به روز شده در ۱۴۰۳/۰۷/۰۶ - ۰۰:۱۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۷/۰۵ ساعت ۰۹:۲۳
کد مطلب : ۴۹۲۸۹۹

نقش هوش مصنوعی در ترور‌های هدفمند اسرائیل

نقش هوش مصنوعی در ترور‌های هدفمند اسرائیل
گروه بین الملل: یکی از دستورکار‌هایی که  اسرائیل از زمان آغاز جنگ غزه تاکنون، به نحوی ویژه بر آن متمرکز بوده، ترور فرماندهان و نیرو‌های برجسته جریان مقاومت بوده است. موضوعی که در روز‌های گذشته و همزمان با افزایش حملات اسرائیل به لبنان، ابعاد جدی‌تری را نیز به خود گرفته است. 
به گزارش فرارو؛ در واقع، اسرائیل سعی داشته با حذف و ترور فرماندهان ارشد گروه‌های مقاومت در منطقه، ساختار‌های فرماندهی و میدانی این گروه‌ها در میدان‌های نبرد را دچار اختلال کند و از این رهگذر، مسیر تحقق اهداف و منافع خود به ضرر آن‌ها را هموار نماید. با این حال، نکته مهمی که در رابطه با کارزار ترور‌های هدفمند اسرائیل بایستی به آن توجه داشت این است که این کشور استفاده گسترده‌ای را از فناوری‌های هوش مصنوعی در راستای تحقق اهدافش دارد. 
در این رابطه، توجه به ۴ نکته مهم به نظر می‌رسد. 
۱: همگی افراد یک عدد هستند!
چند ماه قبل بود که نشریه "العربی جدید" در گزارشی فاش کرد، اسرائیل به هرکدام از ساکنان نوار غزه، عددی بین ۱ تا ۱۰۰ تخصیص داده است. در این راستا، هر چه عددِ مربوط به یک فرد، به ۱۰۰ نزدیکتر باشد، این بدان معناست که وی به تشکیلات حماس و دیگر گروه‌های مقاومت در نوار غزه نزدیکتر است و هدفی ارزشمند برای ترور تلقی می‌شود. این نشریه شناخته شده عربی به این مساله اشاره داشته که  اسرائیل از یک فناوری با نام Lavender استفاده می‌کند و اقدام به شناسایی اهداف خود می‌کند. 
البته که دستگاه‌های جاسوسی اسرائیلی نیز هرکدام شیوه‌های خاص خود را برای شناسایی و ترور افراد دارند با این حال، اسرائیل در بحوحه جنگ غزه و تشدید تنش‌ها با لبنان، نگاهی ویژه به استفاده از فناوری‌های هوش مصنوعی برای ترور فرماندهان و چهره‌های برجسته جریان مقاومت دارد. 
۲: کشته شدن غیرنظامیان امری عادی است
بر اساس گزارش‌های مختلفی که تاکنون با محوریت استفاده  اسرائیل از فناوری‌های هوش مصنوعی در راستای کارزار ترور و قتل‌های هدفمندش در نوار غزه و لبنان منتشر شده، این نکته به صراحت مورد اشاره قرار گرفته که اگر برای ترور یک چهره مهم، چیزی بین ۲۰ تا ۳۰ فرد غیرنظامی کشته شوند، این مساله از اهمیت چندانی برای اسرائیل برخوردار نیست و عملیات ترور حتما بایستی انجام گیرد. 
این دستورکار به عینه نشان می‌دهد که اساسا اسرائیل در کارزار ترور‌های هدفمند خود هیچ محدودیت اخلاقی را نیز پیش رویش نمی‌بیند. نکته مهم در این میان این است که تشدید تنش‌ها میان جریان مقاومت و  اسرائیل سبب شده تا در بسیاری از موارد،  اسرائیل مولفه‌های مرتبط با ترور افراد را تعدیل کند. به عنوان مثال، نشریه العربی جدید فاش کرده که اگر فردی در قالب محاسبات فناوری‌های هوش مصنوعی اسرائیلی، نمره‌ای بین ۸۰ تا ۱۰۰ بگیرد، ترور وی قطعی است. 
با این حال، مساله این است که تنش‌ها و درگیری‌های سیاسی و امنیتی اسرائیل سبب شده اند تا این شاخص اُفت کند و حتی برخی به این مساله اشاره داشته باشند که افراد با نمره ۵۰ نیز در اولویت ترور قرار می‌گیرند و البته که مساله کشته شدن افراد غیرنظامی در جریان این قبیل ترور‌ها نیز به هیچ عنوان مورد توجه نیست. اساسا به همین دلیل است که می‌بینیم در جریان برخی از ترور‌های چندماهه اخیر اسرائیل در نوار غزه، ده‌ها انسان بیگناه به شهادت رسیده اند و اسرائیل نیز به این مساله توجهی ندارد و آن را بخشی از واقعیت‌های مربوط به کارزار ترور‌های هدفمند خود ارزیابی می‌کند. 
۳: آمار‌های وحشتناک کارزار ترور اسرائیل با هوش مصنوعی
تاکنون نقد‌های جدی به استفاده اسرائیل از فناوری‌های هوش مصنوعی جهت ترور نیرو‌های مقاومت در ماه‌های اخیر منتشر و مطرح شده است. به عنوان مثال، بسیاری از منتقدان این سوال را مطرح می‌کنند که اساسا استفاده از فناوری‌های هوش مصنوعی برای شناسایی و ترور نیرو‌های مقاومت، با این هدف صورت می‌گیرد که تلفات افراد غیرنظامی کاهش یابد و در این زمینه شاهد وقوع فجایع انسانی نباشیم. حال سوال اینجاست: چطور می‌شود که تنها در جنگ غزه شاهد کشته و مجروح و مفقود شدن بیش از ۱۰۰ هزار غیرنظامی بوده ایم؟ 
به بیان ساده تر، چه شده که علی‌رغم استفاده از فناوری‌های هوش مصنوعی، جنگ غزه به خونین‌ترین جنگ قرن بیست و یکم جهان از منظر نرخ کشتار غیرنظامیان تبدیل شده است؟ عده‌ای بر این باورند که اسرائیل قویا ملاحظات مرتبط با استفاده از فناوری‌های هوش مصنوعی در میدان‌های جنگ و اجرای ترور‌های هدفمند از طریق آن‌ها را کنار گذاشته است. در حقیقت، آنچه که اکنون برای تل‌آویو مهم است، نه ترور و حذف افراد شاخص، بلکه کشتار بیشتر انسان‌ها است. موضوعی که به زعم اسرائیل می‌تواند وحشت بیشتری را در بحبوحه اوج گیری تنش و درگیری‌های این کشور با جریان مقاومت ایجاد کند و تل‌آویو این مساله را در راستای منافع خود ارزیابی می‌کند. 
۴: عصر جدید با ربات‌های قاتل
در نهایت باید گفت که بهره گیری گسترده اسرائیل از فناوری‌های هوش مصنوعی و آنچه ربات‌های قاتل خوانده می‌شود و در عین حال، ثبت آمار‌های بالای کشتار انسان‌های بیگناه در میدان‌های جنگ غزه و لبنان، بار دیگر این واقعیت که همواره مورد نگرانی بسیاری از تحلیلگران حوزه روابط بین الملل بوده را برجسته کرده که استفاده بی‌ملاحظه از فناوری‌های مدرن و هوش مصنوعی، می‌تواند شرایطی را ایجاد کند که در آن، کشتار انسان ها، هم ساده‌سازی می‌شود و هم در حجمی گسترده رخ می‌دهد. 
یکی از نکات مهمی که در مورد استفاده از فناوری‌های مختلف هوش مصنوعی در میدان‌های جنگ مطرح می‌شود این است که نباید اجازه داد ماشین‌ها و فناور‌های مختلف، کنترل میدان جنگ را به دست بگیرند و دست به کشتار بزنند. این همان مساله‌ای است که اسرائیل در رابطه با آن بی تفاوت است و با استفاده از فناوری‌های مختلف، عملا فضایی را فراهم کرده که در آن کشتار در سطوحی غیرقابل کنترلی رخ می‌دهد. 
از این رو، کارزار ترور اسرائیل در غزه و لبنان، به نمود عینی تهدیدات گسترده ناشی از استفاده از فناوری و ربات‌های قاتل در میدان‌های جنگ تبدیل شده است. موجودیت‌هایی که کشتار انسان‌ها را به امری ماشینی و بسیار ساده تبدیل کرده اند.
برچسب ها: اسرائیل
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها