به روز شده در ۱۴۰۳/۰۷/۱۱ - ۱۵:۲۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۷/۱۱ ساعت ۱۲:۵۶
کد مطلب : ۴۹۳۹۱۰
مهم‌ترین نتیجه حمله موشکی ایران

جنگ گسترده شود، همه کشورهای منطقه درگیر می‌شوند

جنگ گسترده شود، همه کشورهای منطقه درگیر می‌شوند
گروه سیاسی: شب گذشته ایران با ۲۰۰ موشک به سمت اسرائیل حمله کرد، ایران این حملات را با پشتیبانی وزارت دفاع و ارتش صورت داد. سپاه در بیانیه خود اعلام کرد که این حملات در راستای انتقام ترور سردار نیلفروشان، اسماعیل هنیه و حسن نصرالله صورت گرفته است.
 
به گزارش رویداد۲۴ ،حشمت‌الله فلاحت‌پیشه رئیس سابق کمیسیون امنیت ملی می‌گوید ایران برای جنگ تمام‌عیار آماده است و اگر اسرائیل کنترل نشود، یک جنگ تمام‌عیار رخ خواهد داد. مهم‌ترین نکات این گفتگو را در ادامه بخوانید:

****
*هدف اصلی این حملات حمایت از نیروهای مقاومت بود، زیرا اسراییل ضرباتی را وارد کرد که عمدتا ناشی از ضعف‌های مقاومت به ویژه در لبنان بود. این حملات بیشتر به احیای روحیه مقاومت می‌شود؛ به ویژه اینکه نتانیاهو  بعد از اینکه فکر کرد ایرانی‌ها پاسخ نمی‌دهند، گستاخ‌تر شده بود اما با این عملیات به نوعی این موضوع شکل گرفت که ایران هم به دنبال نوعی توازن در منطقه است.

*حمله موشکی ایران نشان  داد یک توازن جنگی‌ در منطقه وجود دارد و در این مدت بازیگران زیادی مانند آمریکا سعی کردند تا کانال‌های دیپلماتیک را ببندند، مجبور هستند دوباره کانال‌های دیپلماتیک را فعال کنند. یعنی مهم‌ترین نتیجه عملیاتی که شکل گرفت، فعال شدن کانال‌های دیپلماتیک است.

*این جنگی است که برنده نخواهد داشت و به نظرم این موضوع باعث می‌شود نوعی واقع‌گرایی در منطقه شکل بگیرد و طرف‌های مختلف به طرف دیپلماسی گرایش پیدا کنند. نتیجه کلی تحولات این است که این جنگ‌ها هیچ برنده‌ای نخواهد داشت. در نهایت طرفین باید به دیپلماسی روی بیاورند و برخی بازیگران به ویژه آمریکا باید به حمایت همه‌جانبه از اسرائیل پایان دهند. 

*این توازنی که شکل گرفت می‌تواند به پایان دادن جنگ کمک کند.
*من معتقدم اگر اسرائیلی‌ها وارد مقابله جنگ با ایران شوند، تبدیل به یک جنگ فراگیر می‌شود و عملا کشورهای مختلف منطقه هم درگیر می‌شوند. در این شرایط بازیگرانی همچون آمریکا و دیگر کشورهای منطقه، دچار آسیب می‌شوند . پس به سود همه است تا اسرائیل را کنترل کنند یا  اینکه آتش‌بس کاملی را در غزه ایجاد کنند. 

*در گذشته ایران سعی کرد پهپادها را به پرواز دربیاورد که بیش از ۸ ساعت طول کشید تا به سرزمین‌های اشغالی برسد و نوعی اعلام هشدار بود اما اینبار مستقیما با موشک‌های بالستیک به اسرائیل حمله کرد و نوعی اعلام بود که ایران هم وارد جنگ شده است. 
 
*در این شرایط، همه بوی باروت جنگ را احساس می‌کنند و شاید به همین دلیل است که این موضوع می‌تواند تقویت‌کننده دیپلماسی باشد و ترمزی باشد بر گستاخی‌های نتانیاهو.

*من معتقدم این حملات نشان داد که ایران خودش را برای یک جنگ تمام‌عیار آماده کرده است و اگر اسراییل مقابله کند جنگ تمام‌عیار خواهد شد و کل منطقه را در برمی‌گیرد. هرچقدر دور اول حملات ایران بیشتر جنبه تبلیغاتی داشت، این جنگ بیشتر جنبه عملیاتی دارد و به همین دلیل است که ایران هشدار می‌دهد اگر اسرائیل حرکتی انجام دهد، ایران آماده است جنگ را ادامه دهد. همچنین برخلاف حملات اسرائیل که با هدف گسترش جنگ صورت می‌گیرد، حمله دوم ایران هم بازدارنده بود.

*اینکه جنگ فراگیر شود یا نه بستگی دارد به نوع  بازی که بازیگران انجام می‌دهند . اگر کشورها سعی کنند کنترل کنند، جنگ کنترل می‌شود، اگر نه جنگ گسترش پیدا می‌کند و هر کشوری کمک کند یک هدف مشروع محسوب می‌شود. اگر اسرائیلی‌ها از لبنان عقب‌نشینی نکنند، شاهد گسترش جنگ در کل منطقه خواهیم بود.
** ارسال نظر برای اين مطلب در تاريخ ۱۴۰۳-۰۷-۱۸ ۱۲:۵۴ بسته می شود. **
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها