به روز شده در ۱۴۰۳/۰۶/۲۰ - ۱۲:۵۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۵/۲۰ ساعت ۱۱:۴۸
کد مطلب : ۴۸۵۷۷۶

معمای شدت پاسخ به اسرائیل

معمای شدت پاسخ به اسرائیل
گروه بین الملل: در یک هم‌سویی کم‌سابقه، واشنگتن و مسکو در تلاشند تا حمله مورد انتظار ایران به اسرائیل را محدود کرده تا از بروز جنگی منطقه‌ای که به منافع هر دوی آن‌ها لطمه می‌زند، جلوگیری کنند.
به گزارش اکوایران، در حالی که فرمانده ارشد پنتاگون در خاورمیانه برای هماهنگی تلاش‌های ائتلاف جهت خنثی‌کردن حمله چندجانبه مورد انتظار ایران به دیدار سران ارتش اسرائیل رفت، سرگئی شویگو، رئیس شورای امنیت روسیه در نشستی با رهبران، آن‌ها را تشویق کرد تا دامنه حمله خود را محدود کنند.
هم‌سویی کم‌سابقه ابرقدرت‌ها
به نوشته المانیتور، هم‌سویی دیپلماتیک روسیه و آمریکا برای کاهش شدت انتقام ایران از اسرائیل تلاقی منافع دو ابرقدرت جهانی را برجسته ساخت که طی سال‌های اخیر، به طور فزاینده‌ای برای نفوذ بلندمدت در خاورمیانه رقابت کرده‌اند.
این منطقه در انتظار موج پیش‌بینی‌شده حملات ایران و حزب‌الله علیه اسرائیل در تلافی ترورهای رهبران مقاومت است. همانطور که المانیتور پیشتر گزارش داده بود، اگر پاسخ ایران و حزب‌الله جنگی منطقه‌ای را آغاز کند، روسیه ضرر زیادی خواهد دید. در صورت درگیری میان نیروهای مقاومت با نیروی هوایی آمریکا، ممکن است پایگاه‌های روسیه در سوریه مورد حمله قرار گرفته و در نتیجه، ثبات پایگاه استراتژیک مسکو در مدیترانه را تهدید کنند.
روسیه سوریه
دولت بایدن با رهبران اردن، مصر و قطر تماس گرفته و متحدان گروه هفت را برای متقاعدکردن رهبران ایران بسیج کرده است. آن‌ها به تهران پیام داده‌اند که تشدید گسترده تنش‌های منطقه‌ای به منافع همه، از جمله ایران، آسیب می‌رساند.
جیمز جفری، سفیر سابق آمریکا در عراق، ترکیه و آلبانی گفت هر جنگی که ارتش آمریکا را برای مدتی طولانی به خاورمیانه بازگرداند، می‌تواند دستاوردهای مسکو در منطقه را تضعیف کند. جفری که بر سیاست دولت ترامپ برای محدودکردن پایگاه ایران و روسیه در سوریه نظارت داشت، گفت: «اشتراکاتی در دیدگاه‌های آمریکا و روسیه در این مورد وجود دارد. یک شریک منطقه‌ای تهاجمی بهتر از یک شریک منطقه‌ای تهاجمی است که منطقه را بی‌ثبات کند». البته مشخص نیست که آیا هنوز جایی برای همکاری دیپلماتیک بین واشنگتن و مسکو وجود دارد یا خیر.
هدف دولت بایدن در ظاهر نهایتاً این بوده که در ازای تسهیل آتش‌بس غزه، تهران را از حمله‌ای شدید به اسرائیل که موجب پاسخ تند این رژیم می‌شود، منصرف سازد.
دو اولویت تهران
روز چهارشنبه، هیئت دیپلماتیک ایران در سازمان ملل متحد به پرسش المانیتور مبنی بر اینکه آیا تهران چنین پیشنهادی را خواهد پذیرفت یا خیر، پاسخ داد: «ما همزمان دو اولویت را دنبال می‌کنیم».
قضیه از آنجایی که پیچیده‌تر می‌شود که اتکای ایران به نیروهای مختلف محور مقاومت ریسک بیشتری به همراه دارد. روز سه‌شنبه، دو راکت به پایگاه هوایی عین‌الاسد در غرب عراق اصابت کرد که چهار سرباز آمریکایی و یک پیمانکار را مجروح کرد. پنتاگون که قول انتقام‌جویی از حملات به پرسنل خود در منطقه را داده، اکنون در مورد اینکه آیا در این جو حساس پاسخ دهد یا خیر، در دوراهی قرار گرفته است.
ارتش آمریکا پایگاه عین الاسد
در همین حال، تهران حدی از خویشتنداری از خود را نشان می‌دهد. علی باقری کنی، سرپرست وزارت امور خارجه از ایالات متحده و قدرت‌های اروپایی به دلیل ناتوانی در مهار حملات جسورانه‌تر و فزاینده اسرائیل علیه اهداف ایرانی طی ماه‌های گذشته انتقاد کرد. روز چهارشنبه، باقری کنی در نشست اضطراری وزیران سازمان همکاری اسلامی در عربستان سعودی گفت که تهران چاره‌ای جز پاسخگویی برای «جلوگیری از تجاوز بیشتر اسرائیل به حاکمیت، اتباع و خاک جمهوری اسلامی ایران» ندارد.
او افزود که انتقام «در زمان مناسب و به شیوه مناسب» گرفته می‌شود. کنی همچنین آمریکا را به همدستی متهم کرد و گفت که این حمله بدون حمایت اطلاعاتی آمریکا امکان‌پذیر نبود.
بازدارندگی از دست رفته
حسن احمدیان، استاد مطالعات منطقه‌ای دانشگاه تهران با اشاره به عملیات موشکی و پهپادی ۱۳ آوریل ایران که در انتقام از حمله اسرائیل به ساختمان کنسولگری این کشور در دمشق انجام گرفت، گفت: «بدیهی است که بازگرداندن بازدارندگی برای تهران کافی نبود». او افزود که از نگاه مقامات ایران، اعلام قبلی آن حمله راهی برای جلوگیری از درگیری مستقیم با آمریکا دیده می‌شد. اما احمدیان اذعان کرد: «در عوض، آن‌ها چه چیزی به دست آوردند؟ ترور دیگری در تهران».
مقامات ارشد دولت بایدن هرگونه اطلاع قبلی از ترور اسماعیل هنیه در تهران را کاملا تکذیب کرده‌اند؛ اما به صورت خصوصی گفته‌اند که اسرائیل آن را انجام داد.
در ماه آوریل، مقامات نظامی آمریکا به لطف سیگنال‌دهی تهران از طریق کانال‌های دیپلماتیک و عمومی، تقریباً دو هفته فرصت داشتند تا یک ائتلاف دفاع هوایی منطقه‌ای تشکیل دهند. دو مقام آمریکایی گفتند که این‌بار هیچ نشانه‌ای از هشدار قبلی از سوی تهران وجود نداشته است. پنتاگون با اعزام نیروهای اضافی به منطقه، پشتیبانی جنگنده‌های پیشرفته اف-۲۲ با جنگنده‌های اف/اِی-۱۸اس مستقر در ناو هواپیمابر تئودور روزولت را آغاز کرده است.
برچسب ها: اسرائیل
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها