به روز شده در ۱۴۰۳/۰۶/۱۹ - ۱۷:۲۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۵/۱۴ ساعت ۱۸:۴۷
کد مطلب : ۴۸۴۹۳۵
 افزایش هشدارها برای خروج از لبنان

تلاش غرب برای جلوگیری از جنگ

تلاش غرب برای جلوگیری از جنگ
گروه بین الملل: هم‌زمان با تشدید تنش در منطقه و گزارش‌ها از قریب‌الوقوع بودن حمله احتمالی جمهوری اسلامی ایران و گروه‌های نیابتی آن به اسرائیل، کشورهای غربی و منطقه خواستار خروج فوری شهروندان خود از لبنان شده و پروازهای بسیاری این کشور، اسرائیل و ایران تعلیق شده است.
 هم‌زمان با سایر کشورهای غربی و منطقه، اردن درباره تحولات اخیر ابراز نگرانی کرد و از شهروندانش خواست که برای حفظ امنیت خود فورا لبنان را ترک کنند. پیش از آن نیز، ایالات متحده و بریتانیا از شهروندانشان خواسته بودند لبنان را ترک کنند و از سفر به این کشور خودداری کنند.
وزارت خارجه بریتانیا ضمن اعلام این هشدار، خبر داده که نیروهای مرزی، مقام‌های کنسولی و پرسنل نظامی برای حمایت از کارکنان سفارت بریتانیا به خاورمیانه اعزام شده‌اند.
از سوی دیگر، شرکت هواپیمایی قطر اعلام کرد پروازهای خود به لبنان و از مقصد این کشور را تعلیق کرده است. پیش از این، شرکت‌های آمریکایی، اروپایی و آسیایی از جمله لوفت‌هانزا، ایر ایندیا، یونایتد، دلتا، کی‌ال‌ام و تعداد دیگری از شرکت‌های هواپیمایی نیز پروازهای خود به لبنان و اسرائیل را متوقف کردند.
ایران نیز از جمله کشورهایی است که برخی خطوط هواپیمایی پروازهای خود را به آن کاهش داده یا تعلیق کرده‌اند. از جمله خبرگزاری دولتی آناتولی ترکیه گزارش داد همه پروازهای ترکیش ایرلانز به ایران به تعویق افتاد.
بر اساس گزارش‌ها ، گروهی از مسافران ایرانی در ترکیه به علت خودداری پرواز شرکت‌های هواپیمایی ترک به ایران در شهرهای مختلف این کشور سرگردان ماندند.
مقام‌های جمهوری اسلامی همچنان تاکید دارند که «انتقام» و «خونخواهی» از کشته‌شدن اسماعیل هنیه، رییس دفتر سیاسی حماس، را «سخت‌تر» و «قاطعانه» انجام خواهند داد. اما زمان و شیوه این حمله مشخص نیست.
تشدید تنش‌ها و گمانه‌زنی درباره جنگ احتمالی در حالی است که جابری انصاری، سخنگوی اسبق وزارت خارجه جمهوری اسلامی در گفت‌وگویی با صداوسیما پیچیدگی و ابهام موجود در شیوه واکنش ایران به کشته‌شدن اسماعیل هنیه را بخشی از «مدیریت صحنه» خواند و گفت: «هیچ ضرورتی وجود ندارد ما برگه‌های خودمان را رو بکنیم.»
هم‌زمان با این تدابیر، درگیری راکتی و موشکی بین لبنان و اسرائیل افزایش یافته است.
 با جدی‌تر شدن احتمال حمله جمهوری اسلامی به اسرائیل، وزرای خارجه کشورهای منطقه از جمله پاکستان و مصر با وزیر خارجه جمهوری اسلامی گفت‌وگو کردند.وزیر خارجه مصر به علی باقری کنی گفت تحولات اخیر در منطقه «بی‌سابقه، بسیار خطرناک و تهدیدکننده ثبات» خاورمیانه است.باقری کنی در گفت‌وگویی جداگانه با وزیر خارجه پاکستان گفت که پاسخ جمهوری اسلامی به کشتن هنیه قاطعانه خواهد بود.
از سویی دیگر، وزیر خارجه آمریکا با همتایان خود در بریتانیا و فرانسه درباره اوضاع منطقه و تهدیدهای جمهوری اسلامی رایزنی کرد.
آنتونی بلینکن در گفت‌وگو با دیوید لمی، وزیر خارجه بریتانیا درباره اهمیت جلوگیری از افزایش تنش و همچنین دستیابی به توافق تبادل گروگان‌های اسرائیل گفت‌وگو کرد.
بلینکن در تماسی جداگانه با وزیر خارجه فرانسه درباره مقابله با تهدیدهای جمهوری اسلامی رایزنی کرد. آن‌ها در تماس خود توافق کردند که از همه طرف‌های درگیر در این تنش بخواهند بالاترین سطح خویشتنداری را از خود نشان دهند.
همزمان مایکل اریک کوریلا، فرمانده سنتکام، ستاد فرماندهی مرکزی نیروهای آمریکا، که وارد اسرائیل شد، دیدار و گفت‌وگو با وزیر دفاع و رئیس ستاد ارتش اسرائیل را ، جهت هماهنگی در کمک آمریکا به دفاع از اسرائیل در برابر حملات پیش‌ روی ایران و گروه‌های نیابتی آغاز كرد.
به نوشته روزنامه هاآرتص، اسرائیل و آمریکا در حال هماهنگی فعالیت‌های خود برای مهار حملات احتمالی موشکی و پهپادی هستند و آمریکایی‌ها از انتقال ناو هواپیمابر ایبراهام لینکلن غیر از ناو جنگی یواس‌اس‌ تئودور روزولت خبر داده‌اند که در دریای عمان مستقر خواهد شد.
دست‌کم ۲۱ شرکت هوایی کوچک و بزرگ غربی پروازهای خود به مقصد و از مبداء اسرائیل را لغو کرده و کماکان هزاران اسرائیلی در کشورهای جهان برای بازگشت به کشور خود با مشکل روبه‌رو شده‌اند و برخی برای تهیه بلیت بازگشت ناچار به پرداخت مبالغ سرسام‌آور در پروازهای معدود باقی‌مانده شده‌اند.
به گزارش رادیوی ارتش اسرائیل، ارزیابی در این کشور حاکی است که حملات احتمالی جمهوری اسلامی ایران و گروه‌های مورد حمایت تهران از دوشنبه این هفته آغاز خواهد شد. در این رابطه بیشترین احتمال در مورد حملات فراگیر از سوی حزب‌الله مطرح است.وب‌سایت آکسیوس نیز  در خبری به نقل از دو مقام آمریکایی که به نام‌شان اشاره نکرد ارزیابی وقوع حمله از طرف ایران در روز دوشنبه را تکرار کرد.

 حمله گسترده موشکی حزب‌الله به اسرائیل
حزب‌الله لبنان  در بیانیه‌ای از شلیک ده‌ها راکت به شمال اسرائیل خبر داد. این گروه گفته است "مقاومت اسلامی این بار شهرک "بیت هلل" را به فهرست اهداف خود افزوده و برای اولین‌بار با ده‌ها راکت مورد حمله قرار داده است."
در بیانیه حزب‌الله آمده است که این حمله در واکنش به حملات اسرائیل به روستاهای کفر کلا و دیر سریان در لبنان بوده است که منجر به زخمی شدن غیرنظامیان شد. حزب‌الله لبنان پیش‌تر اعلام کرده بود که "دو تن از مبارزان" این گروه، از جمله یک نوجوان ۱۷ ساله از دیر سریان کشته شده‌اند.
کانال ۱۴ اسرائیل گزارش داد پدافند هوایی گنبد آهنین این کشور، دست‌کم ۵۰ راکت را که از جنوب لبنان به سمت شهر کریات شمونا و منطقه جلیل‌العلی در شمال اسرائیل پرتاب شده، ره‌گیری کرده‌اند.وزارت خارجه اسرائیل نیز با گذاشتن فیلمی در حساب کاربری خود در اکس (توییتر سابق) حملات حزب‌الله را تائید کرده است.
رسانه‌های لبنان چند ساعت پس از حملات حزب‌الله از حمله هواپیماهای جنگنده‌های اسرائیلی به منطقه المحمودیه در حومه شهر بلاط در جنوب لبنان خبر دادند.
همچنین نمایندگی ایران در سازمان ملل در نیویورک درباره کم و کیف پاسخ حزب‌الله لبنان به حمله اسرائیل گفت: «تا به امروز به‌صورت نانوشته، حزب‌الله و رژیم برخی خطوط در حملات نظامی خود را رعایت می‌کردند، به این معنا که عملیات‌ها محدود به نقاط مرزی، کم‌عمق و اهداف نظامی بود.»
نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد گفته است با ترور فواد شکر اسرائیل از یک خط قرمز را عبور کرده است.

امیدواری بایدن برای انصراف ایران 
 رئیس جمهور آمریکا، می‌گوید درباره اینکه آیا ایران از تهدیدهای خود در ارتباط با ترور اسماعیل هنیه، از مقام‌های حماس، صرف نظر می‌کند یا خیر اطلاعی ندارد اما امیدوار است این طور شود.
جو بایدن، در پاسخ به اینکه آیا ایران از تهدیدهای خود صرف نظر می‌کند گفت: «امیدوارم این طور باشد؛ نمی‌دانم».
رئیس جمهور آمریکا در هفته‌های اخیر بارها تاکید کرده است که بر تلاش‌ها برای جلوگیری از تشدید تنش متمرکز است اما تعهد ایالات متحده به تامین امنیت اسرائیل تزلزل‌ناپذیر است.

مهاجم فلسطینی دو اسرائیلی را با چاقو کشت
رسانه‌های اسرائیلی به نقل از منابع درمانی و پلیس این کشور گزارش دادند که  در پی حمله یک مهاجم فلسطینی با چاقو به شهروندان در خولون در جنوب تل‌آویو، یک زن ۶۶ ساله و یک مرد ۷۰ ساله کشته و دو نفر دیگر به شدت زخمی شدند.بر اساس این گزارش، مهاجم ۳۴ ساله فلسطینی که به‌دست پلیس کشته شد، ساکن کرانه‌باختری بوده و مجوز ورود به اسرائیل را نداشت.

 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها