به روز شده در ۱۴۰۳/۰۴/۱۰ - ۰۰:۳۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۴/۰۷ ساعت ۰۹:۴۲
کد مطلب : ۴۷۸۲۲۶

محاکمه خبرنگار آمریکایی در روسیه 

محاکمه خبرنگار آمریکایی در روسیه 
گروه بین الملل:محاکمه ایوان گرشکوویچ، روزنامه‌نگار آمریکایی و خبرنگار وال استریت جورنال، که در روسیه بازداشت شده است  پشت درهای بسته آغاز شد.
 خبرنگاران پیش از شروع جلسه دادگاه موفق شدند  گرشکوویچ را که موهای سرش تراشیده شده بود، ببینند.
این روزنامه‌نگار بیش از یک سال است که به اتهام جاسوسی زندانی است و محاکمه او در شهر یکاترینبورگ استان اورال انجام می‌شود.خبرنگاران  اجازه یافتند برای مدت کوتاهی از این روزنامه‌نگار آمریکایی که در یک اتاق شیشه‌ای ایستاده بود، فیلم بگیرند.
دفتر دادستانی کل روسیه  گرشکوویچ را متهم کرده است که به «دستور» سی‌آی‌ای مشغول «جمع‌آوری اطلاعات محرمانه» در مورد اورال واگونزاوود، یک تأسیسات تولید و تعمیر تجهیزات نظامی در ناحیه سوردولفسک روسیه، بوده است.اورال واگونزاوود، یک کارخانه دولتی تولید تانک و واگن‌های قطار در شهر نیژنی تاگیل است و در حدود ۱۰۰ کیلومتری شمال شهر یکاترینبورگ قرار دارد.اين مرکز صنعتی در سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ به عنوان یکی از پایگاه‌های مهم حمایت از ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، شهرت پیدا کرد.
با این حال در بیانیه دادستانی روسیه، هیچ مدرکی در اثبات اتهامات علیه گرشکوویچ ارائه نشده است.
ایوان گرشکوویچ در مارس ۲۰۲۳ هنگام گزارش‌دهی از یکاترینبورگ دستگیر و به جاسوسی برای آمریکا متهم شد. او، روزنامه وال استریت جورنال و دولت آمریکا این اتهام را تکذیب کرده‌اند و واشینگتن او را از جمله شهروندان آمریکایی که غیرقانونی زندانی شده‌اند می‌داند.گرشکوویچ و وال استریت جورنال بارها گفته‌اند که او فقط وظیفه‌اش را به‌عنوان گزارشگری انجام می‌داد که از سوی وزارت خارجه روسیه تأیید شده بود تا در آن‌جا کار کند.او که در ایالات متحده به دنیا آمده، فرزند یک خانواده مهاجر از شوروی سابق و نخستین روزنامه‌نگار آمریکایی است که از زمان جنگ سرد، در روسیه به جاسوسی متهم می‌شود.
در صورتی که دادگاه او را مجرم بشناسد، ممکن است به ۲۰ سال حبس محکوم شود.
ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، پیش از این گفته بود که مسکو از ایده مبادله زندانیان این کشور با گرشکوویچ استقبال می‌کند، تماس‌هایی نیز با ایالات متحده در این زمینه صورت گرفته که بهتر است محرمانه بمانند.واشینگتن، گرشکویچ و پل ویلان، تفنگدار سابق نیروی دریایی ایالات متحده را که او نیز در روسیه زندانی است، بازداشت‌های «غیرقانونی» معرفی و اعلام کرده متعهد است آن‌ها را به خانه بازگرداند.
آلسو کورماشوا که حدود ۲۵ سال برای سرویس تاتار-باشقیر رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی کار کرده نیز سال گذشته که به‌دلیل یک فوریت خانوادگی در زادگاهش تاتارستان، پایتخت چک را ترک کرد، هنگام بازداشت در فرودگاه کازان بازداشت شد.در صورت محاکمه و محکومیت، آلسو کورماشوا ممکن است با ۱۰ سال زندان مواجه شود.
 
برچسب ها: روسیه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها