به روز شده در ۱۴۰۳/۰۹/۱۳ - ۱۹:۲۳
 
۶۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۴/۱۱ ساعت ۱۰:۱۷
کد مطلب : ۸۲۸۱۶

پاسخ صادق زیباکلام به اصلاح‌طلب سابق

گروه سياسي: صادق زيباكلام گفت: "اصلاح‌طلبان در میان خود چهره‌های شاخص زیادی دارند که از آنها استفاده کنند اما مشکلاتی وجود دارد و اجازه این کار به آنها داده نمی‌شود."
به گزارش فرارو، وي در واكنش به اظهارات عباس عبدی (از روزنامه نگاران سابقا اصلاح‌طلب) در گفت‌وگویی با خبرگزاری فارس گفته است: «اگر اصلاح‌طلبان بی‌خاصیت نبودند، کسی تا این حد با هاشمی کاری نداشت. ... الآن تخم‌مرغ اصلاح‌طلبان سبد ندارد و باید آن را در سبد ایشان بگذارند. اگر اصلاح‌طلبان خود به شکل مستقل در عرصه سیاسی بودند، خیلی به ایشان کار نداشتند». می گوید: حضور چهر‌هایی همچون هاشمی رفسنجانی، ناطق نوری، سید حسن خمینی، حسن روحانی و حتی محمدرضا عارف که از اساس اصلاح‌طلب نبوده‌اند در میان این جریان نشانه سبد نداشتن اصلاح‌طلبان نیست بلکه نشانه ایجاد تغییراتی در جریان‌های سیاسی کشور است که اصلاحات دوم خردادی را به سمت یک جریان دموکراسی خواه برده است.

او ضمن تأکید بر اینکه مسئله اصلی اصلاح‌طلبان در شرایط کنونی چگونگی تعامل با هاشمی رفسنجانی و ... نیست و آنها دو چالش مهم پیش رودارند، گفت: چالش نخست؛ رد صلاحیت‌های احتمالی از طریق شورای نگهبان است و چالش دوم؛ ارائه فهرست واحد و انسجام درونی. وی توضیح داد: به نظر می‌رسد که خیلی از نامزدهای اصلاح‌طلبان یا نامزدهای نزدیک به اصلاح‌طلبان و حتی نزدیک به دولت به اتهام فتنه رد صلاحیت شوند. به همین خاطر است که آتش فتنه را شعله‌ور نگاه داشته‌اند تا مستمسکی برای رد صلاحیت‌های گسترده داشته باشند.

این کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: اتحاد و انسجام درونی اصلاح‌طلبان نیز مسئله قابل‌توجه دیگر است. بدترین سناریو برای جریان اصلاحات این است که افراد نزدیک به عارف، نزدیکان به هاشمی، سید حسن خمینی و رییس دولت اصلاحات، شورای هماهنگی اصلاحات، ندای ایرانیان و جبهه متحد اصلاح‌طلبی هرکدام فهرست جداگانه‌ای ارائه کنند و این همان خودکشی سیاسی است که در تیر 84 هم تجربه شد.

به گفته وی مهم‌ترین مسئله برای اصلاح‌طلبان در شرایط فعلی این است که بتوانند با اتخاذ رویکرد مناسب پیروزی به‌دست‌آمده در انتخابات 24 خرداد 92 را تکرار کنند. رمز موفقیت در آن انتخابات هم ائتلاف اصلاح‌طلبان و جریانات میانه‌رو حول محور روحانی بود لذا اگر در اسفندماه امسال نیز همین وحدت حفظ شود و اصلاح‌طلبان یک فهرست واحد ارائه کنند احتمال پیروزی آنها در انتخابات مجلس زیاد خواهد بود. زیباکلام افزود: در مورد رد صلاحیت‌ها هم تنها کاری که می‌توان کرد این است که در سخنرانی‌ها، روزنامه‌ها و سایت‌ها از شورای نگهبان بخواهیم که فرایند تائید صلاحیت کاندیداها در چارچوب قانون انجام شود با لفاظی و به‌کارگیری عباراتی مثل رد صلاحیت و احراز صلاحیت از این چارچوب خارج نشود.

این استاد دانشگاه در پاسخ به این سؤال که ضرورت وحدت و ائتلاف که در انتخابات پیشین هم صورت گرفت به معنی وضعیتی که عباس عبدی آن را بی سبدی اصلاح‌طلبان می‌داند، نیست؟ نیز گفت: من با این تعبیر موافق نیستم. شما اگر در سال 92 از رأی‌دهندگان به روحانی نظرسنجی می‌کردید او را اصلاح‌طلب نمی‌دانستند. اکنون هم در اردوگاه اصلاح‌طلبی روحانی را اصلاح‌طلب نمی‌دانند. زیباکلام هم همچون عبدی به حمایت ملی مذهبی‌ها از اصلاح‌طلبان اشاره کرد اما نام آن را ائتلاف سیاسی گذاشت و گفت: ذات فعالیت سیاسی همین ائتلاف‌ها است.

وی افزود: برعکس آقای عبدی معتقد هستم که اصلاح‌طلبان در میان خود چهره‌های شاخص زیادی دارند که تخم‌مرغ‌هایشان را در سبد آنها گذارند اما مشکلاتی وجود دارد که به آنها اجازه این کار را نمی‌دهند. اکنون‌که سه تشکل مهم اصلاح‌طلبان – دفتر تحکیم وحدت که بازوی اصلی اصلاحات در دانشگاه بود، حزب مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب – غیرقانونی اعلام‌شده است عملاً تنها روحانیون مبارز فرصت فعالیت دارند.

این کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: در این شرایط با علم به اینکه آقای هاشمی رفسنجانی، ناطق نوری، سید حسن خمینی و حتی محمدرضا عارف به معنی اصلی اصلاح‌طلبی- دوم خردادی - اصلاح‌طلب نیستند باید به شیوه جبهه‌ای فعالیت کرد. اکنون جبهه‌ای ایجادشده است که بیش از اصلاح‌طلب بودن، دموکراسی خواه است. زیباکلام در پاسخ به اینکه آیا معنی فعالیت جبهه‌ای و فعالیت سیاسی تحت لوای دموکراسی خواهی به‌جای اصلاح‌طلبی ایجاد تغییرات اساسی در مرزبندی جریانات سیاسی کشور است، گفت: بله به‌مرورزمان جریان اصلاح‌طلبی تغییریافته و تکامل پیداکرده است لذا امروز به‌تدریج جنبش دموکراسی خواهی شکل‌گرفته است زیرا مهم‌ترین مسئله داخل کشور تلاش در جهت گسترش فضای دموکراسی در کشور است.

وی در توضیح این مطلب گفت: وقتی ندای ایرانیان اعلام موجودیت کرد حرف‌وحدیث‌های زیادی بود. عده‌ای می‌گفتند که باید آن را اصلاح‌طلب بدانیم یا ندانیم، برخی می‌گفتند که مورد تائید رهبری اصلاح‌طلبان هست یا نیست و ... . در آن زمان هم گفتم که نباید وارد این مسائل پیچیده شد زیرا آنها باید در مقاطعی نسبت به جریان‌های مربوط به دموکراسی موضع‌گیری کنند و این جامعه است که آنها در این جریان تعریف می‌کند یا نمی‌کند. در مورد چهره‌های سیاسی نیز همین‌طور است.

زيباكلام ادامه داد: آقای هاشمی یا سید حسن خمینی هیچ جا فرمی پر نکرده‌اند که خود را اصلاح‌طلب معرفی کنند اما مواضع آنها در سالها اخیر سبب شده است که جامعه آنها را در جایگاه رهبری اصلاحات به معنی جنبش دموکراسی خواه تعریف کند. به این ترتیب تغییر در مرزبندی جریان‌های سیاسی کشور و موضع‌گیری‌های بسیاری از چهره‌های شاخص سیاسی همان چیزی است که فعالان و تحلیلگران مسایل سیاسی در خصوص آن اتفاق نظر دارند اما هنوز در مورد نام‌گذاری آن وحدتی حاصل نشده است.

حبيب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۱۱ ۱۰:۲۴
چقدر از اين گروگانگير از خودراضي و متكبر بدم مياد (312131)
سبحان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۱۱ ۱۱:۳۹
کار امروز آقای عبدی من رو یاد الهه راستگو انداخت اصلاحات به امثال اینا احتیاجی نداره
زنده باد اصلاحات زنده باد هاشمی (312150)
۱۳۹۴/۰۴/۱۱ ۱۴:۱۲
تفکر اصلاح طلبی اصالت ندارد . همه اش کپی و تقلید است ، اصلا دنبال اصلاح نیست ، دنبال این است که ببیند دنیا چه خبر است ، ایران را هم با آن هماهنگ کند . حالا اینکه دنیا دست کیست و چه می کند اهمیتی ندارد. (312203)
على از قم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۱۱ ۱۰:۳۰
بسيارسنجيده وجامع بود، (312133)
======
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۱۱ ۱۰:۳۶
مردم باید به اصلاح طلبان رای دهند (312134)
یک ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۱۱ ۱۰:۴۱
البته خود آقای هاشمی با تغییرات فکری در دهه گذشته ،از خیلی از اصلاح طلبان فعلی اعتقاد بیشتری به دموکراسی دارد (312135)
یک ایرانی1
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۱۱ ۱۰:۵۸
ضمن اعلام موافقت خود با مواضع چند سال اخیر هاشمی دلیلی نمی بینم که با یک انتقاد عبدی از جریان اصلاح طلبی او را اصلاح طلب سابق بنامیم و خود را از انتقاد محروم کنیم (312140)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۱۱ ۱۱:۰۱
عبدی اشتباه وحشتناک خود در گروگانگیری را نمی پذیرد ولی مو را از ماست بقیه بیرون می کشد .اگر گروگانگیری و انزوای ایران نبود صدام ابله جرات حمله به ایران با آن همه عوارض وحشتناک برای کشور را به خود نمی داد. (312142)
علی
Russian Federation
۱۳۹۴/۰۴/۱۱ ۱۱:۳۲
چقدر این عبدی از چشمم افتاده (312148)
پورامینی از همدان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۱۱ ۱۱:۳۳
با اظهارات دکتر زیبا کلام تا حدودی مخالفم اصلاح طلبان از نقطه نظر چهره های کلیدی ظرفیت فعالیت مستقل سیاسی را مانند گذشته داشته ودر ائتلاف 92 انرا به نمایش گذاشتند وتخم مرغ های انان اکنون نیز سبد دارد وبا اجماع 94 حول محورشخصیت کلیدی اصلاح طلب و بدلیل انتظارات تحقق نیافتهدر جریان ائتلاف 92 میتوانند انتخابات پرشور 94 را رقم بزنند (312149)
امید
Romania
۱۳۹۴/۰۴/۱۱ ۱۲:۰۱
چرا آقای عبدی در تمام دوره ها فقط اقدامات خود و حرفهای خود را برحق میدونه و رفتار و اقدامات بقیه افراد باید با عینک ایشان سنجیده شه چند هفته گذشته پیکر مطهر غواصان شهید با دستها ی بسته ، از دستاوردهای آقای عبدی را در شهر تشیع کردیم که محصول اشغال سفارت آمریکا وباعث تحریک و حمله صدام به ایران شد نگذشته است اگر ایشان سکوت کنند کسی نمیگه که لال شده (312161)
بهنام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۱۱ ۱۳:۰۱
خوشبختانه اصلاحات بیدار و هشیار است (312183)
ارمین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۱۱ ۱۳:۱۲
میدونید حق با اقای عبدی است اصلاح طلبان دیگررمق گذشته راندارند.دوچهره ی شاخص انان بیش از1500 روز است که درحصر خانگی هستند یک چهره ی دیگر نیز ممنوع الخروج وممنوع البیان وممنوع التصویر است .باناراحتی میگویم حق با اقای عبدی است.بهارتورو خدامنتشر کن. (312188)
میر حسین علی موسوی
۱۳۹۴/۰۴/۱۱ ۱۳:۳۴
اکثر اصلاح طلبهای شاخص به جرم فتنه (دموکراسی خواهی) رد صلاحیت می شوند. تصمیم گیران و سران اصلاحات باید عده ای دانشگاهی مستقل خوشنام را در آب نمک داشته باشند تا در هفته های منتهی به زمان ثبت نام با سنجیدن شرایط، آنان را در لیستهای نهایی بگذارند (312195)
پورامینی از همدان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۱۱ ۱۳:۴۴
دکتر زیباکلام خود از اصلاح طلبان هستند از ایشان انتظار داشتیم محکم بگویند جناح اصلاح طلبا ن با قدرت ومستقل وبا اجماع وارد انتخابات شوند - ابراز امیدواری کنند که موانعی برای احراز صلاحیت انان ایجاد نشود- ونه اینکه القا کنند وبا اطمینان بگویندکه سبد ندارند وقدرت استقلال ندارند ویا رد صلاحیت میشوندو قس علیهذا (312198)
میرحسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۱۱ ۱۴:۱۵
سبد اصلاح طلبها قلب مردم است جناب عبدی! (312206)
ميثم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۱۱ ۱۴:۵۴
درسته كه جريان خاص سعي داره سبد زيباي اصلاحات رو ا6 دست ما دور كنه ولي ما بايد همواره اين سبد زيبا رو حفظ كنيم.اصلاحات يك ليدر داره و اون هم رييس دولت اصلاحاته. (312215)
سينا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۱۱ ۱۵:۱۱
حالا فکر کردين اصلاح طلبها پيروز بشند مملکت گل و بلبل ميشه
اصلاح طلبان امروز همان افراطي هاي ديروز هستند که بواسطه مقتضيات زمان رنگ عوض کردند
سياستهاي کلي نظام با آمدن اين و آن عوض نخواهد شد اين وسط فقط مردم بازيچه هستن
(312219)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۱۱ ۱۶:۰۳
مملکت بهشت نمی شود ولی خیلی بهتر از این میشود که در خانه منفعل بنشینیم فقط غر بزنیم تا مانند سال 84 امثال احمدی نژاد با رای 5 میلیونی دور دوم بروند و مملکت را به زیر خط فقر و تا استانه جنگ ویرانگر با ابرقدرتها ببرند، فقط گذر زمان و حضور مردم در انتخابات و افزایش فرهنگ عمومی است که به تدریج وضع بهتر شود ، در ضمن هیچ جای دنیا وضع گل و بلبل وجود ندارد و هر جا مشکلات خود را دارد (312234)
احمد
Romania
۱۳۹۴/۰۴/۱۱ ۱۵:۲۹
آقای زیبا کلام عزیز رد صلاحیت چالش مردم ایران نه صرفا اصلاح طلبان. (312222)
امیر م
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۱۱ ۱۶:۳۳
به نظرم عبدی از زیبا کلام سیاستمدارتر است و واقع بینانه تر سخن می گوید.هرچند اصولگرایان و اصلاح طلبان هر دو از او بد می گویند.من بشخصه مصاحبه هایش را دنبال می کنم .یکی از نظرات اخیر او، مقایسه کیفیت وضعیت مردمسالاری و قانون گرایی با درآمدهای نفتی دولت بود که در نوع خودش برای من بسیار جالب بود (312242)
پورامینی از همدان
Romania
۱۳۹۴/۰۴/۱۱ ۱۷:۲۷
سعی دکتر زیبا کلام بر این است که نیروهائی که اکثرا جزو اصلاح طلبان نیستند و نیروهائی که به دکتر روحانی نزدیک ترند وارد مجلس شوند یعنی ادامه ائتلاف 92 در حالی که این الگو بسبب انتظارات تحقق نیافته اصلاح طلبان موجب حضور حداکثری نخواهد شد تنها گزینه این بار اجماع 94 اصلاح طلبان با محوریت چهره های اصلاح طلب موجبات انتخابات پرشور را فراهم خواهد ساخت (312250)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۱۱ ۱۹:۲۹
اصلاحات مرده است با تنفس مصنوعی نگهش داشته اند (312275)
امید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۴/۱۱ ۲۲:۲۲
با آقای عبدی موافقم. اصلاح طلبان می دانند هاشمی کسی نیست که بتوان افسار شتر اصلاحات را بدستش سپرد؛ چون اساساً اعتقادی به دموکراسی ندارد. باید این واقعیت تلخ را باور کنیم که هاشمی به درون جبهه اصلاحات رانده شده است. با آقای زیباکلام نیز موافقم که باید از ظرفیت آقای هاشمی رانده شده به درون اردوگاه اصلاح طلبان، برای پیشبرد اصلاحات استفاده کرد. (312289)