به روز شده در ۱۴۰۳/۰۹/۰۷ - ۰۰:۲۵
 
۱۷
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۴/۰۸ ساعت ۱۳:۵۵
کد مطلب : ۸۲۴۹۴
هواپيماهاي MD متعلق به يك شركت ورشكسته‌اند

با هواپيماي‌MD در تابستان هرگز پرواز نكنيد

گروه جامعه: طبق بخشنامه هواپیمایی زاگرس، برای پروازهای فرودگاههای امام (ره)، مهرآباد و مشهد، از ساعت 11 صبح تا ساعت 19، تنها 145 صندلی و برای فرودگاههای اصفهان، شیراز، تبریز، کرمان و یزد از ساعت 11 صبح تا ساعت 24، تنها 135 صندلی از هواپیماهای ام دی به فروش می رسد.
با هواپيماي‌MD در تابستان هرگز پرواز نكنيد
 پس از آنکه هواپیماهای توپولف روسی مسافران ایرانی را به آسمان بردند و برنگرداندند، مسئولان سازمان هواپیمایی کشوری، در اقدامی که آن زمان جزء فوریت های تصمیم گیری محسوب می شد، برنامه ریزی گسترده و سریعی را برای جایگزینی این هواپیماهای روسی اجرا کردند و هواپیماهای ام‌.دی جایگزین آن پرنده ها شد. اگرچه این هواپیماها با نام بویینگ و جزیی از تولیدات آن در ایران شناخته شده اند اما شرکت مک دانل داگلاس تولید کننده این هواپیماها، در سال 1995 ورشکسته اعلام شد و شرکت بوئینگ هرچه در آشیانه‌ های مک دانل داگلاس بود، به نام خود تصاحب کرد.

بنابراین هرگز بوئینگ صاحب طراحی و راه اندازی سری های ام دی -80 نبوده است. یکی از انتقاداتی که در زمان رونق خرید و استفاده از هواپیماهای ام دی در ایران، در رسانه های کشورمان مطرح شد، این بود که با وجود آنکه این پرنده ها، ایمنی خوبی دارند اما در گرمای زیاد، احتمال رخداد سانحه برای آنها وجود دارد چراکه هواپیماهای ام.دی، برای پرواز در شرایط جغرافیایی شبیه ایران ساخته نشده اند و با شرایط جغرافیایی کشورهای آمریکایی و یا اروپای شمالی همسوتر است.

در حالی که از زمان ورود هواپيماي MD به ايران، تاكنون دهها هزار ساعت پرواز توسط اين هواپيما انجام شده و ميليون ها نفر مسافر توسط اين مدل هواپيما جابجا شده است، این ابهام مهم درباره این پرنده همچنان پابرجاست که اگر دمای هوا، مثلا به 40 درصد یا بیشتر برسد این هواپیما توانایی پرواز با حداکثر ظرفیت را نخواهد داشت مگر این ‌که از وزن آن کاسته شود، یعنی یا تعداد مسافرانش را کم کند یا بار کمتری حمل کند که در نتیجه یکی از مهمترین عوامل تاخیر در تابستان با پروازهای MD این موضوع مهم خواهد بود. این شایعات و ابهامات درباره مشکلات فنی هواپیماهای ام دی همچنان جریان دارد تا اینکه به بخشنامه ای از هواپیمایی زاگرس دست یافتيم که نشان می دهد، موضوع مشکلات این هواپیما در هوای گرم کاملا جدی اما بی سر و صدا، واقعیت دارد.
بر اساس ابلاغیه معاونت بازرگانی هواپیمایی زاگرس که یکی از ایرلاین هایی است که بیشترین استفاده از هواپیماهای ام دی را در کشورمان دارد، با توجه به فصل گرما و محدودیت های وزنی هواپیما، سهمیه پروازهای هواپیمایی زاگرس برای هواپیمای MD، از مبدا فرودگاههای مهرآباد، امام (ره)، مشهد، اصفهان، شیراز، تبریز، کرمان و یزد مشخص شده است. طبق این بخشنامه، برای فرودگاههای امام (ره)، مهرآباد و مشهد، از ساعت 11 صبح تا ساعت 19، تنها 145 صندلی و برای فرودگاههای اصفهان، شیراز، تبریز، کرمان و یزد از ساعت 11 صبح تا ساعت 24، تنها 135 صندلی به فروش می رسد.

همچنین هواپیمای ایرباس 320 این ایرلاین نیز از تاریخ 11 خردادماه که مصادف با روز صدور این بخشنامه است، با 160 صندلی پرواز خواهد کرد و مشخص نیست چرا چنین تصمیم ناگهانی برای هواپیماهای ایرباس این هواپیمایی اتخاذ شده است. بر اساس اطلاعات منابع رسمی، ظرفیت هواپیماهای ام دی مشابه انواعی که در کشورمان پرواز می کنند، حدود 170 نفر است که با بخشنامه مذکور، عملا حدود 20 درصد از ظرفیت این هواپیماها در ایام گرم سال، خالی خواهد ماند.
مرجع : صبحانه‌آنلاين

شاهین
United Kingdom
۱۳۹۴/۰۴/۰۸ ۱۴:۱۷
چشم ! با همون لامبورگینی خودمون میریم بهتره !
ممنون که اطلاغ رسانی کردین :/ (311696)
رضا
United States
۱۳۹۴/۰۴/۰۸ ۱۵:۲۱
با این که هیچ سودی از هیچ کسی نمی برم اما این نامه شدیدا ریختش مشکوکه به شدت فتوشاپی نشون میده! (311715)
یک ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۰۸ ۱۵:۳۳
این هم مانند روغن پالم،سوسیس گربه ای ،پارازیت سرطانزا ،سموم کشاورزی و.... تا عمر گروهی رو بر باد نده کسی کاری براش نمی کنه
زنده باد رسانه های با شرفی که واقعیات رو می نویسند (311718)
AL
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۰۸ ۱۵:۳۹
همین هواپیمایی زاگرس این قدر صندلیهاش به هم نزدیکه که در موقع خطر نمی تونی سرت رو روی زلنوهات بذاری تازه برای فردی مثله من که قد بلندی ندارم (311720)
مهربانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۰۸ ۱۷:۱۴
عجب روزگاری شده چی بگم؟؟؟ (311771)