به روز شده در ۱۴۰۳/۰۶/۱۸ - ۱۳:۲۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۵/۰۷ ساعت ۱۶:۲۱
کد مطلب : ۴۸۳۶۸۹

بیم تشدید جنگ اسرائیل و حزب‌الله 

بیم تشدید جنگ اسرائیل و حزب‌الله 
گروه بین الملل: پس از اصابت مرگبار یک موشک  به یک زمین فوتبال در شمال اسرائیل که مقامات اسرائیل حزب‌الله لبنان را مسئول آن می‌دانند، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی به اسرائیل «هشداری شدید» داد.
ناصر کنعانی، نسبت به هرگونه ماجراجویی جدید رژیم صهیونیستی در قبال لبنان به بهانه حادثه "مجدل شمس" واقع در منطقه جولان اشغالی شدیدا هشدار داد.
 سخنگوی دستگاه دیپلماسی با اشاره به بیانیه حزب‌الله لبنان و نیز مواضع برخی مقامات عالیرتبه این کشور در نفی هرگونه نقش خود در حمله به مجدل شمس گفت: رژیم آپارتاید اسرائیل پس از ده ماه کشتار جمعی در نوار غزه و قتل عام کودکان و زنان فلسطینی، با یک سناریوی ساختگی، به دنبال انحراف افکار عمومی و توجهات جهانی از جنایات گسترده خود در فلسطین است.
کنعانی تاکید کرد: رژیم صهیونیستی از کمترین صلاحیت اخلاقی برای اظهار نظر و قضاوت در خصوص ماجرای رخ داده در منطقه مجدل شمس برخوردار نیست و ادعاهای این رژیم علیه دیگران نیز مسموع نخواهد بود.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی  حمایت از ثبات و امنیت لبنان و منطقه در مقابل ماجراجویی‌های رژیم متجاوز صهیونیستی را وظیفه‌ جامعه جهانی بویژه شورای امنیت سازمان ملل متحد دانست و تاکید کرد: هرگونه اقدام جاهلانه رژیم صهیونیستی می‌تواند زمینه‌ساز توسعه دامنه بی‌ثباتی، ناامنی و آتش جنگ در منطقه‌ گردد که در این صورت رژیم یادشده مسئول قطعی و اصلی پیامدها و واکنش‌های پیش‌بینی نشده چنین رفتار احمقانه‌ای خواهد بود.
سخنگوی وزارت امور خارجه به دولت آمریکا توصیه کرد به جای تسلیح مستمر رژیم صهیونیستی به جنگ‌افزارهای کشتار جمعی و نیز تجلیل از نخست وزیر جنایتکار این رژیم پس از ده ماه جنایات مستمر علیه فلسطینیان ساکن نوار غزه و کرانه غربی، به مسئولیت بین‌المللی و اخلاقی خود در قبال صلح و امنیت جهانی عمل کند و رژیم صهیونیستی را از دست زدن به آتش افروزی جدیدی که شعله‌های آن دامنگیر صهیونیست‌ها خواهد شد، بازدارد.
این واکنش پس از آن اعلام می‌شود که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل که واشینگتن را به مقصد کشورش ترک کرده، حزب‌الله لبنان را مسئول این حمله دانست و هشدار داد که گروه حزب‌الله به خاطر این حمله بهای سنگینی خواهد پرداخت.
در همین حال دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل  در یک نشست مطبوعاتی مدعی شد كه حزب‌الله لبنان در  حمله مرگبار خود به یک زمین فوتبال کودکان در مجدل شمس از راکت "فلق ۱" ساخت ایران استفاده کرده است. به گفته او این راکت حامل بیش از ۵۰ کیلو مواد منفجره بوده و از روستای "شبعا" واقع در جنوب شرقی لبنان پرتاب شده است. هاگاری همچنین هویت فرمانده حزب‌الله که بر پرتاب این راکت نظارت داشته را "علی محمد یحیی" معرفی کرد.
بنا بر گزارش‌ها شمار کشته‌شدگان این حمله به ۱۲ تن افزایش یافته است. مجدل شمس یکی از چهار روستای واقع در بلندی‌های جولان با حدود ۲۵هزار جمعیت "دروزی" است. به گفته مقام‌های اسرائیلی در نزدیکی زمین فوتبالی که مورد اصابت راکت قرار گرفته، یک زمین بازی کودکان قرار داشته و قربانیان کودکان و نوجوانانی بوده‌اند که بین ۱۰ تا ۲۰ سال داشته‌اند. دستکم ۱۹ تن نیز مجروح شده‌اند که حال شش تن از آنها وخیم است.
حزب‌الله لبنان هرگونه مسئولیت در قبال این حمله را رد کرده است. خبرگزاری رویترز به نقل از یک شاهد عینی نوشته کودکان به هنگام وقوع حمله، فوتبال بازی می‌کردند و پس از بلند شدن صدای آژیرها به سمت پناهگاهی که در نزدیکی زمین قرار داشت، دویدند. به گفته این شاهد عینی، رسیدن به پناهگاه تنها ۱۵ ثانیه طول می‌کشید اما موشک به نقطه‌ای بین زمین فوتبال و پناهگاه اصابت و این کودکان را در میانه راه قربانی کرد.
بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، که برای دیدار با مقام‌های آمریکایی به ایالات متحده سفر کرده، پس از وقوع این حمله در تماسی تلفنی با رهبر جامعه دروزیان، وعده داد که "حزب‌الله بهای سنگینی را برای این کار خود پرداخت خواهد کرد؛ بهایی که تا کنون پرداخت نکرده است."
ایالات متحده این حمله را به شدت محکوم کرد.
امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه نیز در تماسی تلفنی با اسحاق هرتسوگ، همتای اسرائیلی این حمله را محکوم کرد. دونالد ترامپ، رئیس‌‌جمهور پیشین آمریکا و نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست‌جمهوری نیز با انتشار پستی در شبکه اجتماعی "تروث" نوشت: «حمله امروز به اسرائیل را نمی‌توان فراموش کرد.» او از این فرصت برای حمله به جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا و رقیب احتمالی‌اش کامالا هریس استفاده کرده و در ادامه نوشت: «این حمله به عنوان لحظه‌ای دیگر که توسط یک رئیس‌جمهور و معاون ضعیف و ناکارآمد ایالات متحده ایجاد شده، در تاریخ ثبت خواهد شد. این حمله، مثل حمله هفتم اکتبر حماس و جنگ اوکراین و روسیه اتفاق نمی‌افتاد، اگر من رئیس‌جمهور می‌بودم!»
در همین حال هماهنگ‌کننده ویژه سازمان ملل متحد در لبنان و رئیس نیروهای حافظ صلح این سازمان در لبنان خواستار خویشتن‌داری طرفین در مرز لبنان و اسرائیل شده‌اند.

حمله هوایی اسرائیل به اهداف حزب‌الله
ارتش اسرائیل اعلام کرد نیروی هوایی این کشور بامداد یکشنبه به‌شماری از اهداف وابسته به حزب‌الله در لبنان حمله کرده است.شبریحه، برج الشمالی، بقاع، کفر کیلا، رب الثلاثین، خیام و طیرحرفا در میان مناطقی در لبنان است که هدف جنگنده‌های اسرائیلی قرار گرفته است.ارتش اسرائیل اهداف بمباران شده را زیرساخت‌ها و از جمله انبار تسلیحات این گروه نامید.یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، نیز  به شهر مجدل شمس در ارتفاعات جولان رفت و او نیز گفت که حزب‌الله مسئول این تراژدی است و بهای سنگینی بابت آن خواهد پرداخت.
وزارت خارجه اسرائیل  در یک بیانیه اعلام کرد «این آخرین فرصت برای راهکار دیپلماتیک در لبنان، قبل از یک جنگ ویرانگر است».این بیانیه افزود: قتل‌عام صورت گرفته  در مجدل شمس «عبور از تمامی خطوط قرمز» است و اسرائیل به آن واکنش نشان خواهد داد.این بیانیه می‌افزاید که «تنها راه برای جلوگیری از جنگی که برای لبنان نیز ویرانگر خواهد بود، وادار کردن حزب‌الله به اجرای قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت سازمان ملل است».

 
برچسب ها: اسرائیل
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها