به روز شده در ۱۴۰۳/۰۸/۰۱ - ۰۰:۰۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۷/۳۰ ساعت ۱۹:۵۰
کد مطلب : ۴۹۷۰۸۹

شکاف جنسیتی در انتخابات آمریکا

شکاف جنسیتی در انتخابات آمریکا
گروه بین الملل: در فاصله کمتر از ۲۰ روز تا انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، تاثیر شکاف جنسیتی بر انتخاب کاندید‌اها اهمیت بیشتری پیدا کرده است. یافته‌های چند نظرسنجی نشان می‌دهد کامالا هریس از محبوبیت بیشتری در میان رای‌دهندگان زن برخوردار است و در سوی مقابل، مردان از دونالد ترامپ حمایت می‌کنند.
انتظار می‌رود برای سومین دوره متوالی، نتیجه نهایی انتخابات تنها با اختلاف ده‌ها هزار رای در چند ایالت کلیدی تعیین شود.
در چنین شرایطی، رای‌دهندگان زن و دغدغه‌های آن‌ها نقش مهمی در انتخاب رییس‌جمهوری آتی آمریکا ایفا خواهد کرد.
بر اساس یافته‌های نظرسنجی‌ها، «شکاف جنسیتی» که از سال ۱۹۸۰ در تمامی دوره‌های انتخابات ریاست‌جمهوری وجود داشته، اکنون به بالاترین حد خود رسیده است.
شکاف جنسیتی در این زمینه را می‌توان به‌عنوان تفاوت حاشیه رای زنان و مردان در میان حامیان دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات تعریف کرد.
روزنامه‌ گاردین در همین باره نوشت شکاف جنسیتی به‌ویژه برای حزب دموکرات و نامزد مورد حمایت آن، کامالا هریس، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، زیرا «آن‌ها باید زنان را با اختلاف بیشتری نسبت به مردانی که از دست می‌دهند، به دست آورند».
انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده روز ۱۵ آبان (پنجم نوامبر) برگزار می‌شود و دونالد ترامپ و کامالا هریس، به نمایندگی از دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات، به‌عنوان دو نامزد اصلی در آن به رقابت خواهند پرداخت.در حالی که نظرسنجی‌ها از برتری اندک هریس بر ترامپ حکایت دارند، دو روزنامه گاردین و وال‌استریت ژورنال،  با بررسی نظرسنجی‌ها در هفت ایالت چرخشی، از روند رو به رشد حمایت رای‌دهندگان از ترامپ در این ایالت‌های کلیدی خبر دادند.
گاردین در ادامه مطلب  خود در خصوص اهمیت شکاف جنسیتی در نتیجه انتخابات آتی ایالات آمریکا، چند نظرسنجی را مورد بررسی قرار داد.یافته‌های یک نظرسنجی که در ماه سپتامبر از سوی دانشگاه کوینیپیاک منتشر شد، از شکاف جنسیتی ۲۶ درصدی در میان حامیان ترامپ و هریس حکایت دارد.بر اساس این پیمایش، ۵۳ درصد زنان از هریس و ۴۱ درصد زنان از ترامپ حمایت می‌کنند. در سوی مقابل، ۵۴ درصد مردان حامی ترامپ هستند و ۴۰ درصد آنان به هریس رای خواهند داد.
نتایج نظرسنجی دانشگاه سافِک که در ماه آگوست انجام شد، نشان می‌دهد شکاف جنسیتی میان رای‌دهندگان می‌تواند حتی بیش از این باشد و به ۳۴ درصد برسد.پژوهش‌گران دانشگاه سافک با بررسی داده‌های به دست آمده چنین نتیجه‌گیری کردند که ۵۷ درصد زنان به هریس و تنها ۳۶ درصد آنان به ترامپ رای می‌دهند؛ این در حالی است که ترامپ از حمایت ۵۱ درصدی مردان برخوردار است اما این عدد برای هریس از ۳۸ درصد فراتر نمی‌رود.
به گزارش گاردین، این تفاوت قابل توجه از دغدغه‌های متفاوت زنان و مردان نشات می‌گیرد. بر اساس نتایج نظرسنجی مشترک روزنامه نیویورک‌ تایمز و کالج سیِنا که در ماه آگوست در ایالت‌های چرخشی انجام گرفت، اقتصاد و تورم مهم‌ترین مسائل برای رای‌دهندگان مرد به شمار می‌روند.برای زنان اما پایان خودخواسته بارداری، اقتصاد و تورم از نظر میزان اهمیت در یک سطح قرار دارند.
گاردین نوشت پس از تصمیم جنجالی دیوان عالی آمریکا در خصوص پایان خودخواسته بارداری، این مسئله برای بسیاری از زنان به یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های انتخاباتی تبدیل شده است.
در تیرماه ۱۴۰۱، دیوان عالی آمریکا حکم تاریخی ۵۰ سال پیش خود موسوم به «رو علیه وید» را در خصوص به رسمیت شناختن حق زنان در قانون اساسی برای پایان خودخواسته بارداری لغو کرد.با این حکم، قدرت تصمیم‌گیری درباره پایان خودخواسته بارداری به ایالت‌های آمریکا واگذار شد که این امر می‌تواند به محدودیت شدید یا ممنوعیت این حق منجر شود.دونالد ترامپ در فروردین‌ماه اعلام کرد با ممنوع کردن حق پایان خودخواسته بارداری در سطح ملی مخالف است و اختیار تصمیم‌گیری در این خصوص باید به ایالت‌های این کشور واگذار شود.گاردین در ادامه مطلب خود نوشت شمار زنان جوانی که برای مشارکت در انتخابات آتی آمریکا ثبت نام کرده‌اند، بی‌سابقه بوده است؛ آن‌ها دلیل این امر را دغدغه خود درباره حق پایان خودخواسته بارداری عنوان کرده‌اند.
آمار نشان می‌دهد شمار زنان سیاه‌پوست در بازه سنی ۱۸ تا ۲۹ سال که برای شرکت در انتخابات ایالات متحده اعلام آمادگی کرده‌اند، در مقایسه با سال ۲۰۲۰ تقریبا سه برابر شده است.
میزان مشارکت زنان لاتین‌تبار در همین بازه سنی نیز در مقایسه با دوره پیشین انتخابات آمریکا ۱۵۰ درصد رشد داشته است.
مسئله شکاف جنسیتی و تاثیر آن بر انتخابات آمریکا پیش‌تر نیز توجه رسانه‌ها و ناظران را به خود جلب کرده بود.
روزنامه وال‌استریت ژورنال در مردادماه گزارش داد بر اساس نظرسنجی‌ها، زنان آمریکایی زیر ۳۰ سال در انتخابات ریاست‌جمهوری و کنگره، از حزب دموکرات حمایت خواهند کرد. این در حالی است که مردان در این گروه سنی در انتخابات آتی، به نامزدهای جمهوری‌خواه رای می‌دهند.
 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها