به روز شده در ۱۴۰۳/۰۶/۱۹ - ۱۵:۴۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۵/۱۴ ساعت ۱۲:۴۵
کد مطلب : ۴۸۴۸۵۷

دومین کشتی جنگی  اوکراین به آب انداخته شد

دومین کشتی جنگی  اوکراین به آب انداخته شد
گروه بین الملل: اوکراین با استفاده از "شهپاد" و موشک‌ یک سوم از ناوگان دریای سیاه روسیه را در ظرف دو سال و نیم جنگ نابود کرده است. اکنون این کشور با دو کشتی جنگی ساخت ترکیه می‌خواهد نیروی دریایی خود را در دریای سیاه تقویت کند.
دومین ناوچه سبک (Corvette) اوکراین در ترکیه به آب انداخته شد. اولنا زلنسکا، بانوی اول اوکراین در مراسمی در استانبول گفت "هیچکس مانند اوکراینی‌ها نمی‌داند امنیت چقدر مهم است و این کشتی ضامنی برای امنیت کل منطقه مشترک ما خواهد بود".کشتی جنگی یاد شده در ماه مارس به نام "هتمن ایوان ویهوفسکی" نام‌گذاری شده و پس از  کشتی جنگی"هتمن ایوان مازپا" که در اکتبر ۲۰۲۲ به آب انداخته شد، دومین کشتی جنگی اوکراین محسوب می‌شود که در ترکیه ساخته می‌شود.
هر دو کشتی جنگی به طور ویژه برای استفاده در آب‌های ساحلی طراحی شده‌اند و به لطف فناوری‌های جدید قابل استتار هستند و قادرند محل زیردریایی‌ها را تشخیص و به آنها حمله کنند.
در ابتدا قرار بوده است که این کشتی‌ها در کارخانجات کشتی‌سازی اوکراین تکمیل شوند اما به دلیل جنگ، این امر در حال حاضر امکان‌پذیر نیست.رستم عمروف، وزیر دفاع اوکراین و الکسی نیزیپاپا، فرمانده نیروی دریایی نیز در مراسم به آب‌اندازی این کشتی جنگی حضور داشتند.
هنوز مشخص نیست اوکراین چگونه می‌تواند از این کشتی‌ها برای دفاع در برابر روسیه استفاده کند و حتی محل دقیق کارخانه کشتی‌سازی در استانبول که "هتمن ایوان ویهوفسکی" در آن ساخته شده نیز مشخص نیست.براساس قوانین بین‌المللی، عبور کشتی‌های جنگی از تنگه بسفر در زمان جنگ ممنوع است اما اکنون این گمانه‌زنی وجود دارد که اوکراین می‌تواند استدلال کند خروج از کشتی‌سازی در استانبول ترانزیتی نیست و ترکیه می‌تواند با این شرایط برای عبور کشتی‌های جنگی اوکراین چراغ سبز نشان دهد.
اوکراین تا کنون بارها موفق شده است با شهپاد (شناور هدایت‌پذیر از راه دور) و موشک‌ بیش از یک سوم ناوگان دریای سیاه روسیه را غرق کند و یا به آن آسیب رساند.
با گذشت دو سال و نیم از جنگ تجاوزکارانه و ویرانگر روسیه اکنون این کشور امیدوار است با گرفتن ادوات و کشتی‌های جنگی از ترکیه بتواند به زودی دوباره حضور خود در  دریای سیاه را گسترش دهد. 
به‌رغم خوشبینی‌های مقامات اوکراینی، تردیدها نیز کم نیستند. زابلوتسکی، یک کارشناس نیروی دریایی به دولت این کشور توصیه می‌کند "بهتر است کشتی‌های جنگی اوکراین فعلا در ترکیه بمانند زیرا آنها بلافاصله پس از ورود به آبهای اوکراین هدفی با ارزش برای روسیه هستند".
 
برچسب ها: اوکراین
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها