به روز شده در ۱۴۰۳/۰۷/۲۰ - ۲۲:۱۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۷/۲۰ ساعت ۱۸:۰۷
کد مطلب : ۴۹۵۳۱۹

آلایندگی صنعت انرژی جهان امسال به اوج می‌رسد

آلایندگی صنعت انرژی جهان امسال به اوج می‌رسد
گروه اقتصادی: یک شرکت مشاوره نروژی پیش‌بینی کرد انتشار دی اکسید کربن در صنعت انرژی، به دلیل کاهش هزینه‌های خورشیدی و باتری که مصرف کمتر نفت و زغال سنگ برای تولید برق را تشویق می‌کند، در سال ۲۰۲۴ به اوج خود خواهد رسید.به گزارش ایسنا، شرکت DNV در گزارش جدیدی اعلام کرد آلایندگی‌های صنعت انرژی جهان امسال به اوج خود خواهد رسید و این اتفاق، حاصل بکارگیری فزاینده انرژی خورشیدی و باتری ذخیره کننده انرژی است.
 
در این گزارش ادعا شده است: آلایندگی‌های صنعت انرژی ممکن است در نهایت تا سال ۲۰۵۰ نصف شود زیرا منابع غیرهیدروکربن انرژی، حدود ۵۰ درصد از سبد انرژی جهانی را تشکیل خواهند کرد. با این حال، شرکت DNV خاطرنشان کرد که چنین چیزی برای رسیدن به اهداف توافق اقلیمی پاریس برای متوقف کردن افزایش متوسط دمای جهانی بین ۱.۵ تا ۲ سانتیگراد، همچنان کافی نخواهد بود.
طبق این گزارش، کاهش هزینه انرژی خورشیدی و ذخیره سازی باتری، تقاضا برای زغال سنگ و نفت را کمتر کرده است و چنین اتفاقی، برای کاهش آلایندگی که در سال ۲۰۲۳ به رکورد بالایی صعود کرد، حیاتی محسوب می‌شود. شایان ذکر است که رشد ۸۰ درصدی نصب تاسیسات خورشیدی در سال ۲۰۲۳، نتوانست رشد آلایندگی این صنعت را مهار کند.

نیروی بادی هم برای کاهش آلایندگی، نقش حیاتی دارد و شرکت DNV انتظار دارد ظرفیت نیروی بادی افزایش پیدا کرده و سهم ۲۸ درصدی در تولید برق تا سال ۲۰۵۰ داشته باشد. به خصوص، پیش‌بینی می‌شود نیروی بادی فراساحلی با نرخ سالانه ۱۲ درصد رشد کند. این رشد با وجود مشکلات فعلی در رشد این صنعت که در قالب هزینه‌های بالاتر ظاهر شده‌اند و پروژه‌های برنامه‌ریزی شده را به تاخیر انداخته‌اند، روی داده است.

همچنین، فروش خودروی برقی که یک فناوری گذار به انرژی پاک شناخته می‌شود، در سال گذشته ۵۰ درصد افزایش یافت و سهمش در فروش جهانی خودروهای سواری، به ۵۰ درصد در سال ۲۰۳۱ می‌رسد. با این حال، فروش خودروی برقی کاملا متفاوت از سال گذشته است و فروش آن در اروپا کند شده و در آمریکای شمالی، آهسته شده است.

بر اساس گزارش اویل پرایس، رمی اریکسن، رئیس و مدیر اجرایی شرکت DNV اظهار کرد: فوتوولتائیک خورشیدی و باتری‌ها، گذار انرژی را هدایت می‌کنند و حتی از آنچه سابق بر این پیش‌بینی شده بود، رشد سریع‌تری دارند. وی در ادامه افزود: به اوج رسیدن آلایندگی‌ها، یک نقطه عطف برای بشریت است، اما ما اکنون باید به این متمرکز شویم که آلایندگی‌ها با چه سرعتی کاهش می‌یابند و از ابزارهای موجود برای سرعت بخشیدن به گذار انرژی استفاده کنیم.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها