به روز شده در ۱۴۰۳/۰۶/۱۷ - ۲۳:۲۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۵/۰۵ ساعت ۱۹:۳۵
کد مطلب : ۴۸۳۲۸۶

هشدار درباره گرسنگی در جهان

هشدار درباره گرسنگی در جهان
گروه بین الملل: رئیس‌جمهور برزیل در آستانه برگزاری نشست وزیران دارایی گروه ۲۰ از رهبران سراسر جهان خواست در زمینه رفع گرسنگی در جهان همکاری کنند.
نشست وزیران دارایی کشورهای عضو گروه ۲۰ به ریاست دوره‌ای برزیل ، در ریودوژانیرو برگزار می‌شود. گروه ۲۰ متشکل از بزرگ‌ترین اقتصادهای جهان است.
لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا  در سخنرانی خود در آستانه این نشست، موضوع تلاش برای رفع گرسنگی در جهان را به عنوان یکی از اولویت‌های اصلی ریاست برزیل بر گروه ۲۰ اعلام کرد.
رئیس جمهور برزیل گرسنگی را مخرب‌ترین محرومیت انسانی توصیف کرد و تداوم آن را در قرن بیست و یکم پوچ خواند.
لولا گفت: «در قرن بیست و یکم، هیچ چیز به اندازه تداوم گرسنگی و فقر پوچ و غیرقابل قبول نیست، به ویژه زمانی که این همه امکانات، منابع علمی و فناوری و انقلاب هوش مصنوعی در اختیار داریم.»رئیس‌جمهور برزیل که خود در یک خانواده فقیر متولد شده در حالی که اشک در چشمانش حلقه زده بود، تأکید کرد: «گرسنگی یک پدیده طبیعی نیست. گرسنگی اگر وجود دارد به دلیل تصمیمات سیاسی است.»
سازمان ملل در سال ۲۰۱۵ طرح‌هایی را برای پایان دادن به گرسنگی در جهان تا سال ۲۰۳۰ تصویب کرد.
با این حال، بر اساس گزارش سازمان ملل متحد،۷۳۳ میلیون نفر در سال گذشته از گرسنگی رنج برده‌اند که ۹ درصد جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند.
لولا گفت: «این پذیرفتنی نیست که در میانه قرن بیست و یکم - زمانی که ما در مورد هوش مصنوعی بحث می‌کنیم ولی هنوز از هوش طبیعی‌مان استفاده نکرده‌ایم - همچنان باید از رهبران در سراسر جهان خواهش کنیم و بگوییم: «لطفاً به فقرا توجه کنید زیرا آنها هم انسان‌اند.»
قرار است طرح برزیل برای مقابله با گرسنگی در ماه نوامبر، زمانی که نشست سران کشورهای گروه ۲۰ در برزیل برگزار خواهد شد، به طور رسمی ارائه شود.
شاکله اصلی این طرح، یافتن منابع مالی مشترک برای مبارزه با گرسنگی و تکرار طرح‌هایی است که در برخی کشورها در زمینه مقابله با گرسنگی مؤثر بوده است.
کو دونگیو، مدیر کل سازمان غذا و کشاورزی نهاد وابسته به سازمان ملل نیز گفت: «در دنیای کنونی باید تلاش‌های مشترک خود را هماهنگ کنیم و منابع مالی را به جایی که بیشتر نیاز است هدایت کنیم. نمی‌توانیم اجازه دهیم آسیب‌پذیرترین افراد کمترین دسترسی را به منابع مالی خود داشته باشند.»
وزیران دارایی کشورهای گروه ۲۰ در حالی در برزیل گرد هم می‌آیند که آنان در نشست قبلی خود در ماه فوریه در سائوپائولو در مورد اِعمال مالیات بیشتر بر ثروتمندترین افراد جهان و جلوگیری از فرار مالییاتی میلیاردرها به نتیجه‌ای نرسیدند.
دو مقام گروه ۲۰ که نامشان فاش نشده،  گفتند که بعید است وزیران دارایی و روسای بانک مرکزی گروه ۲۰ از اعمال مالیات پیشنهادی از سوی برزیل بر میلیاردرهای جهان در بیانیه مشترک خود حمایت کنند.
برزیل امیدوار است طی نشست اخیر، پشتیبانی بیشتری از این پیشنهاد خود به دست آورد.
فرانسه، اسپانیا، کلمبیا، بلژیک و اتحادیه آفریقا پیشتر از ایجاد حداقل مالیات جهانی بر میلیاردرها حمایت کرده‌اند. آفریقای جنوبی نیز که سال آینده ریاست گروه ۲۰ را بر عهده خواهد داشت، حامی اعمال چنین مالیاتی است.با این حال، برخی کشورهای عضو گروه ۲۰، به ویژه آلمان، مخالف این پیشنهاد هستند.منابعی در وزارت دارایی آلمان گفتند که این پیشنهاد در جلسات برنامه‌ریزی اخیر مورد بحث قرار نخواهد گرفت.این منابع افزودند که گفت‌وگوها بر موضوعات دیگری مانند مبارزه با فرار مالیاتی و اختفای دارایی‌ها متمرکز خواهد بود.

 
برچسب ها: گرسنگی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها