به روز شده در ۱۴۰۳/۰۴/۱۲ - ۰۰:۳۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۴/۰۵ ساعت ۱۲:۱۷
کد مطلب : ۴۷۷۹۱۰
آیا اسرائیل و حزب‌الله در یک قدمی جنگ هستند؟

 آمریکا کنترل اسرائیل را در دست ندارد

 آمریکا کنترل اسرائیل را در دست ندارد
گروه بین الملل: وبسایت آکسیوس، به نقل از مقام‌های آمریکایی و اسرائیلی گزارش داد که فرستاده ویژه رییس‌جمهوری آمریکا، در سفر هفته گذشته خود به بیروت، به رهبر حزب‌الله پیام داده که اشتباه می‌کند اگر فکر کند در صورت ادامه حملات به اسرائیل، ایالات متحده می‌تواند این کشور را از حمله به لبنان باز دارد.
آکسیوس به نقل از منابع خود که نامشان را اعلام نکرد نوشت که آموس هوخشتاین، فرستاده ویژه جو بایدن، در دیدار با نبیه بری در بیروت، از رییس پارلمان لبنان خواست تا این پیام را به حسن نصرالله رهبر حزب‌الله بدهد که فرض او مبنی بر اینکه آمریکا اسرائیل را کنترل می‌کند، اشتباه است.به گفته این منابع، هوخشتاین گفت که اگر اوضاع در مرزها بدتر شود، ایالات متحده نمی‌تواند اسرائیل را عقب نگه دارد. حزب‌الله به جای تشدید تنش، نیاز به مذاکره غیرمستقیم با اسرائیل دارد.
یک دیپلمات غربی نیز به آکسیوس گفت که پس از سفر هوخشتاین، حزب‌الله از طریق اشخاص ثالث پیام‌هایی را به ایالات متحده فرستاد و گفت که اگرچه خواهان جنگ نیست، اما این گروه همچنین مطمئن است که در صورت حمله اسرائیل به لبنان، می‌تواند به اسرائیل ضربات قابل توجهی بزند.دولت بایدن به شدت نگران است که اسرائیل و حزب‌الله هر دو دچار اشتباه محاسباتی شده باشند، زیرا در حالی که مجادلات لفاظی‌های خود را تشدید می‌کنند و به درگیری با یکدیگر ادامه می‌دهند، فکر می‌کنند که می‌توانند از یک جنگ همه جانبه اجتناب کنند.
این در حالی است كه اسرائیل این روزها به‌طور مداوم تأکید می‌کند که برای احیای توان بازدارندگی و تأمین امنیت صدها هزار تن از ساکنان شمال کشور خود نیاز دارد نیروهای گروه حزب‌الله را از مرز جنوب لبنان دور کند؛ الزامی که به تشدید بحران و افزایش احتمال یک جنگ تمام‌عیار بین دو طرف دامن زده است.
راهکارهای دیپلماتیک ماه‌های اخیر آمریکا و فرانسه برای برقراری آرامش در جنوب لبنان و شمال اسرائیل ناکام مانده و حزب‌الله پایان حملات به اسرائیل را به خاتمۀ جنگ اسرائیل در غزه مشروط دانسته است.
بخشی از مردم و مقام‌های اسرائیل می‌گویند صبوری خود را برای به بار نشستن راه حل دیپلماتیک از دست داده‌اند و حملات «محدود» کنونی ارتش اسرائیل علیه گروه حزب‌الله را کافی نمی‌دانند.
همچنین اکثر کارشناسانی که این روزها به شبکه ۱۴ تلویزیون اسرائیل، حامی بنیامین نتانیاهو و برخی دیگر از رسانه‌های اسرائیل دعوت شده‌اند، از لزوم عملیات ضربتی علیه حزب‌الله لبنان سخن گفته‌اند.روزنامه جروزالم پست نوشت در جایی که کوشش دیپلماتیک شکست خورده، «زمان بمباران و حمله در لبنان فرا رسیده است». اشارۀ این روزنامه اسرائیلی به رفت‌وآمدهای پیاپی اما بی‌ثمر آموس هوکشتاین، نمایندۀ ویژۀ آمریکا در امور لبنان و اسرائیل است.
اسرائیل با نگرانی از احتمال رخنۀ نیروهای یگان «رضوان» حزب‌الله به شمال و احتمال تکرار رویدادی مانند حملۀ هفتم اکتبر حماس به جنوب این کشور، تخلیۀ ساکنان روستاها و شهرهای شمالی خود را آغاز کرده است.مردم این مناطق در این ماه‌ها با هزینۀ دولت نتانیاهو، راهی و ساکن هتل‌ها در شهرهای دورتر اسرائیل شده‌اند؛ اقدامی که اکنون بسیاری از سیاستمداران و شهروندان اسرائیلی با نگاه به گذشته آن را یک «اشتباه بزرگ» قلمداد می‌کنند.
این خانواده‌ها پس از ۹ ماه هنوز در اتاق هتل‌ها خود را «محبوس» می‌دانند و در گفت‌وگو با رسانه‌های اسرائیل از طولانی‌شدن دورۀ آوارگی و نبود چشم‌اندازی برای بازگشت به خانه به‌شدت شاکی هستند.
شهرداران شهرهای تخلیه‌شدۀ شمالی نیز با تردد در خیابان‌هایی که در حملات راکتی روزانۀ گروه حزب‌الله آسیب دیده‌اند، برای کمک به آسیب‌دیدگان در تقلا هستند. این مسئولان محلی در گفت‌وگو با گزارشگران اعزامی رسانه‌ها از ادامۀ بحران در شهرهایی که به گفتۀ آن‌ها به «شهر ارواح» تبدیل شده‌اند، خواهان رهایی از بلاتکلیفی هستند.
اقتصاد اسرائیل در طول دهه‌ها به‌ویژه به درآمد گردشگری داخلی و خارجی از شمال وابسته بود اما اکنون، دست‌کم یک هزار خانه و ده‌ها کارگاه‌های تولیدی آسیب جدی دیده و مراکز گردشگری تعطیل شده‌اند. به گزارش شبکۀ کان، هزینۀ بازسازی و مرمت خانه‌های آسیب‌دیده در ۹ ماه اخیر ۱.۳ میلیارد دلار ارزیابی شده است.
مردم و مسئولان محلی نیز خشمگینانه می‌گویند گروه حزب‌الله این مناطق را عملاً به «نوار امنیتی» تبدیل کرده، در حالی که اسرائیل می‌بایست مانند دهۀ ۱۹۸۰ در جنوب لبنان، «نوار امنیتی» ایجاد می‌کرد.همۀ شواهد نشان می‌دهد پاسخ این پرسش، آری است. شمار نظامیان مستقر در شمال، شامل تیپ «گولانی» از ماه‌ها پیش به بیش از یک‌صد هزار تن رسیده است.
با کاهش دامنۀ عملیات نظامی در غزه و در صورت وقوع جنگ در لبنان، بسیاری از حدود ۳۵۰ هزار نیروی ذخیره که ماه‌ها در غزه بودند و اکنون، مدتی است برای تمدید قوا به خانه‌های خود بازگشته‌اند، به جبهه‌های شمال اعزام خواهند شد.
گزارشگران نظامی و ژنرال‌های پیشین که می‌توانند به دور از محدودیت‌های نظامیان کادر اظهارنظر کنند، به رسانه‌های اسرائیل گفته‌اند که شکست هر چه سریع‌تر گروه افراطی حماس به ارتش امکان می‌دهد تا نیروهای بیشتری چه از کادر و چه از نیروهای ذخیره را به شمال منتقل کند.
اظهارنظرهای پیاپی نتانیاهو در مورد لزوم دریافت محموله‌های تسلیحاتی از آمریکا، با وجود انتقادهای کاخ سفید نیز ظاهراً ناشی از شتاب او برای اطمینان از داشتن مهمات کافی، به‌ویژه بمب‌های سنگین برای انجام عملیات در لبنان است.
ارتش اسرائیل در هر حال اعلام کرده که طرح بیرون راندن حزب‌الله از مرز را تصویب کرده است.

بورل: در آستانه گسترش جنگ به لبنان هستیم
 مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا،  هشدار داد که خاورمیانه به مرحله گسترش درگیری نظامی به لبنان نزدیک شده است.
جوزپ بورل، گفت: «خطر تأثیرگذاری این جنگ در جنوب لبنان و گسترش آن هر روز بیشتر می‌شود.»مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا افزود: «ما در آستانه گسترش جنگ هستیم.»
 وزیر امور خارجه یونان نیز در بدو ورود خود به بروکسل برای نشست ماهانه وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا به این تهدید از سوی رهبر حزب‌الله واکنش نشان داد.
جورج گراپِتریتیس،  گفت: «تهدید یک کشور مستقل عضو اتحادیه اروپا کاملاً غیرقابل قبول است... ما در کنار قبرس ایستاده‌ایم و در برابر همه تهدیدات جهانی که از سوی سازمان‌های تروریستی می‌آید، با هم خواهیم بود.»آنالنا بائربوک، وزیر امور خارجه آلمان نیز با ذکر این‌که وضعیت بین اسرائیل و حزب‌الله «بسیار نگران‌کننده» است خبر داد که به زودی به لبنان سفر خواهد کرد.
او اظهار داشت: «تشدید بیشتر اوضاع برای مردم منطقه فاجعه‌بار خواهد بود.»
ارتش اسرائیل طی روزهای اخیر از تأیید «طرح‌های عملیاتی برای حمله به لبنان» خبر داده است. ییسرائیل کاتس، وزیر خارجه اسرائیل، نیز هشدار داده که کشورش به تصمیم نهایی برای جنگ تمام‌عیار با حزب‌الله لبنان نزدیک می‌شود.در مقابل ایالات متحده نسبت به ایجاد جبهه دوم جنگ مقابل اسرائیل در منطقه ابراز نگرانی کرده است.
آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده روز پنج‌شنبه هفته گذشته در نشستی با مقامات اسرائیل بر ضرورت پرهیز از دامن زدن به تنش در لبنان در بحبوحه جنگ غزه تأکید کرد.
تایمز اسرائیل می‌نویسد ایالات متحده همچنین ابراز نگرانی کرده که سامانه دفاعی گنبد آهنین اسرائیل در صورت جنگ تمام‌عیار با حزب‌الله لبنان برای حفاظت از خاک اسرائیل کفایت نکند.
 
برچسب ها: اسرائیل
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها