به روز شده در ۱۴۰۳/۰۷/۰۶ - ۲۱:۵۳
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۷/۰۶ ساعت ۲۱:۵۳
کد مطلب : ۴۹۳۱۱۶
حمله شدید اسرائیل به مقر فرماندهی مرکزی حزب‌الله 

وقوع انفجارهای مهیب در بیروت

وقوع انفجارهای مهیب در بیروت
گروه بین الملل: صدای چند انفجار مهیب شامگاه جمعه در بیروت، پایتخت لبنان به گوش رسید.
ارتش اسرائیل اعلام کرد که مقر فرماندهی مرکزی گروه حزب‌الله لبنان در جنوب بیروت را هدف گرفته است. سخنگوی ارتش اسرائیل گفت که فرماندهی مرکزی حزب‌الله زیر ساختمان‌هایی مسکونی قرار داشت.
برخی گزارش‌های تائیدنشده حاکی است که حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله لبنان هدف این حمله اسرائیل بوده است. باراک راوید، خبرنگار اسرائیلی در صفحه ایکس (توئیتر سابق) خود به نقل از منبعی آگاه نوشت که ارتش اسرائیل در حال جمع‌اوری اطلاعات است تا دریابد حسن نصرالله کشته شده است یا خیر.
رسانه‌های لبنان گزارش داده‌اند که حزب‌الله به زودی بیانیه‌ای در مورد این انفجارها منتشر خواهد کرد. خبرگزاری رویترز هم به نقل از منابع ایرانی نوشته است که تهران در حال بررسی وضعیت حسن نصرالله است.
خبرگزاری رویترز به نقل از منبعی امنیتی گزارش داد که محل انفجارهای شامگاه جمعه همان محل معمول برگزاری جلسات فرماندهی حزب‌الله بود.
انفجارها در بیروت تنها دقایقی پس از پایان سخنرانی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک روی داد. نخست‌وزیر اسرائیل پیش از این پیشنهاد آمریکا و گروهی از متحدان این کشور برای برقراری آتش‌بس ۲۱ روزه بین اسرائیل و حزب‌الله را رد کرده بود.
تصاویر منتشرشده از محل انفجارها در جنوب بیروت نشان می‌دهد که دود غلیظی به هوا برخاسته است. شاهدان عینی گفته‌اند که شدت انفجارهای شامگاه جمعه ساختمان‌های شهر را به لرزه در آورد.رادیو ارتش اسرائیل به نقل از فرماندهان ارشد این کشور گفته است که هنوز تایید یا تکذیب کشته شدن حسن نصرالله ممکن نیست. در همین حال الجزیره به نقل از رادیو اسرائيل گزارش داده که یک منبع در ارتش اسرائيل می‌گوید شواهد مبنی بر اینکه نصرالله در این انفجارها مجروح شده در حال افزایش است.
در حالی‌که اکسیوس به نقل از منابع اسرائيلی گزارش داده بود که این کشور پیش از حمله آمریکا را در جریان قرار گذاشته، باراک راوید، خبرنگار سرشناس اسرائيلی که ارتباطات گسترده‌ای دارد به از دو منبع آمریکایی گفته است که ایالات متحده از انجام این حمله مطلع نبوده است.دفتر بنیامین نتانیاهو نیز گفته نخست وزیر اسرائيل سفر خود به نیویورک را زودتر از حد معمول به پایان رسانده و بلافاصله به اسرائيل بر می‌گردد.دقایقی پیش از این انفجارها هزاران نفر در مراسم تشییع جنازه سه فرمانده حزب‌الله در بیروت شرکت کرده بودند.
هنوز گزارشی از تلفات جانی حمله هوایی اسرائیل به مقر فرماندهی مرکزی حزب‌الله منتشر نشده است.تلویزیون المنار وابسته به حزب‌الله گزارش داده است که چهار ساختمان مسکونی در پی حمله اسرائیل با خاک یکسان شده است.بنا به گزارش‌ها شدت انفجارهای بیروت به حدی بود که لرزش و صدای آنها تا فاصله ۳۰ کیلومتری احساس و شنیده شد.
در همین حال خبرگزاری تسنیم  به نقل از «منابع امنیتی در محور مقاومت» گزارش داده که سید حسن نصرالله سالم است و خطری جان او را تهدید نمی‌کند.
اما کانال ۱۲ اسرائيل گزارش داده که برآوردهای غالب در اسرائيل این است که نصرالله در حمله مجروح شده و احتمال زنده ماندن او صفر است.
سازمان ملل گفته است از حملات اسرائیل به حومه جنوبی بیروت نگران است.استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل متحد در یک نشست توجیهی گفت: «سازمان ملل با نگرانی شدید نظاره‌گر حملات بیرون است.»سخنگوی پنتاگون هم اعلام کرده که ایالات متحده هیچ نقشی در این عملیات نداشته و از قبل هم از سوی اسرائيل در این خصوص مطلع نشده است. در این بیانیه همچنین آمده که ایالات متحده اطلاعات دقیقی درباره حمله بیروت در اختیار ندارد.
این خبر در حال تکمیل است و بزودی روزآمد خواهد شد.


 
برچسب ها: لبنان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها