به روز شده در ۱۴۰۳/۰۶/۲۷ - ۱۸:۵۴
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۶/۲۲ ساعت ۱۸:۲۰
کد مطلب : ۴۹۰۷۴۹

فوجیموری، در۸۶ سالگی درگذشت

فوجیموری، در۸۶ سالگی درگذشت
گروه بین الملل: آلبرتو فوجیموری، رئیس‌جمهور سابق پرو که کشورش تحت رهبری او در دهه ۱۹۹۰ رشد اقتصادی را تجربه کرد، در ۸۶ سالگی درگذشت.
همکاران نزدیک فوجیموری که  به ملاقاتش رفته بودند گزارش داده بودند که حال او وخیم است.
فوجیموری که فرزند یک خانواده مهاجر ژاپنی بود سال ۱۹۹۰ وقتی که به مقام ریاست یک دانشگاه کشاورزی رسید، چهره‌ای شناخته شده نبود. او اما به سرعت خود را به عنوان یک سیاستمدار زیرک تثبیت کرد که شیوه کارش نتیجه‌بخش بود، اگرچه به خاطر تمرکز قدرت، منتقدانش را خشمگین کرده بود.
او تورم شدیدی را که منجر به بیکاری میلیون‌ها پرویی شده بود، مهار کرد، ده‌ها شرکت دولتی را خصوصی کرد، تعرفه‌های تجاری را کاهش داد، و زمینه‌ای را برای پرو به وجود آورد تا برای مدتی به یکی از باثبات‌ترین اقتصادهای آمریکای لاتین تبدیل شود.طی حکومت او، آبیمائل گوسمان، رهبر مخوف سازمان مائوئیست «راه درخشان»، دستگیر شد که این امر ضربه‌ای اساسی به جنبشی وارد کرد که در دهه ۱۹۸۰ به نظر می‌رسید در آستانه سرنگون کردن دولت پرو باشد. گوسمان در سپتامبر ۲۰۲۱ در زندان درگذشت.
اما پس از آن‌که فوجیموری با تانک‌های ارتش در سال ۱۹۹۲ کنگره را تعطیل کرد و قانون اساسی را به دلخواه خود برای پیشبرد اصلاحاتی که در زمینه بازار آزاد در نظر داشت تغییر داد و قوانین سخت‌گیرانه ضد تروریسم وضع کرد، بسیاری از پرویی‌ها او را رهبری مستبد دانستند.گزارش‌های متعدد فساد طی دوران زمامداری ۱۰ ساله وی نیز افکار عمومی را علیه او برانگیخت. او با تغییر قانون اساسی برای دور سوم در انتخابات شرکت کرد و پیروز شد، اما مدت کوتاهی پس از آن در پی انتشار ویدیویی که نشان می‌داد ولادیمیرو مونتسینوس، مشاور ارشد وی و رئیس دستگاه جاسوسی کشور، به سیاستمداران پول نقد رشوه می‌دهد، به ژاپن گریخت.
فوجیموری از ژاپن با ارسال یک فکس استعفای خود را اعلام کرد و سپس برای تصاحب کرسی سناتوری در ژاپن به رقابت انتخاباتی پرداخت که شکست خورد.
مونتسینوس بعدها در ونزوئلا دستگیر شد. همچنین پرونده‌های قضایی متعددی نیز علیه فوجیموری تشکیل شد که او را متهم می‌کردند در جنگ علیه سازمان «راه درخشان» دستور استفاده از جوخه‌های مرگ را داده است.فوجیموری در ژاپن امنیت کامل داشت، چرا که از تابعیت دوگانه برخوردار بود و ژاپن هم شهروندان خود را مسترد نمی‌کند. از این رو وقتی در سال ۲۰۰۵ تصمیم گرفت به پرو بازگردد، بسیاری از این اقدام شوکه شدند. او ظاهرا امید داشت که بخشیده شود و به سیاست بازگردد. اما در عوض، حین توقف در شیلی بازداشت شد.
فوجیموری در سال ۲۰۰۷ به پرو تحویل داده شد و در سال ۲۰۰۹ مجرم شناخته شد و دادگاه او را به ۲۵ سال زندان محکوم کرد.

 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها