به روز شده در ۱۴۰۳/۰۷/۰۸ - ۱۸:۴۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۷/۰۸ ساعت ۱۵:۰۳
کد مطلب : ۴۹۳۴۰۵

آموزش عکاسی مستند طبیعت و نکات طلایی

گروه کسب و کار: یکی از ژانرها و شاخه های محبوب و پرطرفدار عکاسی است. برای این نوع از عکاسی، اغلب دوربین های حرفه ای تر با لنزهای قوی مورد نیاز است. در عکاسی طبیعت برای گرفتن نتیجۀ بهتر باید نکاتی را رعایت کرد که در اینجا به مهم ترین آن ها اشاره خواهیم کرد.
آموزش عکاسی مستند طبیعت و نکات طلایی
نکات کلی دربارۀ عکاسی طبیعت
اگر به طبیعت و عکاسی مستند علاقه مند باشید، ممکن است بارها و بارها تصویری دیده باشید که هوش از سرتان برده باشد و هوس عکاسی طبیعت کرده باشید. این نوع از عکاسی جذاب است و نکته های بسیاری برای آموختن دارد. شاید از دور فکر کنید که این گونۀ عکاسی ساده است و به آسانی انجام می شود، ولی حقیقت چیز دیگری است. در ادامه دربارۀ عکاسی طبیعت و تکنیک های عکاسی مستند، نکته هایی کاربردی به شما خواهیم آموخت. با ما همراه باشید.با شرکت در کلاسهای آموزشگاه های عکاسی جامع نیز میتوانید این موارد را آموزش ببینید.
 
چگونه در عکاسی طبیعت به مهارت برسیم؟
1.    بسیار تمرین کنید

قبل از این که بخواهید به سراغ کار حرفه ای عکاسی مستند از طبیعت بروید، باید بسیار خوانده و آموخته باشید. عکاسی طبیعت مستلزم سفر رفتن های پی در پی است. بنابراین باید خودتان را برای رویارویی با چالش ها و موقعیت های بسیاری آماده کنید.
 
2.    تجهیزات خیلی حرفه ای لازم نیست
به خاطر داشته باشید که در شروع این سبک از عکاسی، بیشتر از تجهیزات و وسایل حرفه ای باید صبر و پشتکار برای یادگیری و ثبت لحظه های ناب داشته باشید.
 
3.    لنز مناسب انتخاب کنید
عکاسی طبیعت ژانرها و گونه های مختلفی دارد. بسته به این که به کدام حوزۀ آن علاقه دارید، باید دوربین و لنز متناسب با همان ژانر را نیز تهیه کنید. به عنوان مثال اگر قصد دارید از حیوانات وحشی مثل پرندگان و حیوان هایی که خیلی زود می ترسند عکاسی کنید، باید بهترین و دقیق ترین انواع لنز را برای دوربین خود انتخاب کنید تا بتوانید با حفظ فاصله از سوژه، دقیق ترین و بهترین لحظه ها را ثبت کنید.
 
4.    برای دوربینتان کیف مناسب انتخاب کنید
کیف مناسب برای عکاسی مستند باید به گونه ای باشد که تمام لوازم جانبی دوربین و خود آن به راحتی در درونش جا بگیرند و آسیبی به هیچ کدام آن ها نرسد و حمل آن برای خودتان نیز راحت باشد. در اغلب مواقع ضد آب بودن کیف ها نیز مهم است.
 
5.    کفش مناسب انتخاب کنید
عکاسی طبیعت معمولاً مستلزم پیاده روی های طولانی برای پیدا کردن سوژه هاست. انتخاب کفش پیاده روی مناسب و راحت در این زمینه بسیار مهم است
 
6.    از حالت مناسب عکس برداری استفاده کنید
بسته به نوع عکاسی مستند، حالت های استفاده از دوربین و عکس برداری نیز تغییر خواهد کرد. به عنوان مثال اگر سوژۀ شما حیوانات وحشی هستند که به سرعت حرکت می کنند و برای شما مهم است که از حالت های مختلف بدن آن ها عکس داشته باشید، بهتر است دوربین خود را روی حالت AF مداوم یا همان AI Servo تنظیم کنید که بتوانید از سوژۀ مورد نظر خود به صورت متناوب عکس بگیرید.
 
مراحل آموزش تکنیک های عکاسی طبیعت
آموزش تکنیک های عکاسی طبیعت، از داشتن دوربین مجهز مهمتر است. شما برای آنکه بتوانید عکس¬های حرفه¬ای بگیرید، الزاما به یک دوربین پیشرفته یا لنز بزرگ نیاز ندارید. اگر شما از خلاقیت و مهارت های دیداری خود استفاده کنید، می توانید عکس‌های زیبایی تولید کنید. شما با هر دوربینی، حتی با یک تلفن همراه، می¬توانید عکس‌های خوبی بگیرید ولی باید برای یادگیری در مورد تنظیمات موجود در دوربین خود و اینکه چگونه از آن استفاده کنید، وقت بگذارید.
 


دوربین خود را ثابت نگه دارید.
یکی از معمول ترین مسائل در شروع یک عکاسی و آموزش تکنیک های عکاسی طبیعت، از بین رفتن تمرکز یا گرفتن تصاویر کدر است. دوربین خود را با دو دست بگیرید و آرنج خود را نزدیک به بدن خود نگه دارید، به طوری که دوربین کاملا ثابت شود. که ممکن است. اگر می توانید، تصویر یک درخت، فریم درب یا ساختار دیگری را برای اضافه کردن ثبات اضافی در حین عکس گرفتن، در نظر بگیرید.

بر روی موضوع خود فوکوس کنید.
ابتدا تصميم بگيريد که قصد نمایش چه موضوع یا سوژه¬ای را دارید، در این صورت عکس شما برای بیننده روشن¬تر خواهد بود. به طور مثال اگر شما از منظره¬ای عکاسی می¬کنید و آبشار موضوع اصلی چشم انداز شماست، در آموزش تکنیک های عکاسی طبیعت، مطمئن شوید که آن را در عکس برجسته می¬کنید. به طور مشابه، اگر موضوع شما یک شخص در میان بسیاری از مردم اطراف است، به فردی که میخواهید برجسته شود، نزدیک شده و راهی را برای تمرکز و فوکوس کردن آن پیدا کنید تا بتوانید او را واضح نشان دهید.

یک پرسپکتیو متفاوت پیدا کنید.
همیشه به دنبال راه های جدید و هیجان انگیز برای سوژه عکس خود باشید. بالا و پایین را نگاه کنید. در آموزش تکنیک های عکاسی طبیعت، شما نمی¬توانید همیشه موضوع خود را حرکت دهید، ولی می¬توانید در اطراف سوژه خود حرکت کنید و موضوع خود را از یک زاویه جدید نگاه کنید. از اینکه روی زمین بخوابید و یک پرسپکتیو متفاوت از سوژه خود پیدا کنید، نترسید.

یک فریم یا قاب برای عکس خود پیدا کنید.
از عناصر در تصویر خود برای فریم موضوع خود استفاده کنید، همانطور که یک عکس را در قاب قرار می¬دهید. به طور مثال از یک درگاه یا درختان برای فریم یک منظره در دور دست استفاده کنید. این عناصر می¬توانند ابعاد تصاویر شما را نشان داده و به برجسته کردن موضوع کمک کنند

از خطوط در ترکیب عکس خود استفاده کنید
در ترکیب تصویر خود از خطوط استفاده کنید تا چشم بیننده برای دیدن موضوع شما هدایت شود. شما در آموزش تکنیک های عکاسی طبیعت، می توانید از جاده ای که به افق منتهی می¬شود، یا یک حصار که به یک گوزن می رسد و یا یک مسیر از درختانی که چشم بیننده را به یک خرمن هدایت می کند، استفاده نمایید. در اطراف چرخ بزنید و به و عناصر مختلف نگاه کنید تا چیزهایی را بیابید که این اثر را ایجاد می کند. خطوط اریب همیشه به خوبی کار می کنند.



 هم سطح با چشمان موضوع عکاسی کنید.
به جای آنکه از سگ یا گربه یا برادر کوچک خود از بالا عکاسی کنید، در سطح چشم آنها پایین بیایید، در اینصورت مانند آن خواهد بود که که آنها به طور مستقیم در دوربین خیره شده¬اند. وقتی موضوع به طور مستقیم به دوربین نگاه می¬کند، عکس جذاب تر است.

تا آنجا که می‌توانید آزمایش کنید
بسیاری از کتاب ها و مقالات راهنما، قوانین عکاسی و آموزش تکنیک های عکاسی طبیعت، را به شما می-گویند. قوانین می توانند باشند مفید باشند، اما شما باید با احساس راحتی آنها را آزمایش کنید. عکاسی دیجیتال به شما اجازه می دهد تا بدون هزینه، عکس¬های بی¬شماری بگیرید. این بدان معنی است که شما می توانید با زوایای مختلف، روشنایی های مختلف، و تکنیک های مختلف عکاسی را آزمایش کنید. دیگران را به گرفتن عکس¬های خلاق و سرگرم کننده تشویق کنید.
 
 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها