گسترده‌تر می‌کند.به گفته آندرئا فلورس، مشاور سابق سیاستگذاری در دولت‌های باراک اوباما و جو بایدن و نایب رئیس فعلی یک نهاد فراحزبی در زمینه مهاجرت، در دوره روسای جمهوری پیشین حق تقاضای اقامت دائم و در نهایت شهروندی آمریکا بدون الزام به ترک کشور و شروع این روند اداری در کنسولگری‌های آمریکا برای همسران خارجی پرسنل نیروهای مسلح تصویب شد.
براساس تصمیم  بایدن همین حق اکنون به حدود نیم میلیون مهاجر که در سال‌های گذشته با اتباع غیرنظامی آمریکا ازدواج کرده‌اند، اعطا می‌شود.
جو بایدن دو هفته پیش اعلام کرد که دولت از این پس درخواست پناهندگی مهاجرانی را که به مراکز رسمی در مرزهای جنوبی آمریکا مراجعه نکنند نخواهد پذیرفت.
به گفته مقامات اجرایی آمریکایی این مقررات باعث شده که موارد اقدام برای عبور غیرقانونی از مرز آمریکا با مکزیک و همین‌طور درخواست پناهندگی بیرون از مراکز تعیین شده کاهش یابد.
نهادهای مدافع مهاجران از این تصمیم رئیس‌جمهور به مراجع قضایی آمریکا شکایت کرده‌اند.
برچسب ها: آمریکا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها