به روز شده در ۱۴۰۳/۰۶/۲۷ - ۱۸:۵۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۶/۲۲ ساعت ۱۱:۳۵
کد مطلب : ۴۹۰۷۲۴

مراحل ترمیم سنگ قبر در بهشت زهرا

گروه کسب و کار: مراحل ترمیم سنگ قبر در بهشت زهرا به چه صورت می باشد در چه صورت باید سنگ قبر را تعویض کرد قیمت ترمیم و تعویض سنگ قبر راه های بالا بردن عمر سنگ قبر و نگهداری بهتر از سنگ مزار علت کم رنگ شدن عکس متوفی روی سنگ قبر و از بین رفتن متن سنگ قبر چیست این ها سوالاتی هست که در ادامه به آن پرداختیم.
مراحل ترمیم سنگ قبر در بهشت زهرا
مراحل ترمیم سنگ مزار
برای ترمیم سنگ قبر ابتدا باید مجوز لازم برای این کار را داشته باشید باید به صورت حضوری به بهشت زهرا رفته و در بخش سنگ مزار مشخصات متوفی و محل دقیق دفن ایشان را اعلام کنید سپس با یکی از مجموعه های فروش سنگ قبر صحبت کنید تا ترمیم سنگ را برای شما انجام دهند دقت کنید که در خود بهشت زهرا تعدادی سنگ تراش هستند که با مبالغ کمی سنگ را برای شما تراش می زنند و ترمیم می کنند البته قیمت ترمیم با توجه به میزان آسیب دیدگی آن متفاوت می باشد در بعضی از مواقع شما مجبور هستید سنگ قبر را به صورت کامل خراب کنید و طرح جدیدی اماده و نصب کنید ولی اگر قسمتی از متن سنگ قبر خوانده نمی شود می توانید روی همان سنگ قدیمی حکاکی کنید.

تعویض کتیبه یا بالاسری سنگ قبر
تعویض کتیبه به چه صورت می باشد برای تعویض کتیبه شما باید بفهمید کتیبه به سنگ متصل هست یا خیر اگر جدا از هم نصب شده باشد که تعویض آن بسیار راحت می باشد ولی اگر متصل به سنگ باشد امکان آسیب دیدن سنگ قبر نیز هست کتیبه چون به صورت عمودی نصب می شود و تعداد زیادی از مردم ممکن است با آن برخورد کنند امکان آسیب بیشتری را نسبت به سنگ قبر دارد پس از سنگ مقاوم استفاده کنید و یا اتمینان حاصل کنید که رفتو آمد درآن منطقه کم می باشد. 

ترمیم سنگ قبر با توجه به جنس سنگ
ترمیم سنگ قبر با توجه به جنس سنگ قابل تغییر می باشد مثلا سنگ های مرمر ظرافت خاصی دارد و تراشکاری روی آنها بسیار سخت و حساس می باشد ولی سنگ های گرانیت حکاکی روی آن راحت تر می باشد.

درخواست ترمیم سنگ قبر در بهشت زهرا
علت درخواست های زیاد در رابطه با ترمیم سنگ قبر این است که در سال های اخیر نشست خاک در بعضی از مناطق بهشت زهرا ایجاد شده است و همین موضوع باعث می شود تا سنگ ها به طور ناگهانی ترک برداشته و شکسته شوند علت نشست خاک استفاده از سنگ های بزرگ در قسمت کتیبه یا بالاسری سنگ قبر و خود سنگ مزار بوده به همین دلیل در چند ساله گذشته استفاده از سنگ با قطر بیش از 7 سانت و کتیبه در بهشت زهرا ممنوع شده فقط در قطعه های زیر300 استفاده از سنگ با ابعاد بالا مجاز می باشد.

تعویض سنگ قبر
تعویض سنگ قبر به دلایل مختلفی انجام می شود مثلا استفاده نشدن جنس خوب برای سنگ قبر شما از سنگ قبر با قطر کم و کیفیت پایین استفاده کردید و یا نصب درستی نداشتید اگر بتن زیر سنگ قبر به درستی انجام نشود شما از بهترین کیفیت سنگ هم استفاده کنید باز هم سنگ شکسته می شود . مراحل تعویض سنگ قبر به این صورت می باشد که شما بعد از دریافت مجوز باید سفارش خود را ثبت کنید و سنگ قبر جدید تهیه کنید برای تهیه سنگ قبر می توان به دو صورت اینترنتی و یا حضوری انجام دهید برای سفارش حضوری باید به شهر سنگ رفته و نمونه ها را مشاهده و سفارش دهید و اگر می خواهید به صورت  اینترنتی خرید سنگ قبر خود را انجام دهید و سفارش خود را ثبت کنید باید با مجموعه های معتبری که نماد اعتماد دارند هماهنگ کنید مشخصات متوفی و متن روی سنگ قبر را برای مجموعه ارسال کنید و سنگ قبر را تهیه کنید.

چند سال بعد از نصب سنگ قبر باید تعویض یا ترمیم شود.
به گفته علمای دینی تعویض سنگ قبر مکروه می باشد و بعد از 30 سال نباید تعویض گردد اما اگر سنگ قبری را تازه نصب کرده اید و از طرح آن راضی نیستید و یا نصب درستی انجام نشده می توانید آن را عوض کنید .

علت مکروه بودن تعویض سنگ قبر از نظر علمای دینی
به گفته علمای دینی از جمله آیت الله مکارم شیرازی هر گونه نبش قبر یا نزدیک شدن به فرد از دست رفته کراهت دارد و درست نیست ولی انجام  دادن این کار گناهی ندارد و اگر فکر می کنید لازم است این کار را انجام دهید .

نگهداری درست از سنگ قبر
سنگ های مزار با توجه به جنس سنگ و محل نگهداری آن بسیار متفاوت است مثلا در اهواز به علت گرمای شدید هوا باید از سنگ با کیفیت استفاده شود و بهتر است از سنگ های رنگ روشن مثل مرمر نباتی یا مرمر سفید استفاده شود. در بعضی از شهرستان هااجازه کاشت درخت و گل و گیاه در کنار سنگ قبر داده می شود بهتر از سنگ قبر در محیطی باشد که تابش خورشید به آن کمتر باشد البته در بهشت زهرای تهران سنگ قبر های طرح باغچه ای بسیار محبوب بوده و بسیار استفاده می شود نگهداری از باغچه های روی سنگ قبر بر عهده شهرداری بوده و اگر می خواهید گل و گیاه بر روی سنگ قبر قرار دهید از گل هایی استفاده کنید که آب و نگهداری زیادی لازم نداشته باشد در ادامه یکی از طرح های سنگ قبر مدل باغچه ای که در بهشت زهرای تهران استفاده شده را برای شما قرار می دهم.

خرید سنگ قبر باغچه ای

عوامل آسیب به سنگ قبر
فرسایش: سنگ قبر در معرض عوامل طبیعی مانند باد، باران، و نور خورشید قرار دارد که می‌تواند به مرور زمان باعث فرسایش و تخریب آن شود.
شکستگی: سنگ قبر ممکن است در اثر ضربه یا عوامل دیگر دچار شکستگی شود.
رنگ پریدگی: رنگ سنگ قبر ممکن است در اثر تابش نور خورشید کمرنگ و یا پوسته پوسته شود.
آسیب‌های دیگر: سنگ قبر ممکن است در اثر جلبک، خزه، یا لکه‌های شیمیایی آسیب ببیند.

هزینه ترمیم سنگ قبر
هزینه ترمیم سنگ قبر بستگی به میزان آسیبی که سنگ دیده و کیفیت کار دارد ولی اصولا هزینه دریافتی از طرف سنگ تراش و کسی که حکاکی می کند می باشد و هزینه ای بین 500 هزار تومان تا 1 تومان می باشد.

هزینه تعویض سنگ قبر
برای تعویض سنگ قبر ابتدا باید مجوز تعویض سنگ قبر را بگیرید که 500 هزار تومان می باشد و در ادامه سنگی جدید تهیه کنید که در ارزان ترین حالت با حکاکی و ارسال و نصب6500000 تومان می باشد و با توجه به جنس سنگ قبر مبلغ بالا تر می باشد اگز سنگ مشکی ساده می خواهید نصب کنید پیشنهاد من به شما سنگ سیمین اصفهان هست که هم کیفیت لازم را دارد و هم قیمت مناسبی دارد هزینه حکاکی ارسال و نصب سنگ قبر سیمین اصفهان 8500000 تومان می باشد.

تعویض متن روی سنگ قبر
برای حکاکی روی سنگ قبر راه های زیادی وجود دارد CNC یا چاپ لیزری یکی از راه های حکاکی روی سنگ قبر می باشد برشکاری روی سنگ قبر و هنر دست نیز برای مردم محبوبیت خاصی دارد و استفاده می شود شما با توجه به اینکه هنر دست را انتخاب کرده اید یا چاپ لیرزی باید ترمیم سنگ قبر را انجام دهید. ماندگاری متن و عکس روی سنگ قبر بسیار بالا می باشد ولی به علت رفت و آمد مردم از روی سنگ قبر امکان آسیب و کمرنگ شدن متن روی سنگ قبر وجود دارد .

تعویض و ترمیم قرنیز های اطراف سنگ قبر
جنس قرنیز های اطراف سنگ قبر همانند خود سنگ قبر می باشد یعنی سنگ گرانیت قرنیز های گرانیت دارد و سنگ مرمر قرنیز های جنس مرمر دارد اگر قرنیز های لبه تیز استفاده کرده اید بسیار ماندگاری بالایی دارد و نگران ترمیم آن نباشید ولی اگر قرنیز های طرح دار مثل طرح گل یا آیه ای از قران نوشته اید امکان خراب شدن و ساییده شدن بر اثر زمان می باشد.در ادامه یکی از زیبا ترین قرنیز های نصب شده در اهواز را قرار می دهیم.

خرید سنگ قبر با قرنیز

سنگ قبر با کیفیت
اگر به دنبال ماندگاری بالا هستید سعی کنید خرید سنگ قبر ساده و شیک ای داشته باشید مثلا سنگ مشکی ساده یا مرمر با کیفیت و بدون طرح جز محبوب ترین سنگ هایی است که خریداری می شود زیرا در عین راحتی در تهیه ارسال و نصب آن نیز بدون دردسر می باشد و ماندگاری بسیار بالایی دارد و شما محدودیت در نصب سنگ قبر ندارید، امکان نصب سنگ با قرنیز و ارتفاع زیاد و کتیبه در شهرستان های زیادی مجاز می باشد ولی در تهران امکان پذیر نیست.

چگونه سنگ قبر را ترمیم کنیم
رنگ‌آمیزی:
استفاده از رنگ‌های روغنی یا آکریلیک ضد آب استفاده از قلمو نقاشی و کاردک برای رنگ‌آمیزی حکاکی‌ها تمیز کردن دور کار با تینر
ترمیم ترک‌ها و شکستگی‌ها:
چسب اپوکسی:
تمیز کردن سطوح مورد نظر مخلوط کردن چسب طبق دستورالعمل اعمال چسب روی ترک‌ها و شکستگی‌ها
سیمان:
پر کردن ترک‌ها و شکستگی‌ها با سیمان صاف کردن سطح سیمان
صیقل‌کاری:
استفاده از دستگاه فرز یا پولیش صیقل دادن سطح سنگ قبر
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها