به روز شده در ۱۴۰۳/۰۶/۲۷ - ۰۰:۱۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۶/۱۸ ساعت ۱۳:۵۵
کد مطلب : ۴۹۰۰۷۰

هشدار درباره خطر نابودی نظم جهانی

هشدار درباره خطر نابودی نظم جهانی
گروه بین الملل: ریچارد مور، رئیس سازمان مخفی اطلاعاتی بریتانیا (ام‌آی‌۶) در دیدار ویلیام برنز، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) گفت همچنان احتمال اقدام ایران علیه اسرائیل در واکنش به ترور اسماعیل هنیه، رهبر حماس وجود دارد. برنز نیز در این دیدار فاش کرد که در سال اول جنگ اوکراین، «خطر واقعی» وجود داشت که روسیه به استفاده از «تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی» متوسل شود. این دو مقام امنیتی هشدار دادند که «نظم جهانی» از زمان جنگ سرد تا کنون تا این حد «در معرض تهدید» نبوده است.
اظهارات رئیس سازمان مخفی اطلاعاتی بریتانیا در حالی بیان شده است که دولت بریتانیا به سبب نگرانی از بی‌ثبات ساختن منطقه و اسرائیل تحریم‌های تازه‌ای را علیه یگان ۷۰۰ نیروی قدس سپاه پاسداران و سه فرد ایرانی اعمال کرد.یک روز بعد هم ایران این اقدام بریتانیا را«مغایر با سیاست‌های ادعایی» دولت جدید بریتانیا مبنی بر «تمایل به تعامل و همکاری» خواند.
ویلیام برنز، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا که برای دیدار با  مور در لندن به سر می‌برد  گفت که در سال اول جنگ اوکراین خطر واقعی وجود داشت که روسیه برای استفاده از تسلیحاتی هسته‌ای تاکتیکی آماده می‌شود.ویلیام برنز فاش کرد که در آن زمان پیام‌هایی ارسال کرده و در مورد عواقب چنین اقدامی به مسکو هشدار داده است.
سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی کلاهک‌های کوچک‌تری هستند که برای از بین بردن اهداف بدون پخش گسترده رادیواکتیو طراحی شده‌اند.
ریچارد مور، رئیس سازمان مخفی اطلاعاتی بریتانیا (ام‌آی‌۶) و ویلیام برنز، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) همچنین با انتشار یادداشتی مشترک در فایننشال تایمز بر همکار دو کشور تاکید کرده‌اند و هشدار داده‌اند که «نظم جهانی» از زمان جنگ سرد تا کنون تا این حد «در معرض تهدید» نبوده است.
این دو مقام ارشد امنیتی بریتانیا و آمریکا در این یادداشت به طور خاص درباره تهدیدهای روسیه در سراسر اروپا هشدار داده‌اند و از تلاش‌های دو کشور برای پایان دادن به تنش «اسرائیل و غزه» در خاورمیانه و همچنین مقابله با ظهور دوباره داعش گفته‌اند.ریچارد مور و ویلیام برنز در این یادداشت مشترک هشدار داده‌اند که آمریکا و بریتانیا با مجموعه‌ای از تهدیدات بی‌سابقه مواجه هستند.
آنها در بخشی از این یادداشت نوشته‌اند در برابر اقدامات تهاجمی روسیه از جمله در حمله به اوکراین در کنار هم ایستاده‌اند و نسبت به کارزارهای خرابکارانه روسیه در «سراسر اروپا» هشدار دادند.
 
برچسب ها: نظم جهانی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها