به روز شده در ۱۴۰۳/۰۸/۰۷ - ۱۷:۵۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۸/۰۷ ساعت ۱۳:۲۶
کد مطلب : ۴۹۸۲۷۹

متغیرهای اقتصادی به نفع بازار چرخیده است

متغیرهای اقتصادی به نفع بازار چرخیده است
گروه اقتصادی: آنچه فعالین بازار این روزها دنبال می‌کنند، بیشتر جنبه سیاسی و نظامی دارد. هرچند متغیرهای کلان اقتصادی مانند نرخ بهره، نرخ تورم، نوسان نرخ ارز آزاد و نیمایی، بودجه دولت و نظایر آن نهایتا بر بازده مورد انتظار و روند سودسازی شرکت ها تاثیر بسیار مهمی دارد اما نباید از این واقعیت که تحولات نظامی-سیاسی سطح اهمیت بالاتری دارد، فرار کنیم.

این نگرانی که اسرائیل پاسخ سختی خواهد داد، باعث ریزش بازار شد. فعالین اقتصادی انتظار نداشتند که جمهوری اسلامی وعده صادق 2 را اجرا کند و حمله موشکی سپاه بدون در نظر گرفتن ابعاد اقتصادی آن، موج های بزرگی در بازارهای ارز، طلا و نهایتا سهام ایجاد کرد.
 
در روی دیگر سکه، اسرائیلی ها پس از تعطیل شدن بازارهای جهانی، حمله خود را انجام دادند. متاسفانه این حمله آن ها منجر به شهادت چند تن از نیروهای ارتش کشور شد. این ذهنیت وجود دارد که با توجه به آغاز مذاکرات در هفته جاری و با توجه به بیانیه روز گذشته نیروهای مسلح، جمهوری اسلامی حاضر است برای تحقق این توافق، صبورانه عمل کند ازین زاویه فردای روز حمله اسرائیل، با توجه به ابعاد آن که کمتر از تهدیدات اعلامی آن ها بود، دلار آزاد اصلاح کرد و بازار سهام مثبت شد.

هفته آینده انتخابات آمریکا خواهد بود. بازارها در کوتاه مدت از انتخاب ترامپ، تاثیر هیجانی نمی‌گیرند و این تاثیر جزئی خواهد بود. اگر ترامپ بتواند با سیاستی، چین را وادار به کاهش خرید نفت از ایران کند، این می‌تواند درآمد ارزی دولت را کاهش، قیمت ارز در بازار آزاد را افزایش و سیاست های ضدتولید و غیر منطقی توسط دولت را افزایش دهد اما به طور کلی برداشت اولیه این است که چینی ها به خواستهء ترامپ مبنی بر تحت فشار قرار دادن ایران، بها نمی‌دهند که این مساله در میان مدت و بلند مدت مشخص می شود لذا تاثیر اولیه ترامپ محدود خواهد بود و زمان تعیین کننده تاثیر او خواهد بود با این حال بنابه دلایلی، معتقدیم که چینی ها به شکل محسوس خرید نفت از ایران را کاهش نمی دهند و تاثیر ترامپ در بعد روانی بیشتر از واقعیات خواهد بود. در صورت انتخاب هریس نیز، به نظر می‌رسد سیاست‌های دموکرات‌ها همچنان پابرجا باشد. انتخاب ترامپ تنها در صورتی که منجر به عدم حمایت از اوکراین و اجبار این کشور به صلح با روسیه و ایجاد افتراق در اتحادیه اروپا شود می تواند برای جمهوری اسلامی کارکردهایی داشته باشد.
 
نتیجه: متغیرهای اقتصادی به نفع بازار چرخیده است لذا اگر مستقل از ورژن‌های وعده صادق و انتخابات آمریکا می‌خواستم اظهارنظری کنم، با اطمینان نسبتا خوبی عرض می کردم که روند بازار صعودی و ادامه دار خواهد بود. در خصوص انتخابات آمریکا، وزن ترامپ را در واقعیت کمتر از تصورات می دانم که به سبب دوقطبی شدن تقریبی جهان در دوره بایدن است. در خصوص وعده صادق، از بابت شهادت هموطنان خود در ارتش ایران، مانند هر ایرانی دیگری ناراحت و غمگینم. احتمال پاسخ نظامی جمهوری اسلامی را به سبب مذاکرات و مانع شدن از تضعیف بیشتر حزب الله اندک می‌دانم اما اگر صلحی نباشد و اسرائیل تحرکات نظامی را افزایش دهد، در آن صورت باید جانب احتیاط را در نظر گرفت.
مرجع : بیدار بورس
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها