به روز شده در ۱۴۰۳/۰۶/۱۷ - ۱۷:۱۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۵/۰۴ ساعت ۱۰:۵۹
کد مطلب : ۴۸۳۰۵۴

اوکراین حاضر به مذاکره با روسیه  است

اوکراین حاضر به مذاکره با روسیه  است
گروه بین الملل: وزیر خارجه اوکراین در دیدار با همتای چینی‌اش تاکید کرد که این کشور "در زمان مشخص و در صورتی که روسیه آماده باشد با حسن نیت مذاکره کند، برای مذاکره با روسیه آماده است". او اما در ادامه گفت، هنوز این شرایط مهیا نیست.دمیترو کولبا همچنین تصریح کرد، کاملا معتقد است که "یک صلح عادلانه در اوکراین به نفع منافع استراتژیک چین است".
او گفت، نقش چین را به عنوان یک "قدرت جهانی برای صلح" بسیار مهم می‌داند و روسیه با حمله به اوکراین به "ثبات بین‌المللی، توسعه روابط خوب همسایگی و به‌خصوص توسعه تجارت چین و اروپا "آسیب زده است. کولبا و وانگ‌ یی در شهر گوانگ‌ژو در جنوب چین با یکدیگر دیدار کرده‌اند. این اولین دیدار یک مقام بلندپایه اوکراین از چین پس از حمله روسیه به این کشور است.
سخنگوی وزارت خارجه چین نیز گفت، دو طرف "دیدگاه‌هایشان" را درباره جنگ اوکراین با یکدیگر مبادله کرده‌اند. مائو نینگ افزود: «وانگ‌ یی تاکید کرده که بحران اوکراین به سه‌سالگی نزدیک می‌شود و این خطر وجود دارد که درگیری تشدید شده و گسترش یابد.»سخنگوی وزیر خارجه چین ادامه داده است: «چین بر این نظر است که راه‌حل تمامی درگیری‌ها در نهایت میز مذاکره است.»
چین یک شریک تجاری و سیاسی مهم برای روسیه است اما در جنگ اوکراین سعی کرده نقشی بیطرفانه ایفا کند. کشورهای غربی متحد اوکراین اما پکن را متهم می‌کنند که حمله روسیه به اوکراین را محکوم نکرده و همچنان به این کشور اجناس و کالاهایی صادر می‌کند که می‌توانند مصارف نظامی هم داشته باشند.
دو هفته پیش شی‌جین‌پینگ، رییس‌جمهور چین با ویکتور اوربان همتای مجارستانی‌اش ملاقات کرد و فراخوانی برای مذاکرات صلح بین اوکراین و روسیه با مشارکت جامعه بین‌المللی برای برقراری آتش‌بس ارائه داد. با این حال در کنفرانس صلح اوکراین که در سوئیس تشکیل شد، چین مشارکت نداشت.الکساندر گابویف، مدیر مرکز اورسیا کارنگی روسیه به خبرگزاری فرانسه گفت، کی‌یف به دنبال آن است که پکن را متقاعد کند تا در دومین نشست صلح اوکراین شرکت کند. به گفته او، حتی اگر چین کسی مثل لی‌هوئی، فرستاده ویژه چین در امور اوراسیا را به کنفرانس صلح اوکراین بفرستد، می‌تواند در مقابل خواهان یک امتیاز شود. 
چین از منتقدان سرسخت تحریم‌های گسترده غرب علیه روسیه است که پس از حمله به اوکراین اعمال شده‌اند.

 
برچسب ها: اوکراین
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها