به روز شده در ۱۴۰۳/۰۶/۱۹ - ۱۷:۲۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۵/۱۴ ساعت ۱۹:۱۹
کد مطلب : ۴۸۴۹۴۳

 اپوزیسیون ونزوئلا خیابان‌ها را ترک نمی‌کند

 اپوزیسیون ونزوئلا خیابان‌ها را ترک نمی‌کند
گروه بین الملل: در ادامه بحرانی که ونزوئلا را پس از انتخابات هفته گذشته ریاست‌ جمهوری این کشور آمریکای لاتین دربرگرفته، از یک ‌سو رهبر اپوزیسیون با خروج از مخفیگاه خود در یک سخنرانی گفت مخالفان «هرگز این چنین قوی نبوده‌اند»، از سوی دیگر، هواداران رئیس ‌جمهور سوسیالیست در تجمعی که نیکلاس مادورو آن را «مادر همه راه‌پیمایی‌ها» نامیده بود، شرکت کردند.
 ماریا کورینا ماچادو ، با خروج از مخفیگاه خود به روی سکوی یک کامیون برای هزاران تن از مخالفان نیکلاس مادورو سخنرانی کرد.خانم ماچادو که خود از شرکت به عنوان رهبر اپوزیسیون در انتخابات منع شده بود، در پی تهدید نیکلاس مادورو به دستگیری، از بعد از انتخابات در روز هفتم مرداد مخفی شده بود.
مخالفان می‌گویند ادموندو گونزالس اوروتیا، نامزد آن‌ها برای ریاست‌ جمهوری حائز ۶۷ درصد از آرا شده است.
اما نهادهای وابسته به نیکلاس مادورو او را با کسب ۵۲ درصد آرا برنده انتخابات معرفی کردند تا او برای سومین بار برای یک دوره شش ساله دیگر بر این مسند تکیه بزند.
آمریکا، آرژانتین و چند کشور دیگر آمریکای لاتین ادموندو گونزالس، دیپلمات ۷۴ ساله پیشین را به عنوان رئیس ‌جمهور پیروز توصیف کرده‌اند. آنتونی بلینکن پس از تماس با گونزالس و ماچادو نسبت به امنیت آن دو ابراز نگرانی کرد.برخی کشورهای دیگر از ونزوئلا خواستند داده‌های دقیقی از نتایج انتخابات منتشر کند. کمیسیون انتخابات نتایج را به صورت تفکیکی منتشر نکرده اما مخالفان با انتشار «نتایج دقیق» گونزالس را برنده قطعی معرفی کرده‌اند.فرانسه، آلمان، ایتالیا و اسپانیا از آمار و ارقامی که حکومت مادورو اعلام کرده، ابراز «نگرانی شدید» کردند.
در همین حال برزیل، کلمبیا و مکزیک نیز که دارای روابط خوبی با نیکلاس مادورو بوده‌اند، خواهان «تأیید بی‌طرفانه» نتایج شدند.
ماچادو در سخنرانی  خود گفت مخالفان خیابان‌ها را ترک نمی‌کنند. به گفته او حکومت مادورو «هرگز ضعیف‌تر از امروز» نبوده است. خبرگزاری فرانسه تجمع مخالفان را مسالمت‌آمیز توصیف کرد.در مقابل، حامیان مادورو به فراخوان او برای حضور در «مادر همه راه‌پیمایی‌ها» پاسخ داده و عصر شنبه در مرکز کاراکاس تجمع کردند. مادورو گفت «ادعای پیروزی» و اقدامات مخالفان را که هدف از آن «غصب دوباره ریاست ‌جمهوری» است، نخواهد پذیرفت.اشاره  مادورو به «غصب دوباره»، به انتخابات شش سال پیش بود که مخالفان او را به تقلب متهم کرده و آمریکا و ده‌ها کشور دیگر خوان گوایدو، رئیس وقت مجلس، را به عنوان رئیس ‌جمهور موقت به رسمیت شناختند.با این حال گوایدو با وجود همه کوشش‌ها و حمایت‌های داخلی و خارجی نتوانست مادورو را از قدرت براند.مادورو  گفت گشت‌های نظامی و پلیس در سراسر کشورش «برای حفاظت از مردم» ادامه خواهد یافت.او از کشته شدن دو افسر پلیس، بازداشت دو هزار تن و آماده کردن دو زندان برای نگاهداری معترضان بازداشتی خبر داد.
 
برچسب ها: ونزوئلا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها