به روز شده در ۱۴۰۳/۰۶/۲۰ - ۲۲:۱۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۵/۲۴ ساعت ۱۵:۵۰
کد مطلب : ۴۸۶۵۳۱

تركیب هوش مصنوعی و علم دیجیتال در خدمات دندانپزشكی

تركیب هوش مصنوعی و علم دیجیتال در خدمات دندانپزشكی
گروه علم و فناوری: امروزه هوش مصنوعی  جایگاه مهمی در عرصه علم پزشكی پیدا كرده است. یكی از مواردی كه در آن از هوش مصنوعی استفاده می‌‌شود دندانپزشکی است.هوش مصنوعی در علم دندانپزشکی به عنوان ابزاری قدرتمند برای افزایش تشخیص، درمان و مراقبت از بیماران محسوب می‌شود. هوش مصنوعی با تجزیه و تحلیل دقیق داده‌های دندانپزشکی، پیش بینی‌های دقیقی را  ارائه خواهد داد.
كلینیك دندانپزشكی ماهانا در استان البرز در زمینه استفاده از هوش مصنوعی در دندان پزشكی روشی جدید و منحصر به فردی را ابداع كرده است. 
در این روش، علم پیش فرض را كه یك پزشك براساس تجربه كاری و مهارت‌ها و متدهای آموخته شده و سلیقه خود در  زمینه‌های ترمیمی انجام می‌دهد و به طور الگویی یك خدماتی را با نمونه پیش فرض كه احتمالا به یك خدماتی را با نمونه پیش فرض كه به میزان كمی نزدیك به نتیجه عمل باشد را به یك پروسه كاملا پیش بینی شده تبدیل كرده است.
منظور از علم پیش فرض این است كه وقتی بیمار به دندان پزشكی مراجعه می‌كند و مثلا اگر قرار است یك خدمات ترمیمی یا خدمات زیبایی را انجام بدهد مهمترین دغدغه بیمار این است كه چهره من بعد از عمل چگونه خواهد شد؟
اینكه به بیمار توضیح بدهیم وضعیت ظاهری او چگونه خواهد شد  تاكنون مسئله  دشواری بوده و شبیه به سفر در زمان است اما تیم تحقیقاتی كلینیك ماهانا با سرپرستی و مدیریت آقای دكتر مهیار طاهری  با بهره گیری از علم دیجیتال و تركیب هوش مصنوعی  موفق شده  به صورت واضح تصویر بعد از عمل بیمار را به مراجعه كننده 
نشان دهد و بیمار تصویر آینده خودش را حتی قبل از اجرای عمل ببیند و متوجه بشود كه چهره او بعد از عمل چگونه خواهد شد. به این ترتیب بیمار به یك شناخت دقیق از چهره و  آناتومی دندان خودش خواهد رسید و قادر است با توجه به نظرات و سلیقه خود انتخاب‌های مختلفی داشته باشد. دراین روش كلینیك ماهانا، با استفاده از هوش مصنوعی خدمات كاملا پیش فرض را به خدمات  پیش بینی شده تبدیل كرده است.  مهمترین فایده این خدمات كاملا پیش بینی شده این است كه اگر بیمار بخواهد در داخل طرح زیبایی یا طرح ترمیمی سلیقه‌ای را دخیل كند،  می‌تواند به صورت واضح و كامل قبل از اجرای پروسه درمان متوجه نتایج بعد از عمل بشود، و سلیقه و نظر خود را اعمال كند و به پزشك انتقال دهد.  با توجه به اینكه در تمام خدمات نوین، هوش مصنوعی در حال ورود هست خرسندیم  كه این پروژه در علم دندان پزشكی اولین قدم موفق خدماتی را در كشور برداشته است. استفاده از هوش مصنوعی باعث شده كه این پروژه كاملا اقتصادی و با صرفه باشد. 
 این كار بزودی در سطح كشور و به صورت گسترده عملیاتی می‌شود. 
كلینیك دندانپزشكی ماهانا حدود یك سال و نیم است كه به صورت پاره وقت روی این پروژه كار كرده و بعد از تحقیقات و فعالیت‌های گسترده پروژه تبدیل خدمات پیش فرض دندان پزشكی به پیش بینی شده به صورت عملیاتی فعال شده و  تاكنون 72 بیمار را بدون هیچ خطایی بعد از شروع پروژه درمان كرده است. استفاده از هوش مصنوعی در دندان پزشكی به نفع بیمار،به نفع زیبا جو وبه نفع متقاضی است. 
بر اساس گزارشات دریافتی تا زمانی كه ارائه دهنده این تكنولوژی نوین كلینیك دندانپزشكی ماهانا باشد استفاده از این خدمات افزایشی روی قیمت تعرفه خدمات دندانپزشكی این مركز نخواهد داشت.  مزیتی كه این روش دارد این است كه اگر یك نفر قرار است خدماتی انجام بدهد و به اشتباه سلیقه‌ای یا هر دلیل دیگری قرار باشد  مجددا  آن را از اول اجرا و تكرار یا جایگزین كند، استفاده از روش پیش بینی شده باعث جلوگیری از تكرار و اشتباه خدمات می‌شود. این كار قطعا به نفع مراجعه كننده و زیبا جو هست.
مهیار طاهری مدیر و موسس مجموعه شعبات پزشكی ماهانا اعلام كرد كه با شروع این پروژه همكاران زیادی وارد این عرصه خواهند شد و امیدواریم كه در كنار هر كدام از عزیزانی كه در این مسیر گام برمی‌دارند بتوانیم به مردم خدمت كنیم.
گفتنی است كه بنا بر آخرین آمار این پروژه نمونه مشابه خارجی ندارد و تاكنون اعلام نشده است كه به صورت به صورت خدماتی یا ثبت پروژه‌ای داخل هیچ كدام از سایت‌های رسمی اعلام شده باشد كه در حال اجرای این پروژه باشد یا در این پروژه موفق شده باشد.
 در حال حاضر  در ایران كلینیك دندانپزشكی ماهانا در این خصوص پیشرو هست.
سرپرست این پروژه  در خصوص تاثیر هوش مصنوعی در دندان پزشكی معتقد است كه هوش مصنوعی قطعا در بخش درمان دندان تاثیر گذار است اما مراحل انجام و پیشرفت پروژه به صورت مرحله‌ای  زمان بر خواهد بود. ما یك سال و نیم برای موفیقت این پروژه تلاش كرده تا  در زمینه‌های زیبایی و ترمیمی، به موفقیت كامل برسیم.
برنامه بعدی ما این است كه با استفاده از هوش مصنوعی تمام خدمات درمانی  دندان پزشكی را هم كاملا به صورت  پیش بینی شده و تحت حمایت هوش مصنوعی انجام بدهیم.
مهمترین نیتی كه این پروژه داشته این است كه بتواند دقیق‌ترین و صحیح‌ترین مشاوره را به مراجعه كننده و به خود پزشك انقال دهد. بعضا پیش می‌آید كه 90درصد پزشكان عزیز  قبل از اجرای كار با اینكه خودشان مراحل اجرای كار را به صورت دقیق و صحیح می‌دانند  اما در زمینه‌های سلیقه‌ای دچار تردید هستند. 
در اینجا سلیقه و شرایط بیمار هم خیلی در فرایند ارائه خدمات دندان پزشكی تاثیر دارد اما  كاملا قابل پیش بینی بودن و رویت تصویر آماده بیمار بعد از انجام كار و وضعیت درمانی اش به ما كمك خواهد كرد.
لازم به ذكر است كه آقای دكتر مهیار طاهری مدیر و سرپرست این پروژه  بالغ بر 5 سال است كه مجموعه‌های مختلف پزشكی را تاسیس و مدیریت كرده و دراین مدت با فراز و نشیب‌های زیادی روبرو بوده است كه این مسیر با وجود پیچ و خم‌های فراوان با نیروهای جوان پروژه‌های خود را پیش برده است.
همچنین مجموعه‌های پزشكی تحت مدیریت ایشان  در زمینه‌های حمایتی همیشه قدم برداشته و به صدها كودك بی سرپرست و زنان سرپرست خانوار و بیماران بی بضاعت خدمات درمانی رایگان ارائه داده است و در چند سال گذشته خدمات پزشكی فراوانی به موسسه كهریزك ارائه كرده و بانی خیر بوده و در حال حاضر هم آماده  پذیرش و ارائه خدمات درمانی رایگان به این عزیزان  و علی الخصوص موسسات خیریه خودگردان می‌باشد. 

 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها