به روز شده در ۱۴۰۳/۰۶/۲۷ - ۰۰:۱۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۶/۱۸ ساعت ۱۶:۴۷
کد مطلب : ۴۹۰۰۸۴

رهبر مخالفان ونزوئلا به اسپانیا پناهنده شد

رهبر مخالفان ونزوئلا به اسپانیا پناهنده شد
گروه بین الملل: دولت ونزوئلا اعلام کرده است که ادموندو گونزالس، نامزد مخالفان در انتخابات ریاست جمهوری، این کشور را ترک کرده و به اسپانیا پناهنده شده است.  گونزالس رقیب انتخاباتی نیکلاس مادورو در انتخابات ماه ژوئیه بود.
 گونزالس در خفا بسر می‌برد و حکم بازداشتش پس از آن صادر شد که مخالفان نتیجه انتخابات ماه ژوئیه را به چالش کشیدند. شورای ملی انتخابات تحت کنترل دولت، نیکولاس مادورو را به عنوان برنده این انتخابات اعلام کرد.
دلسی رودریگرز، معاون رئیس جمهور، در پیامی در شبکه اجتماعی اینستاگرام گفته است: «ادموندو گونزالس پس از این که چند روز پیش در سفارت اسپانیا در کاراکاس پناه گرفت از دولت این کشور درخواست پناهندگی سیاسی کرده است.»او همچنین گفت که کاراکاس با خروج امن  گونزالس موافقت کرده و او از کشور خارج شده است.
ونزوئلا از زمان اعلام پیروزی نیکلاس مادورو در انتخابات ریاست جمهوری در بحران سیاسی بسر می‌برد.روز پنج‌شنبه (۵ سپتامبر) ماریا کورینا ماچادو،‌ رهبر مخالفان در کاراکاس، از کشورهای جهان خواست تا  گونزالس را به عنوان برنده انتخابات به رسمیت بشناسند.اپوزیسیون ادعا کرده بود شواهدی دارد که نشان می‌دهد  گونزالس با اختلاف قابل توجهی نیکلاس مادورو را در انتخابات شکست داده است.خوزه مانوئل آلبارس، وزیر خارجه اسپانیا، گفته است که  گونزالس به درخواست خود کشور را ترک کرده و با یک هواپیمای نیروی هوایی اسپانیا به این کشور منتقل شده است.در همین حال نیروهای امنیتی در ونزوئلا سفارت آرژانتین در کاراکاس را محاصره کرده‌اند. شش مخالف سیاسی رئیس‌جمهور مادور در آنجا پناه گرفته‌اند.
وزارت خارجه ونزوئلا مدعی شده که در داخل سفارت نقشه‌هایی برای انجام «اعمال تروریستی» در حال برنامه‌ریزی است.
روابط آرژانتین و ونزوئلا اخیرا به دلیل اختلاف بر سر نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا قطع شد و برزیل حفاظت از منافع و همچنین سفارت آرژانتین در این کشور را به عهده گرفته است.تعدادی از کشورها از جمله آمریکا، اتحادیه اروپا و چندین کشور آمریکای لاتین از به رسمیت شناختن  مادورو به عنوان برنده انتخابات خودداری کرده و گفته‌اند مگر این که کاراکاس اطلاعات دقیقی در مورد رای‌گیری اخیر منتشر کند. گونزالس پیش از ترک کشور یک ماه در خفا بود و سه احضاریه متوالی برای حضور در دادگاه دریافت کرده بود.
خشونت‌های پس از انتخابات در ونزوئلا تاکنون ۲۷ کشته و ۱۹۲ زخمی برجای گذاشته است.
دولت هم اعلام کرده که در اعتراضات و درگیری‌های خیابانی حدود ۲۴۰۰ نفر را بازداشت کرده است.گزینه اصلی مخالفان برای نامزدی ریاست جمهوری ماریا کورینا ماچادو بود. سیاستمداری کاریزماتیک که در انتخابات اولیه با کسب ۹۳ درصد آرا پیروز شده بود. اما پس از این که تلاش‌هایش برای لغو ممنوعیتی که او را از تصدی مناصب دولتی منع کرده بود، بی‌نتیجه ماند، اپوزیسیون مجبور شد تا نامزد دیگری را معرفی کند.سپس نامزد دیگر اپوزیسیون هم از رقابت منع شد و در نهایت نام  گونزالس به عنوان نامزد نهایی مخالفان برای شرکت در انتخابات مطرح شد.


 
برچسب ها: ونزوئلا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها