به روز شده در ۱۴۰۳/۰۶/۱۸ - ۱۲:۲۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۵/۰۷ ساعت ۱۱:۲۸
کد مطلب : ۴۸۳۵۷۶

بازداشت متهم به جاسوسی برای روسیه

بازداشت متهم به جاسوسی برای روسیه
گروه بین الملل: همزمان با منع شرکت روسیه در بازی‌های المپیک فرانسه، گزارش‌های متعدد از نقش روسیه در انتشار اطلاعات دروغین، حملات سایبری و حتی برنامه‌ریزی یک اقدام انتحاری در پاریس حکایت دارد و در تازه‌ترین تحول، یک شهروند روسیه به دلیل «تحریک بی‌ثباتی در فرانسه در روزهای المپیک» دستگیر شده است.
کریل گریازنوف ۴۰ ساله که در یورش نیروهای امنیتی به خانه‌اش در مرکز پاریس بازداشت شد، در شهر پرم به دنیا آمد و پس از فارغ‌التحصیل شدن از رشتهٔ حقوق دانشگاه این شهر در مسکو اقامت برگزید و در شرکت‌های‌ مالی کار ‌می‌کرد.
۱۴ سال پیش او عازم فرانسه شد، در یک مدرسهٔ آشپزی دورهٔ آموزشی دید و به عنوان آشپز در رستورانی در شهر کورشول که پیش‌تر محبوب‌ترین تفرجگاه زمستانی الیگارش‌های روسی بود، استخدام شد.
یک سال بعد او مجدداً به مسکو بازگشت و از آنجا برای صاحب‌خانهٔ پیشین‌اش در پاریس نوشت که کارمند دولت روسیه است. گزارش شده است که او از آن پس دائماً بین روسیه و فرانسه در رفت‌وآمد بود و ضمناً در روسیه بارها در برنامه‌های تلویزیونی آشپزی حضور یافت و در شبکه‌های اجتماعی آشپزی آموزش می‌داد.
ظاهراً در همین مدت کریل گریازنوف در کانون توجه سازمان امنیت روسیه قرار گرفت. به گزارش نشریهٔ روسی اینسایدر، او احتمالاً به وساطت برادر خود با ماموران امنیتی روس ارتباط برقرار کرد.
دمیتری گریازنوف، برادر کریل، کارمند یک ادارهٔ دولتی به شمار می‌رود اما به گزارش اینسایدر، او در همان ساختمان مسکونی در مسکو زندگی می‌کند که بسیاری از ماموران امنیتی لو رفتهٔ روس در آنجا محل اقامت خود را ثبت کرده‌اند.از گزارش‌ها چنین برمی‌آید که حدود دو ماه پیش کریل گریازنوف قصد پرواز از استانبول به پاریس را داشت، اما به‌قدری مست بود که نه تنها به او اجازه ندادند سوار هواپیما شود بلکه نام او به فهرست سیاه افزوده شد.
او با خودرو به بلغارستان رفت اما در آنجا نیز مست کرد و به مشتریان یک رستوران گفت برای «مأموریت ویژه» به پاریس می‌رود «تا بازی‌های المپیک فرانسه برای همیشه در خاطرات بماند».گفته می‌شود او در جمع شاهدان کارتی از جیب خود درآورد تا ثابت کند که مامور اطلاعاتی روسیه است و تلفنی به کسی گزارش ‌داد که «همه چیز طبق برنامه پیش می‌رود».
تحقیقات نشان داده است او واقعاً مشغول فعالیت‌های غیرقانونی بود.
پلیس فرانسه پنج روز قبل از آغاز بازی‌های المپیک از بازداشت کریل گریازنوف در پاریس خبر داد.
به گزارش نشریهٔ فرانسوی لوموند، در آپارتمانش شواهدی دال بر «تدارک یک عملیات گستردهٔ بی‌ثبات‌کننده در روزهای المپیک» و همچنین اسنادی که «ارتباط با نیروهای ویژه زیر نظر سازمان امنیت روسیه» را ثابت می‌کند کشف شده است.تاکنون هیچ‌ اطلاعی از این‌که هدف سازمان امنیت روسیه در روزهای بازی‌های المپیک فرانسه دقیقاً چه بوده منتشر نشده است. اما گفته می‌شود کریل گریازنوف به جاسوسی، انتقال اطلاعات محرمانه به دولت خارجی و اقدامات بی‌ثبات‌کننده «در مقیاس گسترده» و «در راستای تحریک خشونت‌ها» در فرانسه متهم شده و در بازداشت است.گزارش شده که او ممکن است به ۳۰ سال زندان محکوم شود.
دمیتری پسکوف سخنگوی کرملین گزارش‌ها در این رابطه را «مضحک» توصیف کرد و افزود سفارت روسیه در فرانسه این موضوع را پیگیری می‌کند.
دو ماه پیش یک شهروند روس که ظاهراً قصد داشت در روزهای بازی‌های المپیک در ورودی باشگاه فوتبال سن-اتین اقدام انتحاری انجام دهد در فرانسه بازداشت شد.
به‌تازگی اعلام شده حدود صد نفر از روسیه و بلاروس که به عنوان خبرنگار، کارمند فنی و یا نیروی پزشکی قصد سفر به پاریس را داشتند به ظن جاسوسی و تدارک حملات سایبری ممنوع‌الورود شده‌اند.مایکروسافت گزارش داد روسیه چند ماه است که با اتکا به هوش مصنوعی و از طریق پایگاه‌های اینترنتی که ظاهرشان تفاوتی با نشریات معتبر فرانسوی ندارد، اطلاعات کذب دربارهٔ عدم امنیت در بازی‌های المپیک با هدف تحریک نگرانی از خشونت و تروریسم پخش می‌کند.
مقامات روس همواره‌ مدعی شده‌اند این اتهامات در راستای روسیه‌هراسی‌ است و حقیقت ندارد.
روسیه به دلیل جنگ علیه اوکراین از شرکت در بازی‌های المپیک پاریس منع شده است. تنها ۱۵ ورزشکار روس بدون پرچم و لباس ملی در این مسابقات شرکت خواهند کرد.
 
برچسب ها: روسیه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها