به روز شده در ۱۴۰۳/۰۶/۲۹ - ۲۲:۲۶
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۶/۲۸ ساعت ۰۲:۰۳
کد مطلب : ۴۹۱۶۲۰

 وزارت بهداشت لبنان: ۱۲ نفر کشته و ۴ هزار نفر زخمی شدند

 وزارت بهداشت لبنان: ۱۲ نفر کشته و ۴ هزار نفر زخمی شدند
گروه بین الملل: گزارش‌ها از لبنان حاکی است که بر اثر انفجارهای همزمان دستگاه‌های بی‌سیم موسوم به «پیجر» در روز سه‌شنبه، تاکنون دست‌کم ۱۲ نفر کشته و ۴ هزار نفر از جمله صدها عضو حزب‌الله و نیز سفیر ایران در بیروت زخمی شده‌اند.
وزارت بهداشت لبنان با تأیید این خبر  گفت حال دست‌کم ۴۰۰ تن از زخمی‌ها وخیم است که بیشتر قربانیان از ناحیه صورت، دست، شکم و حتی چشم آسیب دیده‌اند.
حزب‌الله لبنان هم در بیانیه‌ای اعلام کرد بعدازظهر روز سه شنبه تعدادی از دستگاه‌های پیام‌رسان مورد استفاده عده‌ای از «کارکنان واحدها و موسسه‌های حزب‌الله» منفجر شدند که بر اثر این انفجارها یک دختربچه و دو تن از اعضای این گروه کشته شدند.
در بیانیه حزب‌الله لبنان آمده است دستگاه‌های امنیتی ویژه در این گروه، «تحقیقات گسترده امنیتی و علمی» برای شناسایی عامل انفجارهای همزمان روز سه‌شنبه را آغاز کرده‌اند.
پیشتر رویترز در گزارشی به نقل از یک مقام حزب‌الله لبنان نوشت که این عملیات، «بزرگ‌ترین نفوذ امنیتی» در یک سال گذشته پس از جنگ غزه بوده است.
خبرگزاری فرانسه به نقل از یک منبع نزدیک به حزب‌الله خبر داد که مهدی علی عمار، پسر علی عمار، نماینده بلوک حزب‌الله در مجلس لبنان در اثر انفجار دستگاه ارتباطی کشته شده است.
یکی از خبرنگاران رویترز گفت که آمبولانس‌هایی را دیده است که با سرعت از حومه جنوبی بیروت عبور می‌کردند و این در حالی بوده که مردم وحشت‌زده بودند. ساکنان این منطقه به رویترز گفتند که انفجارهایی حتی ۳۰ دقیقه پس از انفجارهای اولیه رخ داده است.
برخی منابع خبری نیز مدعی شده‌اند که این انفجارها به صورت همزمان و گاهی به طور پیاپی و در مناطق مختلف لبنان رخ داده است.
شبکه الحدث به نقل از یک منبع امنیتی ارشد لبنانی خبر داد که اسرائیل سیستم دستگاه‌های ارتباطاتی اعضای حزب‌الله را هک و آن‌ها را منفجر کرده است. یک منبع امنیتی نزدیک به حزب‌الله لبنان نیز به خبرگزاری فرانسه گفت که اسرائیل در سلسله انفجارهای وسایل ارتباطی و پیجرهای اعضای حزب‌الله نقش داشته است.
شبکه الحدث که به عربستان نزدیک است در گزارش خود از لبنان اعلام کرد از مجموع زخمی‌ها در بیمارستان‌های لبنان، حدود ۵۰۰ نفر بینایی خود را از دست داده اند.

موضع آمریکا
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز سه‌شنبه اعلام کرد این کشور از پیش نه اطلاعی و نه دخالتی در انفجار گسترده پیجرهای مورد استفاده حزب‌الله لبنان نداشته و از ایران خواست که از حادثه سوء استفاده نکند.متیو میلر در ادامه گفت ما فعلا در حال جمع‌آوری اطلاعات درباره این حادثه هستیم.
او همچنین از اظهار نظر درباره گمانه‌زنی‌ها پیرامون اینکه انفجار پیجرها توسط اسرائیل انجام شده، خودداری کرد.
 میلر تصریح کرد پیام آمریکا به ایران بدون تغییر باقی مانده است: «ما از ایران می‌خواهیم که از هیچ حادثه‌ای برای بی‌ثباتی بیشتر و افزایش تنش‌ها در منطقه سوء استفاده نکند».
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا یادآور شد واشینگتن خواستار راه‌حل دیپلماتیک در مناقشه میان حزب‌الله و اسرائیل است.
او گفت: «می‌خواهیم راه‌حلی پیدا کنیم که ده‌ها هزار اسرائیلی و ده‌ها هزار لبنانی ساکن مرزهای دو کشور که به خاطر مناقشات از خانه‌های خود آواره شده‌اند، به زندگی خود بازگردند.»

 انفجار پیجرها «پیام روشن» به حزب‌الله بود
 رئیس پیشین سازمان اطلاعات ارتش اسرائیل (امان)،  می‌گوید که انفجار دستگاه‌های «پیجر» در لبنان، پیامی روشن به گروه حزب‌الله است.
عاموس یادلین، گفت: «هر کسی که این کار را کرد، می‌خواست پیامی روشن به حزب‌الله بدهد. احتمالاً یک عملیات به‌دقت طراحی و زمان‌بندی شده است.»
عاموس یادلین ادامه داد: «ممکن است ماجرا، واکنش به توطئه برای ترور یک شخصیت امنیتی بلندپایه اسرائیلی باشد که دستگاه امنیتی اسرائیل آن را اعلام کرد.»
 
برچسب ها: لبنان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها