به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۲۲:۰۹
 
۷
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۴/۳۰ ساعت ۱۱:۳۵
کد مطلب : ۱۱۱۸۸۴

برجام و انتخابات ریاست‌جمهوری 96

برجام و انتخابات ریاست‌جمهوری 96
سعید پایبند

گروه مقالات: پس از دو سال رایزنی سخت و حساب شده بر سر حل پرونده هسته‌ای ایران با هدایت محمدجواد ظریف به سرانجام رسید تا توافقی که به عنوان برجام شناخته می‌شود به مهم ترین دستاورد دولت یازدهم تبدیل شود؛ اما عده‌ای از همان اوان شکل گیری مذاکرات هسته‌ای در راستای منافع شخصی و جناحی و با نادیده گرفتن منافع ملی تا آنجا که توانستند علیه تیم هسته‌ای موضع‌گیری‌های افراطی در پیش گرفتند.

اکنون که ملت در یکسالگی برجام هستند و با تدابیر دولتمرادن یازدهم در یک روند نسبی آرامش اقتصادی را لمس می‌کنند، دلواپسان به بهانه‌های مختلف و عمدتا توخالی و شعارگونه، اسب خویش را برای انتخابات ریاست جمهوری آماده کرده‌اند و با تمرکز کردن ویژه به طور سازماندهی شده دستاوردهای برجام را کم اهمیت جلوه می‌دهند. تندروها درصد هستند که به انحای مختلف دستاورد بزرگ برجام را ضد منافع ملت جلوه دهند و طوری تفسیرش می‌دهند که دولت دکتر حسن روحانی در موضوع برجام توفیق چندانی نصیب ملت نکرده و این جماعت دلواپس مدام بر طبل کارشکنی می‌زنند این در حالی است که با این تخریب‌ها می‌خواهند برای انتخابات ریاست‌جمهوری بهره‌برداری کنند و درصدد موفقیت انتخاباتی خودشان هستند.

مخالفین دولت یازدهم که دستشان در انتخابات ریاست جمهوری سال 92 و مجلس شورای اسلامی در هفت اسفند 94 کوتاه ماند و از تمام ظرفیت‌ها و پتانسیل هایشان ناامید شده اند این بار می‌خواهند با تفکر تاکتیکی و حمله به برجام یک بار دیگر شانس جناحشان را در انتخابات ریاست‌جموری محک بزنند و بهترین کار برای جذب رای نقد‌های غیرمنصفانه به عملکرد دولت علی‌الخصوص برجام است، همان افرادی که بدون برنامه‌ریزی و موضع گیری‌های منطقی کشور رو به این روزها انداخته‌اند حالا مدعی و طرفدار ملت شده‌اند.

ریشه اصلی تخریب‌ها علیه دولت یازدهم به اعتقاد من پیروزی تاریخی دولتمردان در گفتگوهای هسته‌ای با شش کشور قدرتمند دنیا و لغو تحریم‌ها و خارج کردن کشور از فضای ایران‌هراسی و تعامل سازنده و مقتدرانه با دنیا برای ایرانی آباد و سرافراز؛ حال کاسبان تحریم این رویکرد مثبت و سازنده ایران با دنیا را برنمی‌تابند و بار دیگر با هجمه‌های ناجوانمردانه دولت را نشانه گرفته‌اند و در پی تبلیغات زود هنگام انتخابات ریاست‌جمهوری هستند.

اراده‌های زیادی وجود دارد که موفقیت برجام را به بن بست بکشانند؛ از برجام، وضعيت اقتصادي، سياست داخلي و هر حوزه ديگري كه به ذهن‌شان برسد ايراد مي‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گيرند. افراطیون که حالا خود را منتقدان دولت يازدهم می‌خوانند، اين روزها تبديل شده‌اند به توپخانه‌اي با چاشني حملات تخريبي عليه دولت روحاني که این نوعی تسویه حساب‌های جناحی محسوب می‌شود. حمله به برجام و دولت یازدهم با چاشنی کردن مشکلات اقتصادی(که از قضا عمده‌ آنها ریشه در دوره 8 ساله دولت مهرورز! و محبوب خودشان داشته و دارد) و همچنین طرح وعده‌های پوپولیستی مانند یارانه250 هزار تومان مهم‌ترین استراتژی‌های اتحاد افراطیون و حامیان دولت سابق برای انتخابات خرداد 96 است.

هرچند در این میدان، حتی عقلای اصولگرایان نیز یقننا همراهشان نخواهند بود و همه دوست داران و عاشقان واقعی ایران از همه جریانات و طیف های فکری و سیاسی، باید کمر همت در تداوم مسیر اصلاح و اعتدال برای نیل به توسعه ایران عزیز ببندند زیرا هر گونه غفلت و کوتاهی، سرنوشت انتخابات 84 را بار دیگر رقم خواهد زد که به جز پشیمانی حاصلی در بر نخواهد داشت.