به روز شده در ۱۴۰۳/۰۷/۱۱ - ۰۱:۵۴
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۷/۱۰ ساعت ۲۲:۴۵
کد مطلب : ۴۹۳۸۰۲

 آغاز عملیات زمینی اسرائیل در جنوب لبنان 

 آغاز عملیات زمینی اسرائیل در جنوب لبنان 
گروه بین الملل: ارتش اسرائیل در بیانیه‌ای از ورود نیروهای زمینی خود به جنوب لبنان خبر داد. این ارتش در بیانیه‌ای ، اطلاع داد عملیات "محدود و منطقه‌ای" به‌طور "هدفمند" علیه اهداف حزب‌الله در روستاهای نزدیک مرز اسرائیل آغاز شده است.
ارتش اسرائیل گفته است این عملیات در هماهنگی با تصمیمات مقامات ارشد سیاسی و نظامی انجام گرفته و هدف آن نابودی "اهداف و زیرساخت‌های حزب‌الله در جنوب لبنان" است.
اسرائیل پیش از آغاز این عملیات گفته بود که یکی از اهدافش دور کردن نیروهای حزب‌الله از مناطق مرزی و فراهم کردن شرایط برای بازگشت ۷۰ هزار شهروند خود به خانه‌هایشان است که با بمباران‌های نیروهای حزب‌الله مجبور به ترک خانه‌هایشان شده بودند.
همچنین  نیروی هوایی اسرائیل اهدافی را در حومه جنوبی بیروت، پایتخت لبنان، بمباران کرد.
 حداقل هفت انفجار شدید و لرزش‌های ناشی از آن‌ها گزارش شده و ابرهای سیاه دود از مناطق نزدیک فرودگاه بین‌المللی بیروت به هوا برخاست.  در این حمله موشک‌ها و سامانه‌های موشک‌انداز حزب‌‌الله در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی بیروت منهدم شد.

توافق آمریكا و اسرائیل بر سر حزب الله
پنتاگون اعلام کرد لوید آستین وزیر دفاع آمریکا در گفت‌وگویی تلفنی با یوآو گالانت، همتای اسرائیلی خود بر سر نابودی زیرساخت‌های مورد استفاده حزب‌الله در جنوب لبنان توافق کردند.
وزیر دفاع آمریکا با انتشار پستی در صفحه شخصی‌اش در شبکه اجتماعی اکس (توییتر سابق) درباره گفتگویش با گالانت، همچنین به ایران درباره "عواقب جدی" حمله احتمالی مستقیم به اسرائیل هشدار داد.پنتاگون گفته است باید اطمینان حاصل شود تا حزب‌الله لبنان نتواند حملاتی شبیه هفتم اکتبر ۲۰۲۳ گروه  حماس علیه شهروندان اسرائیلی در شمال انجام دهد.

سوریه: در حمله اسرائیل به دمشق سه نفر کشته شدند
هم‌زمان با آغاز عملیات زمینی ارتش اسرائیل در جنوب لبنان، رسانه‌های دولتی سوریه از حمله اسرائیل به دمشق گزارش دادند.
سانا، خبرگزاری رسمی سوریه با استناد به منابع ارتش این کشور اعلام کرد که اسرائیل با استفاده از جنگنده‌ها و پهپادها از سمت بلندی‌های جولان حمله هوایی انجام داده است. حداقل سه غیرنظامی در دمشق کشته و ۹ نفر دیگر زخمی شده‌اند.اسرائیل به‌ندرت درباره حملات هوایی خود در سوریه اظهار نظر می‌کند، اما بارها هشدار داده است که اجازه نخواهد داد ایران نفوذ خود را تا مرزهای اسرائیل گسترش دهد. 

 کاخ سفید نگران حمله ایران به اسرائیل است
یک مقام آمریکایی به شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان گفت دولت بایدن نگران این است که در پی شهادت سید حسن نصرالله، ایران قصد حمله به اسرائيل را داشته باشد و به همین منظور همکاری نظامی خود را با این کشور تقویت کرده است.
بنا بر این گزارش، آمریکا همکاری‌های نظامی خود را با اسرائيل در زمینه دفاعی افزایش می‌دهد. این مقام آمریکایی نگفت که انتظار چه نوع حمله‌ای از ایران می‌رود و ارتش آمریکا چه اقداماتی انجام خواهد داد.
دولت بایدن در اواسط آوریل سال جاری میلادی و زمانی که ایران در پاسخ به شهادت افسران ارشد سپاه پاسداران در سوریه در جریان حملات اسرائيل، بیش از ۳۰۰ پهپاد و موشک را به سوی اسرائیل پرتاب کرد، دفاع چندملیتی از اسرائیل را رهبری کرد.
ترس از وقوع جنگی گسترده‌ در خاورمیانه در هفته‌های اخیر افزایش یافته است. اسرائیل حملات خود را به حزب‌الله لبنان را تشدید کرده و این گروه مورد حمایت ایران اعلام کرده است که حتی با وجود شهادت تعداد زیادی از فرماندهان ارشد خود، به نبرد ادامه خواهد داد.
پنتاگون  در بیانیه‌ای اعلام کرد که اگر ایران، متحدان یا نیروهای نیابتی‌اش از این موقعیت برای هدف قرار دادن پرسنل یا منافع آمریکا در منطقه استفاده کنند، "ایالات متحده تمام اقدامات لازم" را برای دفاع از آنها انجام خواهد داد.ژنرال پاتریک رایدر، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا، در همین رابطه به توانمندی‌های نظامی آمریکا در منطقه خاورمیانه و ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن اشاره کرد.
مقامات دولت بایدن همچنین به "شکست" طرح پیشنهادی خود برای اعلام آتش‌بس ۲۱ روزه در لبنان اذعان کردند، زیرا نخست وزیر اسرائیل به صراحت اعلام کرد که ارتش این کشور به حملات خود علیه حزب‌الله ادامه خواهد داد. این در حالی است که مقام‌های دولت بایدن امیدوار بودند آتش‌بس پیشنهادی به سرعت اجرایی شود تا در ادامه به آتش‌بس دائمی منجر گردد.
با  این حال کاخ سفید همچنان امیدوار است که تلاش‌ها برای دستیابی به یک راه حل دیپلماتیک به منظور بازگرداندن ده‌ها هزار غیرنظامی لبنانی و اسرائیلی به خانه‌هایشان هنوز ادامه یابد.
جان کربی، سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید، گفت: «من فکر می‌کنم آنچه که ما بر سر آن توافق داریم این است که باید تلاش‌هایی برای کاهش تنش در منطقه صورت گیرد. ما همچنان معتقدیم که جنگ همه جانبه با حزب‌الله، با ایران، راهی برای کاهش تنش‌ها نیست.»او در ادامه افزود که اگر اسرائيل می‌خواهد مردم شمال این کشور را "سالم و برای همیشه" به خانه‌هایشان بازگرداند، تنها راه درست این کار از طریق دیپلماسی است.
 
برچسب ها: اسرائیل
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها