به روز شده در ۱۴۰۳/۰۶/۰۲ - ۲۲:۰۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۴/۲۶ ساعت ۱۰:۳۷
کد مطلب : ۴۸۱۳۶۱

چه کسی مقصر سوءقصد به جان ترامپ است؟

چه کسی مقصر سوءقصد به جان ترامپ است؟
گروه بین الملل: بعد از تیراندازی و سوقصد نافرجام علیه دونالد ترامپ، حالا توجهات متوجه سرویس مخفی ایالات متحده آمریکا شده و در حالی که رهبران حزب جمهوری‌خواه وعده انجام تحقیقات سریع در این رابطه را دادند، جو بایدن، خواستار بررسی مستقل این موضوع شد.
به گفته مقام‌های آمریکایی، جوانی ۲۰ ساله از روی پشت بام محلی با فاصله‌ای حدودا ۱۴۰ متری از محل سخنرانی دونالد ترامپ در باتلر واقع در ایالت پنسیلوانیا رئيس جمهور سابق آمریکا را مورد هدف قرار گرفت و خیلی زود با شلیک گلوله نیروهای تک تیرانداز کشته شد.
ترامپ ۷۸ ساله که مانند دیگر روسای جمهوری پیشین از حفاظت مادام العمر توسط سرویس مخفی برخوردار است، توسط ماموران خیلی زود از محل خارج شد. به گفته نهادهای امنیتی، فرد مهاجم که توماس متیو کروکس نام داشته تلاش می‌کرده با یک اسلحه نیمه خودکار مدل AR-15 ترامپ را به قتل برساند.
مایک جانسون، رئيس مجلس نمایندگان ایالات متحده گفته‌ است که این نهاد آمریکا از مقام‌هایی از پلیس مخفی، وزارت امنیت داخلی و همچنین اف‌بی‌آی را برای شنیدن توضیحاتشان دعوت خواهند کرد تا در کنگره حضور یابند.
هیئت نظارت مجلس نمایندگان آمریکا هم خبر داده که کیمبرلی چیتل، مدیر سرویس مخفی آمریکا برای شهادت روز ۲۲ ژوئیه در کنگره خواهد بود.
اف‌بی‌آی در بیانیه‌ای پس از تیراندازی گفت که این سازمان مجری قانون فدرال در تحقیقات در مورد این تیراندازی خواهد بود.
در بیانیه‌ای، سخنگوی سرویس مخفی، آنتونی گوگلیلمی، گفت که این نهاد از تمام توان خود برای بررسی دقیق‌تر این پرونده استفاده خواهد کرد.
گوگلیمی اتهامات وارد شده از سوی تیم دونالد ترامپ مبنی بر اینکه این نهاد درخواست برای اختصاص منابع امنیتی بیشتر را رد کرده، کذب دانست.
جو بایدن هم در اظهارات تلویزیونی خود گفت که ترامپ به عنوان رئیس جمهور سابق که نامزد جمهوری خواهان برای ریاست جمهوری در انتخابات ۵ نوامبر است، در حال حاضر از سطح امنیتی بالایی برخوردار است.بایدن، همچنین تاکید کرده که باید هر منبع، امکانات و اقدامات ضروری برای تضمین امنیت ترامپ در نظر گرفته شود.
ریچی تورس، نماینده دموکرات کنگره گفت که او و مایک لاولر، نماینده جمهوری خواه کنگره در حال برنامه‌ریزی برای ارائه لایحه‌ای هستند که خواستار افزایش امنیت برای همه نامزدهای ریاست جمهوری است.اما اقدامات صورت گرفته از سوی ماموران پیش از آغاز سخنرانی ترامپ هم مورد نقد قرار گرفته است. پل اکلوف، یک مامور سابق سرویس مخفی که در سال ۲۰۲۰ بازنشسته شد به خبرگزاری رویترز می‌گوید که ماموران باید پیشتر تمام پشت بام‌های اطراف را مورد بررسی قرار می‌دادند.
در لحظاتی پس از مجروح شدن ترامپ، رئیس جمهور سابق به سرعت توسط پرسنل سرویس مخفی که یک سپر انسانی تشکیل داده بودند، محاصره شد و به سرعت او را به خودرو منتقل کردند.
حامیان ترامپ سرویس مخفی را متهم کردند که نتوانسته از رئیس جمهور سابق محافظت کند. ایلان ماسک، میلیاردر جنجالی و از حامیان ترامپ هم خواستار استعفای رئيس این نهاد شده است.
جک پوزوبیک، فعال محافظه‌کار، در شبکه‌های اجتماعی با انتقاد از سرویس پلیس مخفی آمریکا این پرسش را مطرح کرده که چطور به یک تک تیرانداز با کیف کامل تفنگ اجازه داده شد تا روی نزدیک‌ترین سقف به نامزد ریاست جمهوری برود؟
قرار است بررسی‌های دقیق و فشرده‌ای بر سر این ماجرا رخ دهد و بسیاری خواستار تجدید نظر جدی بر سیاست‌های حفاظتی از مقام‌ها و شخصیت‌های مهم هستند.
در طول اکثر توقف‌های مبارزات انتخاباتی ترامپ، پلیس محلی به سرویس مخفی کمک می کند تا محل برگزاری را ایمن کند. کارگزاران سازمان‌های دیگر در وزارت امنیت داخلی، مانند اداره امنیت حمل و نقل نیز گاهی به برقراری نظم و امنیت چنین مراسم‌هایی کمک می کنند. بسیاری از تجمعات انتخاباتی ترامپ با حضور هزاران مخاطب، در فضای باز برگزار می‌شوند و ساعت‌ها ادامه می‌یابند.قبل از این رویداد، ماموران محل برگزاری را برای بمب یا تهدیدات دیگر مورد بررسی قرار می‌دهند و ترامپ همیشه با همراهی یک کاروان امنیتی مستحکم وارد مکان برگزاری نشست تبلیغاتی می‌شود. ضمن اینکه مقام‌های برگزار کننده معمولا موانع و بازرسی‌هایی را برای افرادی که می‌خواهند در این مراسم شرکت کنند تعبیه می‌نمایند تا اطمینان حاصل شود که خطر جانی کسی را تهدید نخواهد کرد.
با این حال آنچه در پنسیلوانیا رخ داد، پرسش‌ها و تردیدها را در خصوص برقراری امنیت چنین برنامه‌هایی را افزایش داده است.
 
برچسب ها: دونالد ترامپ
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها