به روز شده در ۱۴۰۳/۰۷/۰۶ - ۰۰:۱۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۷/۰۵ ساعت ۱۱:۴۱
کد مطلب : ۴۹۲۹۱۲

درخواست آتش بس ۲۱ روزه در لبنان

درخواست آتش بس ۲۱ روزه در لبنان
گروه بین الملل: ایالات متحده آمریکا، ‌فرانسه و چند کشور دیگر از متحدانش با هدف جلوگیری از یک درگیری منطقه‌ای و همچنین احیای مذاکرات متوقف شده بین اسرائیل و حماس،  خواستار یک آتش‌بس ۲۱ روزه در امتداد مرز اسرائیل و لبنان شدند.
فرانسه همزمان با افزایش تعداد کشته‌های حملات مرگبار اسرائیل علیه حزب الله، از این پیشنهاد آتش‌بس در جریان مذاکرات دیپلماتیک خود با ایالات متحده در حاشیه اجلاس سران سازمان ملل رونمایی کرد.ژان نوئل بارو، وزیر امور خارجه جدید فرانسه اعلام کرد که این دو قدرت غربی برای تسهیل مذاکرات، این «آتش بس موقت» ۳ هفته‌ای را پیشنهاد کردند.
اندکی پس از گفتگوی جو بایدن و امانوئل ماکرون در حاشیه اجلاس سران مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک، فرانسه این پیشنهاد را در جلسه اضطراری شورای امنیت تشریح کرد.
گفته می‌شود که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا از روز دوشنبه این ایده را به همتایان خود در «گروه هفت» مطرح کرده است و دیپلمات‌ها در ۴۸ ساعت گذشته با فوریت بر روی آن کار کردند.
در حاشیه نشست شورای همکاری خلیج فارس (GCC)، بلینکن به طور جداگانه محمد بن عبدالرحمن بن جاسم آل ثانی، وزیر امور خارجه قطر و فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی را کنار کشید تا از این پیشنهاد حمایت کنند که هر دو وزیر با آن موافقت کردند.
در ادامه، جو بایدن گفت: «ما توانستیم حمایت قابل توجهی از اروپا و همچنین کشورهای عربی به دست آوریم. مهم است که این جنگ گسترش نیابد.»
رئیس جمهوری آمریکا گفت که این طرح تا کنون از سوی ایالات متحده، استرالیا، کانادا، اتحادیه اروپا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، عربستان سعودی، امارات عربی متحده و قطر تایید شده است.
در بیانیه مشترک این کشورها آمده است: «زمان آن رسیده است که یک توافق دیپلماتیک را به نتیجه برسانیم که به موجب آن، غیرنظامیان در هر دو طرف مرز قادر باشند در امنیت به خانه‌های خود بازگردند.»
این بیانیه می‌افزاید که «دیپلماسی نمی‌تواند در بحبوحه تشدید درگیری موفق شود. بنابراین، ما خواستار یک آتش‌بس فوری ۲۱ روزه در امتداد مرز لبنان و اسرائیل هستیم تا فضا را برای تلاش‌های دیپلماتیک با هدف دستیابی به توافق ایجاد کنیم.»
آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا و عاموس هوخشتاین، مشاور ارشد کاخ سفید  با نجیب میقاتی، نخست وزیر لبنان که به عنوان میانجی برای انتقال جزئیات به حزب الله عمل کی‌کند، دیدار کردند. آمریکا چند روزی هست که از طریق میانجی‌گران پیام‌هایی را به حزب‌الله می‌رساند.
با این حال، اسرائیل و حزب الله هنوز موافقت خود با این طرح را اعلام نکرده‌اند.مقامات آمریکایی اشاره کردند که هر دو طرف با جزئیات خطوط این طرح پیشنهادی «آشنا» هستند و ابراز خوش‌بینی کردند که زمان مناسب برای اعلام عمومی آن فرا رسیده است.
به گفته یک مقام آمریکایی، ایالات متحده همچنان به صورت «فعالانه» درگیر بحث در مورد آتش‌بس بین اسرائیل و حزب الله است.
این تلاش ها در حالی صورت می گیرد که ژنرال ارشد اسرائیل  گفت که ارتش اسرائیل برای تهاجم زمینی احتمالی به لبنان آماده می شود.در عین حال، یک مقام اسرائیلی به سی‌ان‌ان گفت که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، به دولتش چراغ سبز نشان داده است تا با تلاش‌های آمریکا تعامل شود.این مقام گفت که نتانیاهو موافقت خود را با این درک اعلام کرد که هرگونه توافقی باید امکان بازگشت غیرنظامیان اسرائیلی به خانه های خود در شمال اسرائیل را فراهم کند.
انتظار می رود بلینکن، مک گورک و هوخشتاین  در نیویورک با نخست وزیر اسرائیل، بنیامین نتانیاهو دیدار کنند.هدف فوری این طرح آتش‌بس، کاهش تنش و اجازه دادن به ساکنان مرزی برای بازگشت به خانه‌های خود در اسرائیل و لبنان است.مقامات همچنین بر این باورند که آتش بس پیشنهادی می‌تواند «فرصت‌های دیپلماتیک ایجاد کند» و ممکن است بتواند گفتگوهای متوقف شده بین اسرائیل و حماس با هدف توقف جنگ و تضمین آزادی گروگان‌های اسرائیلی در غزه را «به جنب و جوش» ‌بیاندازد.پس از ماه‌ها مذاکرات پرزحمت و ناموفق برای پایان دادن به جنگ در غزه و آزادی گروگان‌های باقی‌مانده، مقامات معتقدند این پیشنهاد اخیر می‌تواند با خرید وقت، مذاکرات رو به مرگ را نجات دهد.
حزب‌الله مدت‌هاست گفته است که شلیک موشک‌های خود را تنها زمانی متوقف می‌کند که در غزه آرامش برقرار باشد، در حالی که اسرائیل سعی کرده این دو جبهه را به‌عنوان درگیری‌های جداگانه تلقی کند.

 
برچسب ها: لبنان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها