به روز شده در ۱۴۰۳/۰۷/۰۸ - ۱۳:۰۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۷/۰۸ ساعت ۱۰:۲۴
کد مطلب : ۴۹۳۳۰۲
دور برگردان ها محیط زیست را دور زدند

ماجرای قطع ۴۰بلوط کهنسال در تنگه ابولهیات برای جاده سازی

ماجرای قطع ۴۰بلوط کهنسال در تنگه ابولهیات برای جاده سازی
گروه جامعه: چهل اصله درخت کهنسال به بهانه توسعه، طعمه اره برقی شدند. بلوط های چند صد ساله منطقه ابولهیات ایستاده سرنگون شدند، تیغ تیز اره برقی قامت شان را برید و زوال شان را رقم زد.به گزارش ایلنا، دستگاه قضایی پس از اطلاع از موضوع قطع درختان بلوط کهنسال در منطقه ابوالهیات به این پرونده ورود کرده است و قرار شده تا با بررسی ابعاد مختلف این تخریب زیست محیطی آشکار، توسط مسئولان شهرستان کوهچنار این رویداد پیگیری شود. 
 
تخریب های غیر اصولی که به منظور احداث سومین دور برگردان در مسیر تنگه ابولهیات با ادعای توسعه در مسیری که ضرورتی برای احداث سومین دوربرگردان وجود نداشت، رخ داد. سازمان محیط زیست فارس به عنوان شاکی اصلی این پرونده خواستار برخورد قاطع قضایی با عاملان این اقدام شده است. 

کنشگران محیط زیست خواستار برخورد قاطع قضایی
در همین راستا کنشگران محیط زیست استان فارس با انتقاد از روند موجود خواستار برخورد جدی دستگاه قضایی فارس با خاطیان و مخربان محیط زیست شده اند. یکی از این فعالان زیست محیطی گفت: تخریبگران جنگل بلوط منطقه حفاظت شده ارژن و پریشان کازرون را نشانه رفتند.

دبیر تشکل احیا کنندگان تالاب بین المللی کمجان اظهار کرد: قطع شبانه بالغ بر چهل درخت کهنسال بلوط  در نقطه ای که به نقل محیط زیست بارها در خواست ایجاد دور برگردان از سوی متولیان در این محل داده شده بود مصرانه خواهان بازگشایی آن بودند، این خطا زمانی رخ می دهد که طی روز های گذشته خبر اصلاح مسیر یک جاده در شیراز به خاطر حفظ سه درخت بلوط نقل محافل می شود، آیا حفظ درخت از منظر اکولوژیکی در منطقه حفاظت شده از اهمیت کمتری برخوردار است؟

دوربرگردان ها محیط زیست را دور زدند
سیروس زارع با طرح این پرسش که چرا این تخریب مورد توجه جدی قرار نمی گیرد، تصریح کرد: مسببان قطع درختان و قتل جنگل در منطقه ابولهیات در دستگاه قضایی محاکمه و مجازات می شوند یا این تخریب جهت تسهیل انجام دور برگردان صورت می گیرد؟ 

این کنشگر زیست محیطی استان فارس ابراز کرد: قاطعیت متولیان منطقه حفاظت شده، پیگیری و اعمال قانون، مجازات متخلفان و جلوگیری از احداث دور برگردان در این مکان نشان از شفافیت ماجرا در مواجهه با تخلف دارد، در غیر این صورت شبهات معنی داری بر این ماجرا مستولی خواهد شد.
وی تاکید کرد: یقینا دستگاه قضا در این قصور کوتاهی نخواهد کرد و انتظار می رود متولیان امر در ارائه مستندات به مجموعه قوه قضاییه سرعت عمل لازم را داشته باشند.

وقتی طبیعت قربانی معادلات مالی می شود
زارع افزود: بدون شک تسهیل جهت بهبود رفت و آمد و کمک به مردم راهکارهایی غیر از تخریب جنگل دارد که متاسفانه طبیعت و محیط زیست به دلیل ارزان بودن در معادلات مالی و در دسترس بودن قربانی می شود.

این فعال حوزه محیط زیست عنوان کرد: بر اساس شنیده ها محیط زیست شهرستان و اداره کل حفاظت محیط زیست مخالفت خود را با تخریب این قسمت و قطع درختان به دلیل تراکم  و قرار گرفتن در منطقه حفاظت شده اعلام کرده بود، سئوال اینجاست با علم به اینکه متولیان امر بارها با مخالفت فنی محیط زیست مبنی بر قطع درختان مواجه شده اند قاعدتا نباید بر این امر پافشاری می کردند.
وی ابراز امیدواری کرد و گفت: آنچه انتظار می رود این است که تخریب ها را نباید با پرداخت جریمه مشروعیت بخشید، چنانچه این رویه طی شود در آینده جهت هر گونه تخریبی در عرصه ها نیاز به مجوز محیط زیست نخواهد بود و به راحتی می توان تمامی مجموعه های مرتبط را در مقابل عمل انجام شده قرار داد و تخلفی را به حق مسلم تبدیل و مشروعیت بخشید.زارع بیان کرد: منطقه حفاظت شده ارژن و پریشان تحت عنوان ذخیره گاه زیست کره معرفی شده و لازم است تا تمام ارکان از این ذخیره گاه حفاظت ویژه به عمل آورند.

درختان ابولهیات بدون مجوز محیط زیست طعمه اره برقی شدند
 در همین رابطه مسئول کارگروه مطالبه گران محیط زیست استان فارس هم ضمن انتقاد از قطع غیر قانونی درختان کهنسال بلوط تنگه ابولهیات در گفت و گو با ایلنا بیان کرد: از ابتدا قرار بر این بوده است تا در  مسیر جاده کوه پهن تنگ بوالهیات به دشت ارژن  دو عدد دور برگردان احداث شود که یکی از این دور برگردان ها در ابتدای گردنه کوه پهن و دیگری در آب کره در برنامه بوده که تعداد کمی از درختان در آب کره قطع شود.

شیرعلی الله وردی اظهار کرد: تصمیم گیری برای قطع درختان این محدوده بدون موافقت محیط زیست انجام و چهل درخت کهنسال چند صد ساله طعمه اره برقی شده اند. وی افزود: با وقوع این اتفاق همه انتقادات به محیط زیست وارد شده است در حالی که متولیان امور بدون کسب اجازه از محیط زیست با هدف راهسازی و توسعه این اقدام فاقد وجاهت قانونی را انجام داده اند. 

 هویت مسببین قطع درختان تنگ ابولهیات مشخص نیست
 مسئول کارگروه مطالبه گران محیط زیست استان فارس با ابراز تاسف از این اقدام اظهار کرد: با این حال هنوز معلوم نیست که این اقدام توسط پیمانکار راه و شهرسازی، جوامع محلی و یا کدام نهاد صورت گرفته  و با دستور کدامیک از مقامات شهرستان کوهنچار اجرایی شده است.  این کنشگر زیست محیطی استان فارس تاکید کرد: ما می خواهیم بدانیم که چرا در استان فارس برخی مسئولین خود را محقق می دانندکه بدون مجوز، هر گونه تخریب زیست محیطی انجام و باعث هرج و مرج در جامعه شوند. عضو موسسه محیط زیستی روستاگل ورجین ابراز کرد:این شرایط پیش آمده منجر به سودجویی هر چه بیشتر افراد منفعت طلب و پروژه تخریب جنگل ها را رقم می زند.

۱۵ کیلومتر مسافت نیاز به سه دور برگردان ندارد
الله وردی متذکر شد: وقتی محیط زیست در جلسه مکررا با قطع درختان این منطقه مخالفت و با این اقدام موافقت نکرده چگونه زمینه احداث دور برگردان سوم آن هم در یک مسافت ۱۵ کیلومتری که دو عدد دور برگردان دیگر نیز وجود دارد، فراهم می شود؟وی تاکید کرد: قطعا هر عقل سلیمی چنین اقدامی را نمیپذیرد، چون اگر لازم بود و ضرورت داشت محیط زیست به عنوان یک طرح ملی با آن موافقت می کرد. الله وردی گفت: معلوم نیست احداث این دوربرگردان بر اساس چه مصوبه ای قرار است احداث شود که درختان کهنسال این منطقه را به سمت نابودی کشاند. 

ماجرای قطع درختان منطقه ابولهیات شفاف سازی شود
مسئول کارگروه مطالبه گران محیط زیست استان فارس، اضافه کرد: این ها مسائل سوال برانگیزی است که باید شفاف سازی شود و ما انتظار داریم مسئولین استان و شهرستان خود را محقق ندانند که راسا به جای منابع طبیعی و محیط زیست تصمیم گیری و هر اقدامی که دلشان خواست انجام دهند.

وی افزود: وقتی که مسئولین و کسانی که مجری قانون و ملزم به نظارت و رعایت قانون هستند، خودشان اقدام خلاف قانون انجام می دهند، مردم و جامعه باید چه فکری کنند؟ آیا این موضوعات زمینه ساز سواستفاده افراد سود جو نمی شود؟ عضو موسسه زیست محیطی روستا گل ورجین متذکر شد:مگر ما جنگل و انفال را مفت به دست آورده ایم که با نام طرح ملی آن را به بهای مفت قلع و قمع کنیم؟ 

الله وردی ادامه داد: طرح ملی حساب و کتاب دارد و باید موافقت همه نهادها را کسب کند در غیر اینصورت هر اقدامی خلاف قانون است. وی خواستار برخورد قاطع قضایی با مسببین قطع درختان کهنسال تنگه ابولهیات شد و افزود: ازمدعی العموم خواهشمندیم این موضوع را پیگیری و عامل  قطع درختان تنگه ابولهیات را تحت پیگرد قانونی قرار دهد.
** ارسال نظر برای اين مطلب در تاريخ ۱۴۰۳-۰۷-۱۵ ۱۰:۲۰ بسته می شود. **
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها