به روز شده در ۱۴۰۳/۰۶/۲۰ - ۲۲:۱۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۵/۲۳ ساعت ۲۰:۳۷
کد مطلب : ۴۸۶۴۱۶

 جهان درگیر ۱۲۰ مناقشه فعال است

 جهان درگیر ۱۲۰ مناقشه فعال است
گروه بین الملل: کنوانسیون ژنو در حفاظت از جان انسان‌ها در مناقشه‌ها ۷۵ ساله شد. اکنون ۱۲۰ مناقشه فعال در جهان در جریان است. حفاظت از جان انسان‌ها رو به تضعیف رفته و خشونت توجیه می‌شود. رئیس صلیب سرخ جهانی می‌پرسد: صلح‌دوستان کجا هستند؟
در چارچوب یک کنوانسیون ژنو، ۷۵ سال پیش جهان خود را متعهد به محافظت از جان انسان‌ها در وضعیت‌های مناقشه و درگیری کرد. اما این وظیفه هر روز بیشتر به فراموشی سپرده می‌شود.
میریانا اسپولجاریچ، رئیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ (ICRC)، در ژنو با نگرانی عمیق از این وضعیت گفت: «حقوق بین‌المللی بشردوستانه تحت فشار است، نادیده گرفته می‌شود و تضعیف شده‌اند.»
او به انتقاد گفت که طرف‌های مناقشه به طور مداوم دامنه آنچه را که در درگیری‌ها مجاز می‌دانند را گسترش می‌دهند. این امر اثر حفاظتی کنوانسیون ژنو را تضعیف می‌کند.
صلیب سرخ جهانی در جایگاه نهادی کاملاً بی‌طرف، قرار است بر رعایت کنوانسیون‌ها در سراسر جهان نظارت کند. چهار کنوانسیون ژنو در ۱۲ اوت ۱۹۴۹ به امضا رسید. بالغ بر ۱۹۶ کشور تاکنون آن را تصویب کرده‌اند. این کنوانسیون‌ها اکنون از اعتبار جهانی برخوردارند و رعایت آن‌ها برای ارتش‌ها و گروه‌های مسلح غیردولتی الزامی است و قرار است از غیرنظامیان و اسیران جنگی محافظت کنند.
میریانا اسپولجاریچ از این واقعیت انتقاد کرد که بیمارستان‌ها و مدارس به طور فزاینده در درگیری‌ها مورد حمله قرار می‌گیرند. علاوه بر این، گاهی اوقات کمک‌های بشردوستانه با این استدلال که ممکن است از این مواد برای مقاصدی غیر از حمایت از غیرنظامیان سوء‌استفاده شود، مسدود می‌شود.صلیب سرخ جهانی طرف‌های درگیری در سراسر جهان را فراخواند تا نسبت به کنوانسیون ژنو تجدیدتعهد کنند. حدود ۲۵ سال پیش ۲۹ درگیری فعال در سراسر جهان وجود داشت و به گفته این نهاد، امروز جهان درگیر بیش از ۱۲۰ مناقشه فعال است.
کمیته بین‌المللی صلیب سرخ با ۲۰۰ طرف‌ درگیری در تماس است و بسیاری را برای ترویج رعایت قوانین بشردوستانه بین‌المللی آموزش می‌دهد. اسپولجاریچ همچنین خواستار مقرراتی برای استفاده از سلاح‌های خودکار شد.این نوع سلاح به سیستم‌هایی اطلاق می‌شود که با استفاده از هوش مصنوعی به طور خودکار اهداف مورد نظر را برای مقابله می‌یابند. او در این رابطه گفت که در نهایت همیشه باید این انسان‌ها باید باشند که در مورد استفاده از ماشین‌های جنگی تصمیم بگیرند.
رئیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ از سیاستمداران در همه کشورها خواست تا برای حل مناقشه‌ها بیشتر تلاش کنند: «پس این صلح‌خواهان کجا هستند؟ مردان و زنانی که مذاکرات را هدایت کنند و برای آن فضا ایجاد کنند، کجا هستند؟»
او افزود، هیچ کشوری از حملات مصون نیست. اگر تعارض‌ها حل شوند یا از آنها اجتناب شود، همگان در دهه‌های آینده از نظر اقتصادی و اجتماعی از آن سود خواهند برد.


 
برچسب ها: جهان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها