به روز شده در ۱۴۰۳/۰۸/۰۷ - ۲۳:۰۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۸/۰۷ ساعت ۲۱:۱۹
کد مطلب : ۴۹۸۳۶۴

دوپارگی میان اروپاگرایان و روس‌گرایان درگرجستان

دوپارگی میان اروپاگرایان و روس‌گرایان درگرجستان
گروه بین الملل: کمیسیون انتخابات گرجستان  اعلام کرد که حزب حاکم گرجستان در انتخابات پارلمانی روز شنبه نزدیک به ۵۴ درصد آرا را به دست آورد. این در حالی است که احزاب اپوزیسیون نتایج را به چالش کشیدند و هیات‌های نظارتی نیز از بروز تخلفات عمده خبر می‌دهند.
با توجه به اتمام شمارش آراء اخذ شده در قریب به اتفاق همه حوزه‌ها، نتیجه اعلام شده ضربه‌ای سخت برای گرجستان‌های طرفدار غرب بود، چرا که رای‌دهندگان گرجستانی به این انتخابات به دیده مصافی بین «حزب حاکمِ طرفدار روابط عمیق‌تر با روسیه» و «احزاب اپوزیسیونِ طرفدار ادغام سریع‌تر با اتحادیه اروپا» نگاه می‌کردند.
به گفته کمیسیون انتخابات گرجستان، حزب «رویای گرجستان» با کسب چهارمین پیروزی متوالی خود، ۸۹ کرسی پارلمان را به خود اختصاص خواهد داد که تنها یک کرسی کمتر از انتخابات سال ۲۰۲۰ دارد و این در حالی است که چهار حزب اپوزیسیون غرب‌گرا در مجموع فقط ۶۱ کرسی به دست آورده‌اند.
مجموعه‌ای از تخلفات  توسط ۳ هیات نظارتی جداگانه – متشکل از سازمان ۵۷ کشوری امنیت و همکاری اروپا (OSCE)، سازمان‌های غیرانتفاعی آمریکایی و یک ناظر انتخابات گرجستانی – گزارش شده است.این گروه‌ها گفتند که تخلفات ادعایی، از جمله پر کردن برگه‌های رای توسط دیگران، رشوه، ارعاب رای دهندگان و خشونت در نزدیکی مراکز رای گیری، ممکن است بر نتیجه انتخابات تأثیر گذاشته باشد اما با این حال، این ناظران نتایج انتخابات را تماما تقلبی اعلام نکردند. ایراکلی کوباخیدزه، نخست‌وزیر گرجستان گفت که همین نتیجه‌گیری ناظران نشان می‌دهد که هیچ شکی در مشروعیت انتخابات وجود ندارد.
تخلفات ادعایی، از جمله پر کردن برگه‌های رای توسط دیگران، رشوه، ارعاب رای دهندگان و خشونت در نزدیکی مراکز رای گیری، ممکن است بر نتیجه انتخابات تأثیر گذاشته باشد اما با این حال، ناظران نتایج انتخابات را تماما تقلبی اعلام نکردند.در عین حال، چهار حزب اپوزیسیون طرفدار غرب اعلام کردند که نتایج انتخابات را به رسمیت نخواهند شناخت و برخی از اعضای منتخب متعهد شدند که مجلس جدید را بایکوت ‌کنند و از هواداران خود خواستند تا به خیابان‌ها بیایند.
نیکا گوارامیا، رهبر حزب اپوزیسیون «ائتلاف برای تغییر» با استناد به رای‌پرسی‌های انجام شده در هنگام خروج مردم از شعب، نتیجه اعلامی را «کودتای قانون اساسی» و مصداقی از «غصب کردن قدرت» خواند. حزب او به دو رای‌پرسی از مردم در بیرون از شعب رای‌گیری اشاره دارد که نشان می‌دهد احزاب اپوزیسیون اکثریت کرسی‌های پارلمان را به دست می‌آوردند.
تینا بوکوچاوا، رهبر حزب اپوزیسیون «جنبش متحد ملی» نیز گفت که انتخابات «دزدیده شده» است و خواستار تظاهرات عمومی شد.بیدزینا ایوانیشویلی، کودک پابرهنه‌ای که میلیاردر شد و به بنیانگذار حزب «رویای گرجستان» تبدیل شد مبارزات زیادی برای دور نگه داشتن گرجستان از جنگ جاری در اوکراین انجام داد، پیروزی حزبش را قوی‌ترین عملکرد آن از سال ۲۰۱۲ تا کنون خواند و از آن تمجید کرد.اطلاعات کمیسیون انتخابات نشان می‌دهد که حزب حاکم در برخی از مناطق روستایی با اختلاف زیاد ۹۰ درصدی برنده شد، اگرچه در شهرهای بزرگتر عملکرد ضعیف‌تری داشت.حزب رویای گرجستان در سیاست‌های اعلامی خود می‌گوید که تمایل دارد گرجستان به اتحادیه اروپا بپیوندد، با این حال بروکسل درخواست این کشور را به دلیل تمایلات اقتدارگرایانه در حزب حاکم متوقف کرده است.
این حزب قوانینی را در مورد «عُمّال خارجی» و محدودیت‌هایی بر حقوق دگرباشان به تصویب رساند که با واکنش غرب مواجه شد، اما از سوی برخی مقامات روسی تحسین شد.
سالومه زورابیشویلی، رئیس جمهور گرجستان که پستی تشریفاتی در این کشور دارد یکی از متحدان سابق حزب حاکم بود ولی حالا به منتقدان سرسخت آن تبدیل شده است.
گرجستان سال‌ها به عنوان یکی از غرب‌گراترین کشورهای برآمده از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی قلمداد می‌شد، کما اینکه نظرسنجی‌ها نشان می‌داد که بسیاری از گرجی‌ها از روسیه به دلیل حمایتش از دو منطقه جداشده از کشورشان متنفر بودند.روسیه و گرجستان در سال ۲۰۰۸ بر سر استان شورشی اوستیای جنوبی جنگ کوتاهی داشتند که با شکست گرجستان به پایان رسید.
حالا این نتیجه انتخابات، هدف اتحادیه اروپا برای عضوگیری کشورهای دیگر از شوروی سابق را پیچیده می‌کند.وزارت امور خارجه آلمان، استونی و لتونی نسبت به تخلفات انتخاباتی گزارش شده ابراز نگرانی کردند.
 
برچسب ها: گرجستان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها