گروه اقتصادی: چین به تازگی قطاری را آزمایش کرده است که گفته میشود سریعترین قطار تجاری جهان است و پیش بینی میشود سال ۲۰۲۵ فعالیت خود را آغاز کند.به گزارش بازار، این قطار که «CR۴۵۰» نام دارد با سرعت آزمایشی ۴۵۰ کیلومتر در ساعت مسیر آزمایشی از تیانجین به پکن را پیموده است.
وقتی از کنار به قطار نگاه کنید شبیه یک فلش به نظر میرسد. دماغه براق و گلولهای شکل آن دارای خطوط کمی زاویه دار و کابین خلبان دارای چراغهای تنفسی تزئینی است.به گزارش رسانههای چینی، ماه گذشته یک تصویر ویدیویی آزمایشی منتشر شده بود که قطاری را با علامت CR۴۵۰AF-۰۰۰۱ نشان میداد، در حالی که آخرین تصاویر مربوط به یک قطار CR۴۵۰ هشت واگنه است که شماره سریال آن با نوار سفید پوشانده شده.
قطار گلولهای (پرسرعت) CR۴۵۰، جدیدترین مدل قطار سریع السیر چین است که به تازگی طراحی شده و میتواند با سرعت ۴۰۰ کیلومتر در ساعت، تردد تجاری داشته باشد. این مدل جدید به طور قابل توجهی سریعتر از قطارهای سریع السیر «CR۴۰۰ Fuxing» است که در حال حاضر مشغول کارند و ۳۵۰ کیلومتر در ساعت سرعت میگیرند.
بر اساس اعلام راه آهن چین، قطار CR۴۵۰ در مقایسه با CR۴۰۰، دوازده درصد سبکتر است، ۲۰ درصد انرژی کمتری مصرف میکند و عملکرد ترمزگیری آن ۲۰ درصد بهبود یافته است. پروژه نوآوری CR۴۵۰ همچنین شامل نوآوریهای فناوری در زیرساخت ها، از جمله راه آهنهای پرسرعت، پلها و تونلها میشود.
چین ادعا میکند بزرگترین شبکه راه آهن پرسرعت جهان را به منظور پاسخ به تقاضای فزاینده مردم برای سفر راحت و آسان ساخته است. بر اساس دادههای موجود تا آوریل ۲۰۲۴، کل طول عملیاتی شبکه راه آهن پرسرعت این کشور با قطارهای سریع السیر Fuxing در ۳۱ منطقه استانی در سراسر این کشور، از ۴۵ هزار کیلومتر فراتر رفته است.
تصاویر منتشر شده، بدنه این قطار هشت واگنه بدون رنگ را نشان میدهد، اما علامت Fuxing قطارهای گلولهای چین بر روی آن قابل مشاهده است که نشان میدهد قطار جدید بر پایه CR۴۰۰ که در سال ۲۰۱۷ معرفی شد، ساخته شده است.
بر اساس جزئیات منتشر شده در ماه سپتامبر، شبکه راه آهن چین در یک روز، بیش از ۱۰ میلیون مسافر را جابجا میکند که همین امر آن را به شلوغترین سیستم ریلی جهان تبدیل کرده؛ خدمات پرتکاپویی که نشان دهنده سرزندگی چین است.
شبکه راه آهن چین به ۹۹ درصد از شهرهای سراسر این کشور هر یک با جمعیت بیش از ۲۰۰ هزار نفر میرسد و شبکه راه آهن سریع السیر نیز ۹۶ درصد از شهرهای آن را هر کدام با جمعیتی بیش از ۵۰۰ هزار نفر، پوشش میدهد.گمانه زنیهایی در مورد مسیر قطار جدید CR۴۵۰ صورت گرفته که بر اساس آنها گفته میشود خط مرکزی «چنگدو - چونگ چینگ» در غرب چین میتواند مسیر احتمالی این قطار باشد چرا که خط پکن - شانگهای ممکن است نیاز به ارتقا داشته باشد.