به روز شده در ۱۴۰۳/۰۶/۲۵ - ۲۰:۴۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۶/۱۴ ساعت ۲۲:۰۷
کد مطلب : ۴۸۹۵۶۶

بازداشت رئیس سابق بانک مرکزی لبنان 

بازداشت رئیس سابق بانک مرکزی لبنان 
گروه بین الملل: مقامات قضایی لبنان اعلام کردند که رئیس پیشین بانک مرکزی این کشور پس از احضار به دفتر دادستانی کل لبنان در رابطه با تحقیقات مربوط به چند پرونده فساد مالی بازداشت شده است.
ریاض سلامه، اقتصاددان لبنانی، از سال ۱۹۹۳ تا ۲۰۲۳ ریاست بانک مرکزی این کشور را برعهده داشت و مدیری بحث‌برانگیز و جنجالی تلقی می‌شود.
 سلامه به دلیل نقش مهمی که در احیای اقتصاد لبنان پس از جنگ داخلی طولانی در این کشور ایفا کرد مورد ستایش قرار گرفته بود، ولی در پی تحقیقات چندین کشور اروپایی در مورد اتهامات مربوطه به فساد مالی در سال‌های آخر ریاست او بر بانک مرکزی لبنان، او سال گذشته مجبور به کناره‌گیری شد.بسیاری در لبنان او را مسئول بحران مالی و اقتصادی شدیدی می‌دانند که از سال ۲۰۱۹ آغاز شد.ریاض سلامه همواره اتهامات مربوط به مشارکت در فساد مالی، اختلاس و مال‌اندوزی غیر‌قانونی را تکذیب کرده است. او تاکید کرده که ثروتش حاصل ارثیه خانوادگی، سرمایه گذاری‌های شخصی و درآمدش در دوران اشتغال در بانک سرمایه گذاری «مریل لینچ» است.
به گفته سه منبع قضایی که حاضر نشدند نامشان در گزارش خبرگزاری فرانسه قید شود دادستان کل لبنان  به مدت سه ساعت از  سلامه بازجویی کرده است.
این منابع به خبرگزاری فرانسه گفتند موضوع بازجویی چندین پرونده تحقیقات مربوط به امور مالی و نحوه مدیریت بانک مرکزی لبنان در سال‌های اخیر بوده است. یکی از این موارد استخدام یک شرکت مشاوره و حسابداری به نام «اوپتیموم» است که به گفته مقامات قضایی، هدفش پنهان کردن ضرردهی مالی و فاجعه‌بار نظام مالی لبنان بوده است.
به گفته مقامات قضایی، اداره امنیت داخلی لبنان ریاض سلامه را به یک زندان امن منتقل کرده ولی آن‌ها در این مورد اطلاعات بیشتری ندادند. از قرار معلوم او تا پایان دوره بازجویی در زندان خواهد ماند. پیش‌بینی می شود که جمال حجار، دادستان کل لبنان، در روزهای آینده کیفرخواست علیه  سلامه را صادر کند. پس از آن پیگیری این پرونده به یک قاضی تحقيقاتی محول خواهد شد.
ریاض سلامه یکی از مقامات ارشد لبنانی است که بیش از همه به دلیل نحوه مدیریت اقتصادی و مالی که منجر به بحران فعلی شد مورد سرزنش قرار گرفته‌اند. در حدود پنج سالی که از اوج‌گیری بحران اقتصادی لبنان می‌گذرد ارزش پول ملی این کشور در برابر دلار آمریکا حدود ۹۰ درصد کاهش یافته و نرخ تورم به چند صد درصد رسیده است.
دولت‌های آمریکا، کانادا و بریتانیا ریاض سلامه و همکاران ارشد او را تحریم کرده و فرانسه نیز حکم بازداشت او را صادر کرده است. البته حکومت لبنان مجرمان و متهمان تحت پیگرد را به کشورهای دیگر تحویل نمی‌دهد.فرانسه، آلمان و لوکزامبورگ نیز علیه  سلامه و مشاوران او به اتهام مال‌اندوزی غیر‌قانونی و پولشویی ۳۰۰ میلیون دلار پرونده قضایی تشکیل داده‌اند.
ریاض سلامه ضمن انتقاد از تحقیقات قضایی توسط کشورهای اروپایی آن را یک کارزار سیاسی و رسانه‌ای با هدف مقصر جلوه دادن او توصیف کرده است.
از زمان کناره‌گیری ریاض سلامه در تابستان ۲۰۲۳، وسیم احمد منصوری به عنوان رئیس موقت بانک مرکزی لبنان منصوب شده است.

 
برچسب ها: لبنان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها