به روز شده در ۱۴۰۳/۰۶/۲۴ - ۱۱:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۶/۰۸ ساعت ۱۶:۵۳
کد مطلب : ۴۸۸۶۸۴

تهدید گازی روسیه علیه اروپا 

تهدید گازی روسیه علیه اروپا 
گروه بین الملل: روسیه اعلام کرد که جایگزین‌های دیگری را برای انتقال گاز صادراتی خود به اروپا در صورت تمدید نشدن قرارداد ترانزیت جاری با اوکراین در نظر دارد.
کرملین در همین راستا می‌گوید که مصرف‌کنندگان اروپایی گاز روسیه در صورت تمدید نشدن قرار‌داد ترانزیت از طریق اروپا برای دریافت این محصول هزینه‌ بیشتری پرداخت خواهند کرد.
مدت قرار‌داد ترانزیت گاز روسیه به اروپا از طریق اوکراین که به‌رغم جنگ میان دو کشور همچنان به قوت خود باقی است ۳۱ دسامبر سال جاری به انقضا می‌رسد.این در حالیست که به گزارش رویترز، اوکراین در بحبوحه درگیری‌های نظامی با روسیه بارها اعلام کرده است که هیچ برنامه‌ای برای تمدید قرارداد ترانزیت گاز با این کشور ندارد.دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین  گفت که اگر کی‌یف توافق موجود را تمدید نکند، روسیه مسیرهای دیگری مانند هاب گازی در ترکیه را جایگزین ترانزیت به اروپا از طریق اوکراین خواهد کرد.
وی افزود: «البته مسیرهای دیگری نیز وجود دارد، اما تصمیمات این چنینی از سوی اوکراین قطعاً به منافع مصرف‌کنندگان اروپایی که همچنان خواهان خرید گاز روسیه به صورت تضمین شده و با قیمت ارزان‌تر هستند، آسیب جدی وارد خواهد کرد.»
سخنگوی کاخ ریاست جمهوری روسیه سپس تاکید کرد که اروپا همچنین باید برای گاز سایر فروشندگان از جمله گاز طبیعی مایع عرضه شده توسط ایالات متحده هزینه بیشتری پرداخت کند.
اغلب دریافت‌کنندگان گاز روسیه از طریق اوکراین اعلام کرده‌اند که با توجه به عدم تمایل کی‌یف برای تمدید قرارداد ترانزیت جاری با مسکو، از هم اکنون خود را برای توقف جریان گاز حاصل از ترانزیت اکراین در پایان سال جاری، آماده می‌کنند.
گزینه دیگر پیش روی مسکو این است که گازپروم، شرکت غول‌آسای نفت و گاز روسیه، بخشی از گاز صادراتی به اروپا را از طریق مسیر‌های دیگری همچون ترک‌استریم، بلغارستان، صربستان یا مجارستان منتقل کند؛ اگر چه که ظرفیت انتقال گاز از طریق این مسیرها بی شک محدود‌تر خواهد بود.
در ادامه این گزارش آمده است که اتحادیه اروپا و اوکراین همچنین از جمهوری آذربایجان خواسته‌اند تا گفتگوها با روسیه در مورد قرارداد ترانزیت گاز را تسهیل کند.



 
برچسب ها: روسیه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها