به روز شده در ۱۴۰۳/۰۷/۰۱ - ۲۰:۰۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۷/۰۱ ساعت ۱۶:۳۵
کد مطلب : ۴۹۲۳۰۲
 اوج گیری  احتمال آغاز جنگی تمام عیار در منطقه 

سنگین‌ترین تبادل آتش حزب‌الله و اسرائيل

سنگین‌ترین تبادل آتش حزب‌الله و اسرائيل
گروه بین الملل: اسرائیل و حزب‌الله  تبادل آتش سنگینی با یکیگر انجام و سطح تنش‌ها به میزان بی‌سابقه‌ای از زمان ۷ اکتبر به بعد افزایش یافته است.
هواپیماهای جنگی اسرائيل شدیدترین بمباران در تقریبا یک سال اخیر را در جنوب لبنان انجام دادند و در مقابل حزب‌الله مسئولیت انجام حملات موشکی به اهداف نظامی در شمال اسرائيل را برعهده گرفته است.
ارتش اسرائیل به حدود ۲۹۰ هدف از جمله هزاران راکت انداز حزب الله حمله و تاکید کرد که به حملات خود به اهداف این گروه  ادامه خواهد داد. اسرائيل همچنین روز یکشنبه بسیاری از مدارس را در مناطق شمالی این کشور تعطیل و از بیم حملات حزب‌الله محدودیت‌های گسترده‌ای برای مردم این کشور در آن مناطق اعلام کرد.ارتش اعلام کرد که آژیرهای خطر در تمام طول شب با شلیک چندین راکت و موشک از لبنان و عراق به صدا درآمد که بیشتر آنها توسط سامانه‌های دفاع هوایی اسرائیل رهگیری شدند.
رسانه‌های اسرائیلی گزارش دادند که تعدادی از ساختمان‌ها مستقیما یا با ریزش بقایای موشک مورد اصابت قرار گرفته‌اند. این حملات تلفات جدی نداشته و سرویس‌های آمبولانس اسرائيلی گزارش داده‌اند که چندین مجروح سبک را مداوا کرده‌اند.
در مقابل حزب الله  در کانال تلگرامی خود اعلام کرد که در پاسخ به حملات مکرر اسرائیل به لبنان پایگاه هوایی رمات دیوید اسرائیل را با ده ها موشک هدف قرار داده است. رگبارهای پی در پی حملات موشکی حزب الله به این پایگاه هوایی، عمیق ترین حملاتی است که این گروه از زمان آغاز درگیری‌ها از ۷ اکتبر سال گذشته انجام داده است.
همچنین رسانه‌های وابسته به حزب‌الله از اصابت موشک‌های این گروه به مناطقی در حیفا و دیگر نقاط اسرائيل خبر دادند. شبه‌نظامیان عراقی  هم در بیانیه‌ای مدعی انجام حملات پهپادی انفجاری به اسرائیل شدند.
این حملات تشدید شده کمتر از ۴۸ ساعت پس از آن صورت می‌گیرد که حمله هوایی اسرائیل به لبنان دست‌کم ۳۷ نفر از جمله چندین نفر از فرماندهان ارشد حزب‌الله را کشت.
این گروه لبنانی تایید کرد که در آن حملات ۱۶ عضو آن از جمله ابراهیم عقیل از فرماندهان ارشد و همچنین احمد وهبی دیگر نیروی مهم حزب‌الله کشته شده‌اند.
ارتش اسرائیل اعلام کرده که یک تجمع زیرزمینی عقیل و رهبران نیروهای نخبه حزب‌الله رضوان را هدف قرار داده و زنجیره فرماندهی نظامی آن را تقریباً به طور کامل از بین برده است. تجمع مزبور در یک منطقه مسکونی در حال برگزاری بوده و ظاهرا در پی حمله اسرائیل به چندین ساختمان مجاور آسیب وارد آمده است. گفته می‌شود یکی از این ساختمان‌ها؛ مهدکودک بوده و بر اثر این حمله ۳ کودک و ۷ زن جان خود را از دست داده‌اند.
حمله روز جمعه که دو روز پس از انفجارهای پیجرها انجام شد بار دیگر سطح درگیری‌ها را تشدید و ضربه مهلک دیگری به حزب‌الله لبنان وارد کرد. در انفجار پیجرهای اعضای حزب‌الله دست‌کم ۳۹ نفر کشته و بیش از ۳ هزار نفر نیز زخمی شدند. هرچند اسرائيل دست داشتن در آن حمله را نه تایید و نه رد کرده اما نوک پیکان اتهام متوجه این کشور است.
جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی ایالات متحده در واکنش به این تشدید تنش‌ها ضمن ابراز نگرانی از تشدید تنش‌ها تاکید کرد که کشته شدن یکی از رهبران حزب‌الله توسط اسرائيل عدالت را به ارمغان آورده است. سالیوان به خبرنگاران گفت: «در حالی که خطر تشدید تنش واقعی است، ما در واقع معتقدیم راه مشخصی برای توقف خصومت‌ها و راه‌حلی بادوام وجود دارد که باعث می‌شود مردم در هر دو طرف مرز احساس امنیت کنند».
در ادامه این گسترش تنش‌ها نجیب میقاتی، نخست وزیر لبنان، سفر برنامه ریزی شده خود به مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک را لغو کرد.
بعد از انجام این حملات  ارتش اسرائیل با پیش بینی تلافی حزب‌الله، تجمعات را در شمال این کشور محدود کرد و سطح هشدار را برای ساکنان این مناطق افزایش داد. این هشدار تا شهر ساحلی حیفا هم ادامه داشته و نشان می‌دهد که مقام‌های اسرائيلی تصور می‌کنند حزب‌الله می‌تواند عمیق‌تر از آنچه تاکنون انجام داده حملاتی را انجام دهد.
یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، هفته گذشته گفته بود اسرائیل در حال آغاز مرحله جدیدی از جنگ در مرز شمالی است و این حملات تا زمانی که هدف اسرائیل یعنی بازگشت امن ساکنان در شمال این کشور به خانه‌هایشان محقق نشود ادامه خواهد داشت.از زمانی که حزب‌الله در ماه اکتبر برای همدردی با فلسطینی‌های غزه شروع به شلیک موشک به اسرائیل کرد، ده‌ها هزار نفر خانه‌های خود را در هر دو طرف مرز اسرائیل و لبنان ترک کردند.
با کشته شدن حداقل ۷۰ نفر در لبنان طی هفته گذشته، تعداد لبنانی‌هایی که از ۷ اکتبر به بعد در پی حملات اسرائيل کشته شده‌اند از ۷۴۰ نفر نیز فراتر رفته است و یکی از خونین‌ترین تنش‌ها میان دو طرف از سال ۲۰۰۶ به بعد رقم خورده است.

اسرائیل دفتر شبکه الجزیره را  تعطیل کرد
نیروهای ارتش اسرائیل، با ارائه فرمان نظامی وارد دفتر شبکه خبری الجزیره در رام‌الله، مرکز سیاسی کرانه غربی، شده و آن را برای مدت ۴۵ روز تعطیل کردند.
این شبکه تصاویر زنده حضور نظامیان در دفتر خود و ارائه فرمان تعطیلی ۴۵ روزه به ولید العمری، رئیس دفتر الجزیره در کرانه باختری را قبل از آن‌که رله تصاویر مختل شود، پخش کرد.
سربازی که مأمور ارائه حکم بود، به  العمری گفت: «از شما می‌خواهم همه دوربین‌ها را بردارید و دفتر را همین الان ترک کنید.»ولید العمری  گفت شبکه او به «تحریک» و «حمایت از ترور» متهم شده است. او افزود هدف قرار دادن روزنامه‌نگاران «جلوگیری از شنیدن حقیقت» است.ندا ابراهیم، یکی از کارکنان الجزیره نیز به خبرگزاری‌ها گفت شنیده بودیم که این دفتر تهدید به تعطیلی شده اما انتظار نداشتیم که امروز اتفاق بیفتد.
سندیکای روزنامه‌نگاران فلسطینی در بیانیه‌ای با محکوم کردن اسرائیل اعلام کرد این تصمیم نظامی «خودسرانه» گام جدیدی در «نقض حق فعالیت آزاد رسانه» در شبکه‌ای است که «جنایات اشغالگران علیه مردم فلسطین را افشا می‌کند».
اسرائیل بهار امسال نیز فعالیت دفتر الجزیره در خاک اسرائیل را که از جمله از طریق هتلی برنامه پخش می‌کرد، در پی تصمیم دولت به قطع فعالیت این شبکه در اسرائیل، بست.
شلومو قرحی، وزیر ارتباطات اسرائیل گفت که فعالیت این شبکه «امنیت ملی» اسرائیل را تهدید می‌کند.مقامات اسرائیل معتقدند که الجزیره مبلغ گروه حماس و حامیان آن است.
دولت اسرائیل برای بستن الجزیره قانون اضطراری را در اوایل بهار در کنست، پارلمان، تصویب کرد. در این قانون آمده است که تعطیلی یک شبکه برای یک دوره ۴۵ روزه امکان‌پذیر است، اما تمدید آن منوط به تأیید دادگاه است.دادگاهی در تل‌آویو تاکنون چهار بار ممنوعیت فعالیت الجزیره در اسرائیل را تمدید کرده که آخرین حکم در این ارتباط هفته گذشته صادر شد.
یکی از احکام در اوایل تابستان تأکید داشت که میان مهاجمان فلسطینی که به حملات  در اسرائیل دست می‌زنند با مصرف محتواهای تولیدی الجزیره «ارتباط مستقیم» وجود دارد.
اسرائیل همچنین این اتهام را وارد کرده است که برخی از خبرنگاران الجزیره عملا همکار گروه  حماس بودند.با این حال، الجزیره پس از بستن دفترش در اسرائیل، به کار خود در کرانه غربی ادامه داده بود.به نوشته آسوشیتدپرس، این نخستین بار است که اسرائیل یک خبرگزاری خارجی فعال را در این کشور بسته است.صدها شبکه جهانی، شامل شبکه‌های کشورهای عرب با هزاران خبرنگار در اسرائیل و کرانه غربی فعالیت می‌کنند.قطر که مقر اصلی شبکه الجزیره در آن واقع است، در کنار مصر یکی از دو میانجی‌گر اصلی در مذاکرات غیرمستقیم ماه‌های گذشته میان اسرائیل و گروه  حماس برای رسیدن به توافق بوده است.
 
برچسب ها: اسرائیل
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها